Gå till innehåll
Henrik Östensson

Om det här med kommunal marknadsföring och platsvarumärken

Publicerad: 31 January 2025 21:12

Som skribent på en tidning får man ofta kritik för saker, det ligger i yrkets natur, speciellt om man råkar tycka. Sådana som jag får väl egentligen inte tycka är en vanlig åsikt. Och om jag ändå dristar mig till att tycka borde jag väl ändå kunna tycka rätt saker.
Jag har fått en del kritik för mitt ställningstagande om Kumla kommuns nya så kallade platsvarumärke. Som allt sammantaget troligen kostat skattebetalarna över en miljon. Flera har tyckt att jag var ”onödigt negativ”. Det kommer bli värre.

Först och främst. Jag hatar inte Kumla som en del kritiker antytt.  Däremot händer det att jag är kritiskt till saker som beslutas i kommunen. Det är ju precis vad man kan begära av oberoende medier. Vi ska granska och kritisera makten, inte hålla med den, gå dess ärenden. Vi skriver dessutom ofta om positiva saker kommunen gör.

Jag vidhåller att det det för mig kändes oerhört taktlöst att lansera varumärket ”Oväntat familjärt” dagarna innan kommunen tar ett beslut som påverkar många familjer negativt. Och jo, jag vet att familjärt ordagrant  betyder välbekant, otvungen i sitt umgänge. Vad är det man vill att Kumla ska vara bekant för? Att man lägger ner skolor på landsbygden och förskolor?

En kritisk röst frågade när jag då  ansåg att det hade varit ett bra tillfälle att lansera platsvarumärket.

Det kommer jag inte svara på. Jag är nämligen inte helt säker på att kommuner  behöver ett platsvarumärke, eller ens ett varumärke. Ska kommuner ens göra reklam, sälja sig på det sättet? 

Att ta fram ett varumärke för att sälja kommunen ligger en bra bit ifrån det som brukar kallas kommuners kärnuppdrag, det som regleras i kommunallagen. Tanken är ju att man ska använda våra skattepengar till grejer som äldreomsorg, skolor, förskolor, bibliotek, gator och liknande. Blir det en slant över kanske det kan räcka till ett badhus och kanske stöd till föreningar och liknande. Eller som i Kumla, en isbana på torget, eller en konsert i parken. Saker som utan tvekan utgör ett mervärde för kommuninvånarna, även om de inte ingår i kärnuppdraget eller regleras i kommunallagen.

Men reklam, varumärken? Behövs det? Hur kommer det kommuninvånarna till godo? Man kan möjligen argumentera för att det är bra om folk flyttar till en kommun, det ger mer skatteintäkter och arbetskraft för kommunens företag,  men också kostnader.

När jag frågar folk som flyttat till en kommun brukar det finnas ett antal faktorer som avgjort varför de kommit flyttande. Bra skolor, bra förskolor och möjlighet att hitta bra boende till vettigt pris. Och så jobb förestås, och närhet, möjlighet att ta sig till andra platser lätt. Finns det sedan trevlig miljö, natur, är det en bonus. För de äldre, bostäder i markplan, närhet. Billiga bostäder brukar också dra. Kort sagt. Att en kommun fixar sitt kärnuppdrag brukar liksom räcka ganska långt. Att den sedan ligger bra till är ytterligare en fördel. Kumla har exempelvis gynnats av att ligga nära Örebro och stora vägar.

Få kommuner i landet har haft större inflyttning än Lekeberg. Mig veterligen har de inget platsvarumärke. Kommunen har inte heller marknadsfört sig speciellt aktivt.  Faktum är att jag aldrig träffat någon som flyttat till en kommun för att den marknadsfört sig bra, med ett bra varumärke. Inte ens Kungsörs affischkampanj på Stockholms central satte fart på flyttlassen. Reklam avgör inte om man flyttar till Kumla, eller någon annanstans. 

Samma med företag. Om det finns kunnig arbetskraft,  bra kommunikationer, närhet till vägar, järnvägar, billig mark, billiga, bra lokaler och bra kommunal service så kommer företagen. Kort sagt, om kommunen bara gör sitt jobb får man företagsetableringar. Dålig service, långa handläggningstider och höga hyror får företag att tveka när de ska investera.

Turister då? Handen på hjärtat. Du står och funderar på vart du ska dra iväg under några lediga dagar, vad letar du efter? Ja, inte är det ett platsvarumärke. Varumärket säljer inte en kommuns turistmål, eller hjälper upp bristen på dem. 

Så frågan är varför kommunen behöver ett nytt platsvarumärke? Vad ska det göra? Vad vill man uppnå med det? En positivare bild av Kumla? I min värld finns bättre knep. Att exempelvis berätta att kommunen har bra skolor, en superfint badhus, häftigt växthus, eller en helt unik permanent konstutställning exempelvis. 

Örebro tog också, för några år sedan, fram ett platsvarumärke. I det arbetet kom man fram till följande: ”Trots att Örebro blomstrade inom flera områden hade svenskarna en mycket vag bild av Örebro – både när det gällde det geografiska läget och vad livet här präglades av” Slutsats, kommunen behövde stärka sin profil, ha ett platsvarumärke. Jaha? Vad är egentligen problemet med att svenskarna har en vag bild av Örebro? Blir äldreomsorgen sämre av det? Eller försvårar det för skolorna i kommunen att tillhandahålla ett bra utbildning?  Får kommunen problem med gatuunderhållet för att svenskarnas bild av staden är vag? Jag tror inte ens företagen bryr sig särskilt mycket om huruvida svenskarnas bild av kommunen är vag.  Dessutom är det knappast en kommuns uppgift att tillhanda ett varumärke för företag. Ett annat argument var att en vag bild av kommunen, vag självbild, leder till bristande engagemang i en kommun. Mmm, jag ställer mig oerhört tveksam till om verkligen platsvarumärket stärker engagemanget. Det som skapar engagemang är delaktighet, att man gör något tillsammans som man kan vara stolt över, att man uppnår resultat, blomstrande företag, fina skolor med engagerad personal, som exempel. Eller åter igen, varför inte en häftig helt unik konstutställning som ingen annan har. Något som verkligen skapar engagemang i en bygd är en väl fungerande byskola.

Kanske är det så att kommuner ofta sneglar på vad företag gör. Ett bra varumärke, bra reklam, kan ibland hjälpa upp en mindre intressant produkt. Problemet är ju bara att kommuner inte ska sälja något. De ska fullgöra sina kärnuppdrag, leverera att antal nyttor till de som betalar skatt, allt reglerat enligt lag. Kort sagt, se till att kommunen blir bra att bo i. Jag ser inte hur ett platsvarumärke bidrar till det. Kumla har lagt i sammanhanget ganska lite pengar på sitt platsvarumärke. Det är inte min stora invändning. Jag är mer bekymrad över att politiker och kommunala tjänstemän ser det som något viktigt.

Det här är en opinionsartikel som uttrycker skribentens egna åsikter.

Opinion / Ledare

Henrik ÖstenssonNär det ofattbara kommer nära och tillvaron skakas om

Henrik ÖstenssonAlla människor har minnen i sina liv, av stora händelser, ögonblick, där vår tillvaro förändrades, skakades om i…

Henrik ÖstenssonVanvettets tidevarv

Henrik ÖstenssonDet händer inte ofta att vi på Sydnärkenytt kommenterar världspolitik. Men när den riskerar att påverka vår…

Henrik ÖstenssonOm det här med kommunal marknadsföring och platsvarumärken

Henrik ÖstenssonSom skribent på en tidning får man ofta kritik för saker, det ligger i yrkets natur, speciellt om man råkar tycka.…

Henrik ÖstenssonSalt i såren när Kumla lanserar nytt varumärke

Henrik ÖstenssonKumla kommun, har, lite i skuggan av arbetet med att lägga ner förskolor och skolor, lagt pengar och resurser på att…

Henrik ÖstenssonVårt minne är kort när det gäller järnvägen

Henrik ÖstenssonSedan nyår har det ju som alla vet kommit lite snö, kylan har kommit och gått. Men sedan igår är det plusgrader,…

Henrik ÖstenssonTålamod vänner, tålamod…

Henrik ÖstenssonFör en dryg vecka, på nyårsafton, började det snöa rejält för första gången denna vinter. Det kom rejält med…

Henrik ÖstenssonSkolan i Hardemo avgör inte om utbildningen blir rättvis i Kumla

Henrik ÖstenssonPå tisdag beslutar Nämnden för livslångt lärande troligen om framtiden för barnen i Hardemo och skolan.…

Henrik ÖstenssonVem är det som kör egentligen?

Henrik ÖstenssonNär vi på Sydnärkenytt försöker rota i vad våra kommuner beslutar och använder använder våra skattepengar till…

Henrik ÖstenssonVad händer egentligen med Hardemo skola?

Henrik ÖstenssonVi har fler gånger skrivit om Hardemo skola. En liten skola, där eleverna ofta har goda resultat och kommunen inte…

Henrik ÖstenssonVisst skulle S och M kunna regera landet tillsammans

Henrik ÖstenssonHör på radions P1 om Danmarks regering sedan ett par år. Reportern återkommer till hur osannolik, märklig och…

Henrik ÖstenssonAlla vill ha kvar bussen – men åker man med den?

Henrik ÖstenssonÅter igen kommer busslinjer på landsbygden att dras in. Bussen mellan Askersund och Olshammar försvinner, liksom…

Henrik Östensson Den märkliga tystnadskulturen

Henrik ÖstenssonJag har tagit upp det förr, tystnadskulturen som breder ut sig både i företag, organisationer och kommuner. Man…

Henrik ÖstenssonVad gör egentligen Socialtjänsten?

Henrik ÖstenssonVi på Sydnärkenytt får ofta tips, önskemål, vädjanden, om att skriva om beslut som fattas av kommunernas…

Henrik ÖstenssonOm investeringar solceller och framtiden

Henrik ÖstenssonInvesteringar i förnyelsebar energi väcker ofta diskussion. Folk reagerar när det byggs solcellsparker och…

Henrik ÖstenssonVår politiska natur

Henrik ÖstenssonSom journalist drivs man ju av viljan att belysa fakta, skrapa fram en och annan sanning, bevaka vad våra politiker…

Henrik ÖstenssonEtt under av informationsbrist mitt i informationssamhället

Henrik ÖstenssonSveriges tågtrafik får nästan dagligen kritik. Tåg blir försenade, tåg uteblir. Man bör ha tid på sig om man ska…

Henrik ÖstenssonIngen mandatdramatik i EU-valet

Henrik ÖstenssonNu har vi haft EU-val. Preliminärt verkar valdeltagandet ha sjunkit i Sydnärke. Det ser väl, helt väntat, inte ut…

Henrik ÖstenssonKommunerna, staten och kapitalet

Henrik ÖstenssonJust nu går vår offentliga sektor på knäna. Regionen och kommunerna, med något undantag, har hamnat i akut…

Henrik ÖstenssonVarför spårar alltid EU-direktiv ur i Sverige?

Henrik ÖstenssonSnart är det EU-val. I Sverige har vi en oerhörd förmåga att hela tiden, i något slags välvilja, både övertolka…

Henrik ÖstenssonDe multinationella storbolagens våta dröm

Henrik ÖstenssonVåra elnätsbolag och deras elnätsavgifter är kanske det område där avregleringen allra tydligast spårat ur. Vem…

Henrik ÖstenssonEn ganska enkel förklaring till våra tågproblem

Henrik ÖstenssonAtt kritisera vår tågtrafik, järnvägsnätet, har blivit allt vanligare. Försenade tåg, uteblivna tåg till följd…

Henrik ÖstenssonGe Ukraina allt de pekar på

Henrik ÖstenssonFör två år sedan i morgon ändrades Europas historia igen, på det mest fasansfulla sätt man kunnat tänka sig.…

Henrik ÖstenssonDags att inse att vi snart inte kommer ha några kontanter

Henrik ÖstenssonDet är dags att inse fakta. Hur gärna man gärna vill ha prassligt papper i plånboken tickar klockan för våra…

Henrik Östensson”Ut med namn och bild vet jag”

Henrik Östensson”Publicera namn och bild” eller rentav ”ut med namn bild och adress”, ”ut med signalement” är vanliga…

Henrik ÖstenssonDumhet kan visst vara kriminellt

Henrik ÖstenssonDet brukar sägas satt dumhet inte är kriminellt. Men jo, det kan det ju faktiskt vara, om man driver företag. Det har…

Henrik ÖstenssonEn myndighet som tystnat

Henrik ÖstenssonNär brott händer runt omkring oss, blåljus blinkar, och polisen är på plats funderar alltid människor på vad som…

Annons

Nyheter