Gå till innehåll
Henrik Östensson

Alla vill ha kvar bussen – men åker man med den?

Publicerad: 1 November 2024 12:05

Åter igen kommer busslinjer på landsbygden att dras in. Bussen mellan Askersund och Olshammar försvinner, liksom bussen mellan Pålsboda och Hjortkvarn. Även en linje mellan Kumla och Götabro, via Åbytorp, dras in.

Låt mig först slå fast, det är alltid förfärligt när service försvinner från landsbygden. Det är en nedrustning, ännu ett exempel på när samhället drar sig tillbaka.

Men tyvärr har all service ett pris. Regionen är i ekonomisk kris, även Länstrafiken måste då dra sitt strå till stacken och spara, ungefär 100 miljoner.

Hjortkvarnsbussen och bussen mellan Kumla och Fjugesta drogs in redan 2021. 2022 såg det lite bättre ut för regionen, då fick de linjerna  komma tillbaka. Man beslutade då dock att inte köra ända till Fjugesta, utan började vända i Götabro. Nu är det alltså dags igen.

Man kan diskutera orsakerna. Men en sak står dock helt klart. Hur man än ser på saken är det busslinjer som få använder, allt för få. I fallet Hjortkvarn finns statistik som säger att det är frågan om mindre än tre passagerare per tur i medeltal. En orsak är att inte minst gymnasielever ändrat vanor, man åker med föräldrar, syskon, kör A-traktor, eller slutar på andra tider. Till sist blir det väldigt få kvar på bussarna. Som så ofta drabbas då de få som inte har råd att ha A-traktor, eller bil, eller av andra skäl inte kan fixa resandet själva.

Många undrar varför man inte kunnat använda pengarna som regionen lägger på stora snabb-bussar inne i staden, BTR, tja, man ska nog vara realistisk. De linjerna nyttjas av flera tusen passagerare dagligen. Det går dessvärre inte att jämföra med bussen till Hjortkvarn, eller Olshammar, som ofta går tom, eller med en handfull passagerare.

Kanske är bilen för bekväm, eller bensinen för billig, jag vet inte, helt klart är dock att majoriteten av oss som bor på landsbygden och i mindre orter inte tar bussen, så enkelt är det faktiskt. Det är inte rimligt att begära att samhället ska köra buss för att man ska kunna ta den några gånger om året. Det är lite som med affären på byn. Man vill gärna se att den finns, men handlar man där? Nej, det är ju för dyrt. Parallellen är relevant. För när affären försvinner och bussen slutar gå drabbar det ju dem som inte kan åka, ta bilen, de som inte har valmöjligheten. Det är vi andra som kan välja medan det fortfarande är möjligt. Där brister det. Man kan inte kräva service som man sedan inte använder.

Kanske vore en idé att kommuner och regionen gick ihop för att stärka den anropsstyrda närtrafiken. Det är ju ett system som finns och fungerar för hela länet. Men det ersätter ju inte en nedlagd busslinje helt, eftersom man inte kan åka  på morgnarna och på eftermiddagarna. Det kan rimligen inte bli någon jättekostnad, eftersom det rent faktiskt inte handlar om särskilt många resor om man ska tro statistiken. För visst måste måste det väl vara bättre att köra en bil, med 1-2 personer i när den behövs, istället för en stor buss, som går även när den inte behövs.

Det här är en opinionsartikel som uttrycker skribentens egna åsikter.

Opinion / Ledare

Henrik ÖstenssonNär det ofattbara kommer nära och tillvaron skakas om

Henrik ÖstenssonAlla människor har minnen i sina liv, av stora händelser, ögonblick, där vår tillvaro förändrades, skakades om i…

Henrik ÖstenssonVanvettets tidevarv

Henrik ÖstenssonDet händer inte ofta att vi på Sydnärkenytt kommenterar världspolitik. Men när den riskerar att påverka vår…

Henrik ÖstenssonOm det här med kommunal marknadsföring och platsvarumärken

Henrik ÖstenssonSom skribent på en tidning får man ofta kritik för saker, det ligger i yrkets natur, speciellt om man råkar tycka.…

Henrik ÖstenssonSalt i såren när Kumla lanserar nytt varumärke

Henrik ÖstenssonKumla kommun, har, lite i skuggan av arbetet med att lägga ner förskolor och skolor, lagt pengar och resurser på att…

Henrik ÖstenssonVårt minne är kort när det gäller järnvägen

Henrik ÖstenssonSedan nyår har det ju som alla vet kommit lite snö, kylan har kommit och gått. Men sedan igår är det plusgrader,…

Henrik ÖstenssonTålamod vänner, tålamod…

Henrik ÖstenssonFör en dryg vecka, på nyårsafton, började det snöa rejält för första gången denna vinter. Det kom rejält med…

Henrik ÖstenssonSkolan i Hardemo avgör inte om utbildningen blir rättvis i Kumla

Henrik ÖstenssonPå tisdag beslutar Nämnden för livslångt lärande troligen om framtiden för barnen i Hardemo och skolan.…

Henrik ÖstenssonVem är det som kör egentligen?

Henrik ÖstenssonNär vi på Sydnärkenytt försöker rota i vad våra kommuner beslutar och använder använder våra skattepengar till…

Henrik ÖstenssonVad händer egentligen med Hardemo skola?

Henrik ÖstenssonVi har fler gånger skrivit om Hardemo skola. En liten skola, där eleverna ofta har goda resultat och kommunen inte…

Henrik ÖstenssonVisst skulle S och M kunna regera landet tillsammans

Henrik ÖstenssonHör på radions P1 om Danmarks regering sedan ett par år. Reportern återkommer till hur osannolik, märklig och…

Henrik ÖstenssonAlla vill ha kvar bussen – men åker man med den?

Henrik ÖstenssonÅter igen kommer busslinjer på landsbygden att dras in. Bussen mellan Askersund och Olshammar försvinner, liksom…

Henrik Östensson Den märkliga tystnadskulturen

Henrik ÖstenssonJag har tagit upp det förr, tystnadskulturen som breder ut sig både i företag, organisationer och kommuner. Man…

Henrik ÖstenssonVad gör egentligen Socialtjänsten?

Henrik ÖstenssonVi på Sydnärkenytt får ofta tips, önskemål, vädjanden, om att skriva om beslut som fattas av kommunernas…

Henrik ÖstenssonOm investeringar solceller och framtiden

Henrik ÖstenssonInvesteringar i förnyelsebar energi väcker ofta diskussion. Folk reagerar när det byggs solcellsparker och…

Henrik ÖstenssonVår politiska natur

Henrik ÖstenssonSom journalist drivs man ju av viljan att belysa fakta, skrapa fram en och annan sanning, bevaka vad våra politiker…

Henrik ÖstenssonEtt under av informationsbrist mitt i informationssamhället

Henrik ÖstenssonSveriges tågtrafik får nästan dagligen kritik. Tåg blir försenade, tåg uteblir. Man bör ha tid på sig om man ska…

Henrik ÖstenssonIngen mandatdramatik i EU-valet

Henrik ÖstenssonNu har vi haft EU-val. Preliminärt verkar valdeltagandet ha sjunkit i Sydnärke. Det ser väl, helt väntat, inte ut…

Henrik ÖstenssonKommunerna, staten och kapitalet

Henrik ÖstenssonJust nu går vår offentliga sektor på knäna. Regionen och kommunerna, med något undantag, har hamnat i akut…

Henrik ÖstenssonVarför spårar alltid EU-direktiv ur i Sverige?

Henrik ÖstenssonSnart är det EU-val. I Sverige har vi en oerhörd förmåga att hela tiden, i något slags välvilja, både övertolka…

Henrik ÖstenssonDe multinationella storbolagens våta dröm

Henrik ÖstenssonVåra elnätsbolag och deras elnätsavgifter är kanske det område där avregleringen allra tydligast spårat ur. Vem…

Henrik ÖstenssonEn ganska enkel förklaring till våra tågproblem

Henrik ÖstenssonAtt kritisera vår tågtrafik, järnvägsnätet, har blivit allt vanligare. Försenade tåg, uteblivna tåg till följd…

Henrik ÖstenssonGe Ukraina allt de pekar på

Henrik ÖstenssonFör två år sedan i morgon ändrades Europas historia igen, på det mest fasansfulla sätt man kunnat tänka sig.…

Henrik ÖstenssonDags att inse att vi snart inte kommer ha några kontanter

Henrik ÖstenssonDet är dags att inse fakta. Hur gärna man gärna vill ha prassligt papper i plånboken tickar klockan för våra…

Henrik Östensson”Ut med namn och bild vet jag”

Henrik Östensson”Publicera namn och bild” eller rentav ”ut med namn bild och adress”, ”ut med signalement” är vanliga…

Henrik ÖstenssonDumhet kan visst vara kriminellt

Henrik ÖstenssonDet brukar sägas satt dumhet inte är kriminellt. Men jo, det kan det ju faktiskt vara, om man driver företag. Det har…

Henrik ÖstenssonEn myndighet som tystnat

Henrik ÖstenssonNär brott händer runt omkring oss, blåljus blinkar, och polisen är på plats funderar alltid människor på vad som…

Annons

Nyheter