Gå till innehåll
Henrik Östensson

Vårt minne är kort när det gäller järnvägen

Publicerad: 14 January 2025 11:12

Sedan nyår har det ju som alla vet kommit lite snö, kylan har kommit och gått. Men sedan igår är det plusgrader, snön smälter. Poängen är att även om vädret inte varit extremt så har det varit lite utmanande. När sådant händer kommer direkt klagomålen på vår infrastruktur när allt inte fungerar precis som det gör under sommarhalvåret.

Klagomålen går i princip ut på följande. Det var MINSANN bättre förr. Då kom tågen i tid. Då kunde man köra tåg även på vintern. Framför allt kunde man underhålla. ALLT har blivit sämre, vi borde aldrig avreglerat järnvägen. 

Jodå, visst har kanske avregleringen inneburit problem. Men jag tror det är bra om folk ibland drar sig till minnes saker som hände lite längre tillbaka i tiden än i somras. Att vädret, snö, is och kyla, påverkar tågrafik och annat är, med all respekt, inget nytt. Det har alltid hänt. 

Ta fenomenet med nedisade kontaktledningar, som för någon vecka sedan stoppade tågen förbi Laxå. Det beror på att fuktig luft, med nederbörd, snabbt fryser till. Ett fenomen som inträffar då och då, även om det är värre på andra platser i världen. det finns faktiskt ingen annan metod än att just knacka bort isen, som man gjorde i Laxå.

Jag minns också en vinter för ganska exakt 15 år sedan. Så här, i mitten på januari, hade det redan kommit en hel del snö. Det var rejält kallt. Men sedan, i början av februari, blev det mildare, vilket innebär flera omfattande snöoväder. Allra värst tror jag det blev den 7 februari. Då snöade det flera decimeter över Sydnärke. Det fick till följd att snöplogningen på bangården i Hallsberg och på spåren inte hann med. Stationen och därmed trafiken på Västra stambanan var stängd i flera dygn. Då kan vi prata om förseningar. På vissa håll blev folk insnöade flera dygn, man kunde inte röja fram alla bostadsgator och hus på landsbygden på en gång.

Men, det som gör att väder, problem med underhåll och trasiga saker får betydligt större påverkan nu är något helt annat, nämligen mängden tåg.

Ja, troligen var tågen oftare i tid förr. Det berodde inte på att man var bättre förr, hade större kunskap, eller bättre material, underhåll. Det berodde på mängden tåg. Om man låt oss säga 1960 körde 5 tåg i timmen på en viss järnvägssträcka kör man ofta kanske 50 tåg i timmen på samma sträcka i dag. Om det då blir ett stopp får det naturligt större påverkan för fler människor, på kortare tid.

Lite fakta, statistik, för de senaste 30 åren:

1990 genomfördes 14 miljoner långväga tågresor i Sverige. 2022 var siffran uppe i 21 miljoner tågresor. En ökning med 50 procent.

Den stora ökningen har dock skett med det man kallar regionaltåg, regionala tågresor. Det kan exempelvis vara att ta tåget till Örebro, Eskilstuna eller rentav Stockholm. Åker man däremot till Malmö anses det vara en långväga resa.

1990 genomfördes 82 miljoner regionala tågresor. 2022 genomfördes 222 miljoner tågresor. Det innebär en ökning med 270 procent på drygt 30 år. Altså 270 procent fler som åker på våra järnvägar.

När det gäller antalet tåg hittar vi bara statistik från 2001.

Då körde 701 364 tåg. 2022 var siffran 938 565 persontåg. En ökning med 40 procent på drygt 20 år. Det ska tilläggas att det ändå är en liten minskning från åren innan pandemin. Då var vi uppe i över en miljon tåg.

Titta på dessa siffror, ta in dem. Det går alltså minst 40 procent tåg fler tåg nu än det gjorde 2001, troligen fler än så. Tänk er sedan en väg, eller en gata med bilar. Öka trafikvolymen med 40-50 procent. Självklart skulle det få påverkan. Lägg därtill järnvägens inneboende problem, nämligen att alla tåg kör bakom varandra. Stannar ett så stannar ju alla bakom, eller, det blir i alla fall väldigt stora störningar. Lägg också till att utöver 40-50 procents fler persontåg körs också en väldig massa godståg. Även den trafiken har ökat kraftigt.

Allt detta ska alltså samsas på närmast exakt samma mängt järnvägar som vi hade för 30 år sedan, rentav 50, 60 år sedan.  Det har absolut byggts nya spår, kapacitet har ökat, men bara på några få platser. I väldigt stor utsträckning är järnvägsnätet sig likt från låt oss säga 1970.

Naturligtvis har bristande underhåll viss inverkan. Men jag menar att det är trafikökningen som är det stora problemet. Att som man gör järnvägen mellan Hallsberg och Motala, bygga ett extra spår, är givetvis helt rätt. Men det är bara en av alla järnvägssträckor som skulle behöva mer kapacitet. Att det går så enormt många tåg på spåren gör ju också, helt naturligt, att det blir allt svårare att underhålla. När ska man göra det? Det är ju alltid trafik. Kraven på att den ska fungera och gå är dessutom stenhårda. Nyligen kungjorde Trafikverket att trafiken på Västra stambanan måste minskas i flera år, för att man ska kunna byta kontaktledningar. Det skapade omedelbart ramaskri från politik och näringsliv. Alla måste inse att järnvägen inte kan trolla. Det går inte att underhålla en järnväg om trafiken ska gå som vanligt över allt. Ju längre vi väntar, desto större blir behoven. Det går inte att göra stora underhållsarbeten, byta ut miltals med kontaktledningar, om man bara kan jobba några timmar mitt i natten

Det här är en opinionsartikel som uttrycker skribentens egna åsikter.

Opinion / Ledare

Henrik ÖstenssonNär det ofattbara kommer nära och tillvaron skakas om

Henrik ÖstenssonAlla människor har minnen i sina liv, av stora händelser, ögonblick, där vår tillvaro förändrades, skakades om i…

Henrik ÖstenssonVanvettets tidevarv

Henrik ÖstenssonDet händer inte ofta att vi på Sydnärkenytt kommenterar världspolitik. Men när den riskerar att påverka vår…

Henrik ÖstenssonOm det här med kommunal marknadsföring och platsvarumärken

Henrik ÖstenssonSom skribent på en tidning får man ofta kritik för saker, det ligger i yrkets natur, speciellt om man råkar tycka.…

Henrik ÖstenssonSalt i såren när Kumla lanserar nytt varumärke

Henrik ÖstenssonKumla kommun, har, lite i skuggan av arbetet med att lägga ner förskolor och skolor, lagt pengar och resurser på att…

Henrik ÖstenssonVårt minne är kort när det gäller järnvägen

Henrik ÖstenssonSedan nyår har det ju som alla vet kommit lite snö, kylan har kommit och gått. Men sedan igår är det plusgrader,…

Henrik ÖstenssonTålamod vänner, tålamod…

Henrik ÖstenssonFör en dryg vecka, på nyårsafton, började det snöa rejält för första gången denna vinter. Det kom rejält med…

Henrik ÖstenssonSkolan i Hardemo avgör inte om utbildningen blir rättvis i Kumla

Henrik ÖstenssonPå tisdag beslutar Nämnden för livslångt lärande troligen om framtiden för barnen i Hardemo och skolan.…

Henrik ÖstenssonVem är det som kör egentligen?

Henrik ÖstenssonNär vi på Sydnärkenytt försöker rota i vad våra kommuner beslutar och använder använder våra skattepengar till…

Henrik ÖstenssonVad händer egentligen med Hardemo skola?

Henrik ÖstenssonVi har fler gånger skrivit om Hardemo skola. En liten skola, där eleverna ofta har goda resultat och kommunen inte…

Henrik ÖstenssonVisst skulle S och M kunna regera landet tillsammans

Henrik ÖstenssonHör på radions P1 om Danmarks regering sedan ett par år. Reportern återkommer till hur osannolik, märklig och…

Henrik ÖstenssonAlla vill ha kvar bussen – men åker man med den?

Henrik ÖstenssonÅter igen kommer busslinjer på landsbygden att dras in. Bussen mellan Askersund och Olshammar försvinner, liksom…

Henrik Östensson Den märkliga tystnadskulturen

Henrik ÖstenssonJag har tagit upp det förr, tystnadskulturen som breder ut sig både i företag, organisationer och kommuner. Man…

Henrik ÖstenssonVad gör egentligen Socialtjänsten?

Henrik ÖstenssonVi på Sydnärkenytt får ofta tips, önskemål, vädjanden, om att skriva om beslut som fattas av kommunernas…

Henrik ÖstenssonOm investeringar solceller och framtiden

Henrik ÖstenssonInvesteringar i förnyelsebar energi väcker ofta diskussion. Folk reagerar när det byggs solcellsparker och…

Henrik ÖstenssonVår politiska natur

Henrik ÖstenssonSom journalist drivs man ju av viljan att belysa fakta, skrapa fram en och annan sanning, bevaka vad våra politiker…

Henrik ÖstenssonEtt under av informationsbrist mitt i informationssamhället

Henrik ÖstenssonSveriges tågtrafik får nästan dagligen kritik. Tåg blir försenade, tåg uteblir. Man bör ha tid på sig om man ska…

Henrik ÖstenssonIngen mandatdramatik i EU-valet

Henrik ÖstenssonNu har vi haft EU-val. Preliminärt verkar valdeltagandet ha sjunkit i Sydnärke. Det ser väl, helt väntat, inte ut…

Henrik ÖstenssonKommunerna, staten och kapitalet

Henrik ÖstenssonJust nu går vår offentliga sektor på knäna. Regionen och kommunerna, med något undantag, har hamnat i akut…

Henrik ÖstenssonVarför spårar alltid EU-direktiv ur i Sverige?

Henrik ÖstenssonSnart är det EU-val. I Sverige har vi en oerhörd förmåga att hela tiden, i något slags välvilja, både övertolka…

Henrik ÖstenssonDe multinationella storbolagens våta dröm

Henrik ÖstenssonVåra elnätsbolag och deras elnätsavgifter är kanske det område där avregleringen allra tydligast spårat ur. Vem…

Henrik ÖstenssonEn ganska enkel förklaring till våra tågproblem

Henrik ÖstenssonAtt kritisera vår tågtrafik, järnvägsnätet, har blivit allt vanligare. Försenade tåg, uteblivna tåg till följd…

Henrik ÖstenssonGe Ukraina allt de pekar på

Henrik ÖstenssonFör två år sedan i morgon ändrades Europas historia igen, på det mest fasansfulla sätt man kunnat tänka sig.…

Henrik ÖstenssonDags att inse att vi snart inte kommer ha några kontanter

Henrik ÖstenssonDet är dags att inse fakta. Hur gärna man gärna vill ha prassligt papper i plånboken tickar klockan för våra…

Henrik Östensson”Ut med namn och bild vet jag”

Henrik Östensson”Publicera namn och bild” eller rentav ”ut med namn bild och adress”, ”ut med signalement” är vanliga…

Henrik ÖstenssonDumhet kan visst vara kriminellt

Henrik ÖstenssonDet brukar sägas satt dumhet inte är kriminellt. Men jo, det kan det ju faktiskt vara, om man driver företag. Det har…

Henrik ÖstenssonEn myndighet som tystnat

Henrik ÖstenssonNär brott händer runt omkring oss, blåljus blinkar, och polisen är på plats funderar alltid människor på vad som…

Annons

Nyheter