Angående viadukten i Hallsberg som döptes om till bro
Barbro Isaksson filosoferar över namnet på Hallsbergs mest kända övergång. Det är väl ändå en viadukt och inte en bro?
”Viadukt är en bro som leder en väg, järnväg eller spårväg över land, till exempel över en väg, järnväg eller dalgång. Företeelsen, som är inspirerad av antikens akvedukter, blev vanlig i samband med 1800-talets utbyggnad av järnvägen.”
Så står det att läsa i uppslagsverket Wikipedia.
En viadukt är sålunda en viadukt, som kan byggas över en järnväg. Om bygget dessutom döps till viadukt så heter den viadukt – alltså inte bro.
Hallsberg måste sägas vara ett känt exempel i sammanhanget. Ett stationssamhälle som blev till när rallarna drog fram genom landet och byggde järnväg så det visslade om det.Den nya järnvägsknuten växte snabbt åt både söder och norr. Mitt emellan alltihop löpte rälsen, där tågen tuffade fram i en allt stridare ström. Dåtidens Västra bommarna var oftare fällda än öppna, till folks förtret. Inte bra alls, vi kanske skulle bygga en viadukt, funderade politikerna. En viadukt alltså – inte en bro.
Den kommunala planeringen gick dock inte som tåget. Under fyrtio år ältades problemet innan de styrande kom till skott. Ändå ligger kommunhuset strax intill den forna övergången där folk svor högt över de ständigt fällda bommarna.
På nyårsafton 1953 öppnades äntligen en 230 meter lång och tolv meter bred viadukt över järnvägen i Hallsberg. En viadukt alltså – inte en bro.
Viadukten förärades med namnet Samzeliviadukten. Ska man vara noga så har den i folkmun lika ofta kallats för Samzelius-viadukten.
Namnet är nämligen hämtat från Hallsbergsfamiljen Samzelius, den familj som byggde och bodde i det vita huset nedanför viadukten. I området där storföretaget Thermaenius växte fram, förlagan till dagens gigant Volvo CE.
Detta hände sig således för drygt 70 år sedan. Viadukten har hängt med i vått och torrt. Den har tappert burit folk och fä och fordon från söder till norr och omvänt. Dygn efter dygn, medan tågen tuffar på under.
För snart 30 år sedan verkade det som om Samzeliviadukten skulle avlastas en smula. Trafikverket var väldigt engagerat och en ny bro, alltså inte en viadukt, skulle byggas för biltrafik över järnvägen. Med läge ett stycke öster om tågstationen.
Den nya överfarten skulle heta Brunnskulleleden och kosta 70 miljoner kr. Samtidigt skulle plankorsningen vid Högtorpsgatan i östra Hallsberg stängas. I likhet med den gamla övergången på väster så var även dessa bommar fällda för det mesta. Och folk svor där också.
Plankorsningen stängdes – men någon ny bro för biltrafik har folk i Hallsberg fortfarande inte sett röken av. Det blev tyst om det, som de säger.
I stället har Samzeliviadukten fortsatt att göra jobbet. Så klart, den tillhör ju skattebetalarna i Hallsberg precis som Samzeligatan som går över den.
Ibland trilskas viadukten, blir såphal och motar i väg en del bilar.
Troligen är det reaktioner som uppstår när de styrande i kommunen muttrar om att Trafikverket borde ta över viadukten. Är det tacken efter 70 års slit?
Som om inte detta vore nog har förståsigpåarna i kommunhuset gett sig på den historiska viaduktens namn. Det skedde för en tid sedan, när det kungjordes att kommunen trots allt tänker kosta på trotjänaren en ordentlig upprustning under 2026.
Enligt en tekniskt sakkunnig i kommunhuset är dock namnet Samzeliviadukten missvisande: Därmed döptes viadukten hastigt och lustigt om till Samzeliibron. Det räckte inte ens med ett ”i” längre, utan har lagts på dubbelt i nya namnet Samzelii-bron.
En annan tjänsteman i kommunhuset, vi kan kalla honom Fredrik för han heter så, förklarar att denna stavning fick alla lära sig som inte skolkade från latin-lektionen.
En viadukt är för övrigt en underkategori till en bro, vilket inte stämmer för Samzeliviadukten, som därmed är en bro, hävdar han.
”En bro är en bro, och en spade är en spade”, säger Fredrik.
Klart som korvspad. Men inte för folk i Hallsberg. De har gått i taket efter detta tilltag mot deras viadukt och protesterar högt:
”Vi har väl ingen bro i Hallsberg som heter Samzeliibron?!”
”Dubbla ii är helt felaktigt i namnet Samzeli!
”Vi har jämt sagt viadukten, det är klart att den ska heta Samzeliviadukten -inte bro!”
Fredrik blir orolig och menar att tjänstemännens uppgift är att hålla broar och vägar säkra. Inte att besluta om eventuell folkomröstning eller liknande.
Kanske får politikerna ta tag i folkstormen. Poliitikerna.

Det här är en opinionsartikel som uttrycker skribentens egna åsikter.