Gå till innehåll
Debatt

Moderater svarar på Liberalernas debattinlägg om avfallstaxa

Publicerad: 17 March 2026 16:36

Två olika moderater har svarat på Liberalernas debattinlägg om orättvisan kring avfallstaxan inom Hallsbergs kommun. Sydnärkenytt publicerar båda svaren här.

Ibland händer det saker i lokalpolitiken som får en att undra om man verkligen läser rätt. I veckan skrev Liberalernas ordförande och vice ordförande i Hallsberg en insändare där de kritiserar kommunens avfallstaxa. 

De menar att taxan är orättvis och att bostadsrätter och hyresrätter ska behandlas lika, trots att det finns avsevärda skillnader mellan bostadsformerna.

Det kan absolut vara en diskussion värd att ta.

Problemet är bara att det är ett eget beslut de nu kritiserar. Liberalerna satt i majoriteten när beslutet fattades och de sitter fortfarande i majoriteten i dag.

Ändå väljer de att skriva en insändare om hur fel beslutet är, i stället för att ta ansvar.

Och ännu mer anmärkningsvärt: i sin insändare skriver de att frågan ska hanteras först i nästa mandatperiod. Med andra ord efter valet.

Det väcker en ganska självklar fråga: Om Liberalerna tycker att beslutet är fel varför ändrar de det inte?

De sitter ju i styret. De har makten. De kan lyfta frågan i morgon om de vill.

Att först vara med och fatta ett beslut, sedan kritisera det i en insändare och samtidigt säga att förändringen får vänta till efter valet framstår mest som ett försök att positionera sig inför september.

Politik handlar ibland om svåra beslut. Ibland blir de inte perfekta. Då får man ändra dem. Men då måste man också vara beredd att ta ansvar för dem särskilt om man sitter vid makten.

Hallsbergsborna förtjänar bättre än politiker som kritiserar sina egna beslut men väntar med att göra något åt dem tills valrörelsen börjar.

Jag har läst Liberalernas debattartikel om avfallstaxan i Hallsbergs kommun. Det är bra att avfallstaxan diskuteras, men texten ger en ganska förenklad bild av hur systemet faktiskt fungerar.

Under flera år har vi arbetat i Sydnärkes kommunalförbund med att göra avfallstaxan mer rättvis. Jag har själv varit drivande i det arbetet under lång tid, först som ordförande i direktionen och i dag som ledamot.

Utgångspunkten har hela tiden varit enkel: varje abonnent ska så långt som möjligt bära sin egen kostnad. Det ska inte vara så att vissa hushåll betalar för andras avfall.

Tidigare byggde taxan i stor utsträckning på hur många soptunnor som fanns. Det innebar i praktiken att vissa fastigheter kunde stå utanför delar av finansieringen trots att avfallssystemets funktioner – till exempel återvinningscentraler, farligt avfall och grovavfall – fanns tillgängliga.

Den modell som infördes innebär att fastigheter betalar en grundavgift för den gemensamma infrastrukturen i avfallssystemet. Därefter betalar man för den sophämtning man faktiskt använder.

Vi har också förändrat systemet för grovavfall. Tidigare betalade alla för grovsophämtning även om många aldrig använde tjänsten. I dag kan man i stället beställa hämtning mot avgift. Den som använder tjänsten betalar då också transporten.

Det här arbetet har pågått under flera år och haft ett tydligt mål: att göra taxan mer rättvis och minska de korssubventioner som tidigare fanns i systemet.

Avfallssystemet drivs av Sydnärkes kommunalförbund där kommunerna Hallsberg, Askersund, Lekeberg och Laxå samverkar. Jag representerar Askersunds kommun i direktionen, där jag tidigare varit ordförande och i dag är ledamot.

Det är bra att avfallstaxan diskuteras. Men debatten behöver föras utifrån hur systemet faktiskt fungerar och vilket arbete som gjorts för att skapa ett mer rättvist system.

Det här är en opinionsartikel som uttrycker skribentens egna åsikter.

Opinion / Debatt
Vill du skriva en debattartikel eller insändare i Sydnärkenytt?
  • Håll den kortfattad – det är lättare för läsaren
  • För att en text ska kunna publiceras så behöver den ha en tydlig koppling till Sydnärke.
  • Vi förbehåller oss rätten att redigera texten och gör en bedömning om texten är av allmänintresse och kan publiceras.

Insändare skickas till redaktion@sydnarkenytt.se

DebattSD svarar S om vildsvin: ”Vi kan samarbeta om sakfrågan”

DebattSD svarar på Magnus Anderssons (S) uttalande om att öka vildsvinsjakten.

DebattFör barnens bästa, gör det enkelt att vara förälder (L)

DebattLiberalerna Askersund skriver om att de vill underlätta för barnfamiljer att bo i kommunen genom hur det ser ut i…

Debatt"Majoriteten lägger en budget utan att ta ansvar för konsekvenserna"

DebattInför 2026 bedömde tjänstepersonerna att Barn och utbildningsnämndens verksamheter behövde cirka 127 miljoner…

DebattSocialdemokraterna vill öka jakten på vildsvin i Hallsberg

DebattVildsvinen ska vara på tallriken och inte i trädgården. Nu tar Socialdemokraterna i Hallsberg ett initiativ för att…

DebattDe anser inte att Hallsbergs placering i ranking är bra nog (L)

DebattHallsbergs kommun måste förbättra sin service och bemötande av lokala företagare och entreprenörer, I konkurrens…

DebattDe anser att kostnader som nämnts på kollo inte stämmer

DebattKumla Barnens dag förening menar att de kostnader som nämnts i Sydnärkenytt för att barn skulle kunna delta i kollo…

DebattLiberalernas initiativ går igenom – bättre måltider ska utredas

DebattSlutreplik till Annica Sjöqvist (S) angående färsklagad mat till äldre från Christian Liljenhed (L)

DebattVi håller med om att Kumlas äldre förtjänar god, näringsrik och värdig mat (S)

DebattSocialdemokraterna i Kumla svarar på debattartikel från Liberalerna.

Debatt"Vi vill ha gratis kollektivtrafik inom kommunen" (L)

DebattLiberalerna i Hallsberg vill få till fria resor inom kollektivtrafiken inom kommunen mellan klockan 9-15. Detta som en…

Debatt"Sydnärkingar ska inte betala för mycket i skatt" (M)

DebattModerater, från flera olika kommuner i Sydnärke, skriver om vikten av att inte höja skatten för mycket för, vad de…

DebattKumlas äldre förtjänar bättre mat än frysta matlådor

DebattOppositionsrådet Christian Liljenhed (L) anser inte att det är godtagbart att äldre i Kumla får fryst färdigmat. De…

DebattKvarntorpshögen - ett av Sveriges mest försummade miljöansvar

DebattKvarntorpshögen är ett pågående miljöproblem som varje dag bryter mot grundläggande principer i svensk…

DebattDe vill se en extern utredning göras om Vätternvatten

DebattFrågan om Vätternvatten engagerar verkligen. Även Liberalerna i Hallsberg vill vara med och tycka till. De säger…

DebattBygg framtidens Hallsberg – i hela kommunen

DebattHallsberg borde kunna växa mer och snabbare med minst 500 nya bostäder till 2030. Det skriver Gustav Strömberg från…

Debatt"Jag möter samma bild vid besök på alla skolor i Kumla"

DebattOppositionsrådet Christian Liljenhed (L) noterade den insändare som publicerades nyligen från en vårdnadshavare hos…

DebattDe vill stoppa Vättervatten i Kumla och Hallsberg

DebattSverigedemokraterna i Kumla och Hallsberg anser att deras kommuner bör dra sig ur, eller i alla fall pausa, projektet…

DebattStationen i Hallsberg är förtjänt av en upprustning (L)

DebattFör resenärernas skull så behöver stationsområdet i Hallsberg förbättras. Detta anser Liberalerna i Hallsberg.

DebattCenterpartiet i Lekeberg ger svar till Moderaterna angående Vätternvatten

DebattModeraterna i Lekeberg försöker göra det här till en fråga om förvirring. Det är fel. Det handlar i grunden om ansvar.

Debatt"Förvirringen är total hos Centerpartiet i Lekeberg"

DebattModeraterna i Lekeberg svarar Centerpartiet efter att Lekebergs kommun beslutat sig för att lämna Vätternvatten

DebattReservation mot beslut om Vättervattenprojektet

DebattCenterpartiet i Lekeberg reserverar sig mot beslutet att driva Vättervattenprojektet vidare i dess nuvarande form.

DebattLiberalerna motsätter sig beslutet att lämna Vätternvatten AB

DebattLiberalerna i Lekeberg motsätter sig och beklagar dagens beslut i kommunfullmäktige att lämna Vätternvatten AB. Det…

DebattPausa Vätternvatten – innan notan blir ännu större

DebattPausa Vättervattenprojektet – utred en billigare och mindre sårbar redundanslösning, fastställer Centerpartiet i Kumla.

Debatt(L) Hallsberg ser stor förbättringspotential inom skolan i Hallsberg

DebattLiberalerna i Hallsberg anser att det bör ges bättre förutsättningar för skolans elever och personal inom kommunen.…

DebattÖverskott räcker inte – lyssna på personalen i Kumlas omsorg

DebattÖverskott i kommunens budget räcker inte när personalen i Kumlas vård- och omsorg upplever såna brister, anser…

DebattHallsberg ska bli landets mest företagsvänliga kommun

DebattHallsbergs kommun ska bli landets mest företagsvänliga kommun, hoppas Moderaterna Hallsberg. Om det ska gå i hamn…

DebattMajoriteten skjuter viktiga beslut på framtiden

DebattSocialdemokraterna i Laxå ifrågasätter varför den styrande majoriteten i kommunen inte genomför de åtgärder som…

DebattLiberalerna: Vi vill återskapa Hallsbergsandan

DebattLiberalerna bemöter kritiken från Moderaterna i debatten om hur framtidens Hallsberg ska byggas.

DebattAtt stanna kvar är det verkliga risktagandet

DebattCenterpartiet ställer frågan om vår linje är början på slutet för Lekeberg som en självständig kommun. Vi…

DebattByt ut vikariepool mot lärarpool i Hallsbergs kommun

DebattGustav Strömberg, från Moderaterna i Hallsberg, tycker att kommunen borde ha en lärarpool istället för en vikariepool.

DebattAtt se över alternativ betyder inte att vi äventyrar Lekebergs vattenförsörjning

DebattDricksvatten är en viktig framtidsfråga för vår kommun. Därför måste vi fatta beslut som är både långsiktiga…

Annons

Nyheter