
Börje Nordin, Gunnar Hallin och Göran Eklind. Jonas Kraft saknas på bilden. Foto: Henrik Östensson
De har tecknat
Åsbros lokalhistoria
De här herrarna har tecknat Åsbros historia. Det hela ska mynna ut i en skrift, ett häfte, som man bland annat kommer kunna köpa på Lerbäcksmarken,
– Det gäller att passa på medan folk som minns fortfarande lever. Vi har frågat, intervjuat folk och självklart utgått från våra egna minnen, berättar Börje Nordin.
För flera år sedan, före pandemin, beslutade Lerbäck Hembygdsförening att att man skulle försöka samla och teckna ned historien i alla Lerbäcks byar för att eventuellt göra en bok, eller flera om byarna i det som förr var Lerbäcks kommun
– Det som var Lerbäck kommun, består ju av många mindre byar. Bland annat Luckebo, Karintorp, Bållby, Dovra, Skyllberg, Kårberg, Ingelsby, Hult, Mariedamm, Närkesberg, Rönneshytta och så den by som numera är störst, Åsbro. Vårt ansvar blev Åsbro, naturligt, vi bor ju här, fortsätter Börje.
Om Lerbäcks kommun
Det hela kom av sig under pandemin, men så för något år sedan satte man igång i flera byar.
– I någon av byarna kom man aldrig igång efter pandemin. Men vi är nog den grupp som kommit längst. Vi har en skrift klar för tryck, 55 sidor text och bilder. Någon bok blir det dock inte, utan mer av ett häfte. Det skulle bli så dyrt att trycka en bok att ingen skulle köpa den. Häftet kommer kosta 60 kronor, det tror vi de flesta känner att man har råd med. Vi har redan beställningar.
Från 1921 till 2023
Gruppen har bestått av Börje, Göran Eklind, Gunnar Hallin och Jonas Kraft.
– Tanken var från början historien från 1921 till 2021, men det blir istället 2023, säger Göran.
Häftet handlar om allt, föreningsliv, idrott, musik, olika näringsverksamheter som funnits i byn. Herrarna berättar:
– Det ursprungliga Åsbro var en mindre by som låg på Åsbroåsen, Nära det område som många i dag kallar impregneringen. Sedan kom järnvägen 1873, berättar Göran.
Började växa med järnvägen
Åsbro, med sin friska luft och sjönära läge kom då att bli ett populärt utflyktsmål, inte minst för Hallsbergsbor, som enkelt kunde ta tåget den korta sträckan till Åsbro.
– Det var fritidshusområdena invid sjön som kom att börja växa till först. Sedan började det bli allt mer permanenta boenden, byn växte. Riktig fart tog det i slutet av 1960-talet och 1970-talet.
– Jag tror det är Åsbro läge, men närhet till Hallsberg, Örebro och Askersund som drivit utvecklingen, säger Börje.
Åsbro och Estabo
Det som många kallar Åsbro i dag består egentligen av två byar. Det som ligger söder om järnvägen hette från början Estabo, det kallas ju området även i dag, även om det vuxit ihop med Åsbro
– På 50-talet fanns en viss rivalitet mellan Estabo och Åsbro. Vi som bodde här i Estabo gick i skolan i Lerbäck, medan Åsbro barnen gick i Åsbro skola. Vi hade också en egen affär. Enda gången man var i Åsbro var för att besöka doktorn, minns Börje.
– Det var rafflande fotbollsmatcher mellan Åsbro och Estabokillarna, inflikar Gunnar Hallin.
Åsbrohemmet största arbetsgivaren
Den i särklass största arbetsgivaren i Åsbro, under många år, var Åsbrohemmet, det som i dag kallas Västra Å. Det var en alkoholistanstallt som inhystes i ett gammal ålderdomshem redan på 1930-talet.
– I princip alla Åsbrobor över en viss ålder har sommarjobbat där. Det var en jätteverksamhet, med eget snickeri, eget tvätteri, egna växthus och en egen yrkeskola för de intagna. Som mest var över 200 personer inskrivna, berättar Börje.
Bland annat tillverkades en speciell gunghäst som såldes på NK i Stockholm. En av dem står på slottet i Stockholm. Den nuvarande kungen fick nämligen en av sina föräldrar.
Det var staten som drev Åsbrohemmet från början. Efter hand kom även Landstinget in som ägare. Till sist togs det hela över av Levi Petrus-stiftelsen, kopplad till pingstkyrkan. Verksamheten lades ner 1997.
Kyrkor och taxi
– En annan viktig arbetsplats under många år var ju impregneringen, även om aldrig så många jobbade där. Men den har satt avtryck i Åsbro, säger Göran.
Göran, vars far drev taxirörelse har inriktat sig lite extra på taxi och åkerier.
– De fanns flera taxirrörelser och flera åkerier. Ett par åkerier finns faktiskt kvar.
Kyrkorna var också viktiga i Åsbro. Svenska kyrkan har aldrig haft någon kyrka i byn, men däremot flera frikyrkor, både i själva Åsbro och i byarna utanför.
– På det sätter är man kanske lite ovanlig här. När församlingarna började tunna ur slog man sig ihop och byggde en modern, fin kyrka, Tallbackskyrkan, säger Börje och visar i häftet.
Häftet kommer troligen börja säljas på Lerbäcksmarken, helgen den 6-7 juli.
– Vi har beställt 100 ex i en första upplaga, säger Börje.
– Det kommer nog ta slut, menar Gunnar.
Det kommer också gå att köpa häftet direkt av Gunnar, Börje, Jonas, och Göran.
