Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till senaste nytt Hoppa till ortsmeny Hoppa till sektionsmeny Hoppa till informationsmeny
Logotyp Sydnärkenytt
20 October 2021
Tipsa: 073-629 83 19

SOS överbelastat – en av tre ringer fel

SOS-alarm har under juli varit extremt överbelastat. Med mer än 400 000 samtal har det ibland uppstått väntetider.
– Ja, volymen har påverkat väntetiderna. Det är naturligtvis inte alls bra. Mer än en tredjedel av alla samtal är felringningar, säger Anders Klarström, på SOS alarm. Genom att man ringer fel kan det bli så att någon som verkligen behöver hjälp snabbt får vänta.

Förra året slogs alla tidigare rekord i juli. Det hade aldrig varit fler inringda samtal sedan SOS-alarm startade 1975. I år blev det ännu fler.

– Vi togs lite på sängen i fjol. Vi har sedan inlett en process för att rekrytera personal. Det tar dock tid. Att vara en bra SOS-operatör kräver både utbildning och erfarenhet. Det är inte bara att stoppa in vikarier. I år blev det alltså än fler samtal under juli. Det har gjort att det ibland varit längre väntetider. Så får det givetvis inte vara

En tredjedel felringningar

Ungefär en tredjedel av samtal är felringningar.

– Ja, det handlar både om samtal som inte borde ringts över huvudtaget och samtal som borde gått till andra nummer.

En bidragande orsak är de långa väntetiderna på polisens nummer för icke-akuta ärenden.

– Ja, många säger rakt ut att de tröttnat på att vänta i telefonkö på 11414. Men det enda man åstadkommer med att ringa till 112 är att man blir hänvisad till att ringa till 114 14. Vill man inte vänta går det utmärkt att använda polisens utmärka webbtjänst för anmälningar och mindre akuta ärenden.

Även folk som egentligen borde ringt 1177, sjukvårdens nummer för mindre akuta ärenden och rådgivning, tröttnar på att vänta och hör av sig till 112.

– Även där uppger många att man tröttnat på att vänta och att man egentligen vet att man inte ska ringa 112

Har volymerna ökat på grund av pandemin?

– Men så är det. Många av de som ringer fel har frågor om Covid-19

Någon utbruten statistik för SOS-Alarm i Örebro län finns inte. Däremot vet vi hur det sett ut med antalet samtal till SOS-alarm det sista dygnet.

Flest polisärenden

Från Kumla kommun har det ringts 22 samtal

Från Askersunds kommun har det ringt 15 samtal

Från Hallsbergs kommun har det ringt 13 samtal

Från Laxå kommun har 5 personer ringt

Även från Lekebergs kommun har fem personer ringt 112.

– De flesta samtalen handlar om olika polisärenden. Pågående brott och liknande. Nummer två är sjukvårdsrelaterade samtal. Allt från akuta sjukdomsfall heller olika former av olyckor. En bra bit efter kommer samtal till räddningstjänsten och och samtal till jourhavande präst på delad tredjeplats.

Klarström återkommer till felringningarna.

– Om alla som ringer fel till 112 lät bli att ringa skulle de problem vi har nu inte finnas. Då skulle våra personalresurser räcka till utan problem.

Kommentera artikeln
Publicerad: 2021-08-08 8:15
ANSVARIG UTGIVARE: LARS LITZÉN Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.