"När ska ni genomföra det ni skriver om i debattartiklar?"
Debatten kring skolan i Kumla fortsätter. Magnus Claesson, gruppledare för centerpartiet i Kumla kommun svarar på en debattartikel med rubriken: "Lokalfrågan, en viktig del av vårt arbete", signerad Veroncia Ulfgren. (S) och Karin Johnsson (M), som vi publicerade den andra juni
Jag läser er debattartikel och håller med om en sak, barnen ska stå i centrum.
Det är där varje beslut måste börja och sluta. Men då krävs också att vi satsar på dem som varje dag bär upp skolan – personalen.
De lärare, elevassistenter, fritidspedagoger, specialpedagoger och skolsköterskor jag pratar med gör sitt yttersta.
Deras förutsättningar att lyckas är i dag långt ifrån tillräckliga.
Det saknas resurser.
Det saknas vikarier.
Det saknas elevhälsopersonal.
Det saknas fritidspersonal.
Det saknas planering och långsiktighet.
Och framför allt – det saknas fungerande lokaler. Många skolor/förskolor är slitna och eftersatta i underhåll. Det finns ingen tydlig fastighetsplan, ingen strategi för att utveckla våra skolmiljöer – inne eller ute.
Vi får ofta höra att det kommer en utredning, det utreds just nu, vi ska titta på det, vi undersöker det, osv! Nej, det duger inte! Det saknas handlingskraft och vilja!
politik handlar om beslut, att våga, ni har visat gång på gång att ni inte vågar satsa på det viktigaste vi har, -våra barn!
I skolor som Fylsta, Tallängen, Skogstorp, Kumlaby, Stene, Ekeby och Haga skola råder ett högt tempo och stress, inte minst i matsalssituationer som är långt ifrån lugna och trygga. Dels får jag det återkommande berättat från elever, vårdnadshavare, personal, men givetvis har jag besökt skolorna och varit i matsalarna och suttit med under luncher!
Ni skriver att ni vill säkerställa att skolor och förskolor är ändamålsenliga – men hur gör ni det, rent konkret?
Genom att trycka in så många barn som möjligt i redan överfulla lokaler? Är det så ni menar att man bygger kvalitet?
Ni skriver också att ni vill hushålla klokt.
Men hur kan vi tala om klokt hushållande när Kumla ligger på plats 280 av 290 kommuner i Sverige vad gäller resurser till skolan? Vi är i botten – det går inte att satsa så mycket mindre än vi gör i dag. Det är inte effektivitet längre – det är underfinansiering.
Och när ni säger att vi nu kan “erbjuda fler anpassade stödinsatser och högre kvalitet i klassrummen” – då undrar jag: Vad exakt är det vi erbjuder i dag?
Vilka insatser pratar ni om som inte redan är lagstadgade?
Ge oss gärna konkreta exempel. För ute i verkligheten får vi rapporter om att stödinsatserna är för få, att elever får vänta för länge, att resurser saknas och att personalen går på knäna.
Ni skriver att ni vill undvika prestigeprojekt. Men under de tre mandatperioder ni har haft makten tillsammans – S och M – har vi varken sett investeringar i personal, elever eller lokaler. Bara fortsatt slit, överfulla skolor och en pressad vardag för både elever och personal.
Och samtidigt lägger ni ner Hardemo skola – en fullt fungerande enhet där barnen fick utrymme att utvecklas, personalen trivdes och närheten till hemmet gjorde stor skillnad för många.
Det är svårt att förstå – när vi samtidigt saknar både plats och personal i andra skolor.
Så jag frågar:
Varför har inget gjorts på tre mandatperioder?
Har det skett investeringar, är dessa långt ifrån tillräckliga!
När ska det ni skriver i debattartiklar bli verklighet i våra klassrum?
Vilka konkreta åtgärder kommer ni införa som ger en bättre arbetsmiljö för elever och lärare och vad är den beräknade kostnaden för dessa åtgärder?

Det här är en opinionsartikel som uttrycker skribentens egna åsikter.