
Sophie Vikergård är butikschef hos Systembolaget i Hallsberg och initiativtagare till att haka på "En vit jul". Foto: Anders Björk
De säljer alkohol och sprider kunskap om en vit jul
Systembolaget i Hallsberg är ledande i kampanjen "En vit jul". Trots att de säljer alkohol vill de sprida kunskapen om att dricka med måtta, speciellt kring julen.
Sophie Vikergård har varit butikschef hos Systembolaget i Hallsberg i snart tre år. Hon är drivande i att man gått med i kampanjen “En vit jul” och via Sophie har ytterligare tio Systembolaget och flera andra lokala organisationer hakat på kampanjen.
Med omtanke för barnen
“En vit jul” kom från början från organisationerna Junis, IOGT-NTO och NSF.
Men vad är då syftet med det hela?
– Man vet att det är över 300 000 barn i Sverige som påverkas negativt av sina föräldrars eller närstående vuxnas alkoholkonsumtion. Så syftet är att nå ut med budskapet om “En vit jul” och att främja barns önskan och rättigheter när det kommer till julen, säger Sophie Vikergård.
– Det ligger mycket hos oss på Systembolaget att sprida kunskap. Åtta av tio vuxna håller med om att man inte bör konsumera mycket alkohol kring barn. Men bara fyra av tio vuxna vågar ingripa om de ser att ett barn råkar illa ut på grund av alkohol. Och det beror oftast på rädsla eller brist på kunskap, fortsätter Sophie Vikergård.
Just Systembolaget är annars inget man vanligtvis förknippar med orden “En vit jul”.
– Nej, jag förstår det. Och vi vill heller inte predika om att man inte ska dricka alkohol alls. Men det stora syftet till att vi finns till är också att så få som möjligt ska råka illa ut, menar Sophie Vikergård.
Ett ansvar att leva upp till
Systembolaget ägs till 100 procent av den svenska staten.
Med detta följer även ett ansvar om att försäljningen av alkohol till trots jobba mot att främja folkhälsan och att informera om alkoholens risker.
Det kan låta rätt motsägelsefullt. Men det är i alla fall så det ser ut och förtroendet för Systembolaget går inte att klaga på.
– Vi är ofta den institution i landet som har högst förtroende, säger Sophie Vikergård.
Och det stämmer faktiskt. En titt på “Förtroendebarometern” visar att Systembolaget varit i topp i mer än tio år i rad. Bakom sig har de allt från IKEA och Volvo till ICA och Coop och många andra.
Och att ni är drivande i den här frågan och fått med er många andra, vad betyder det för dig?
– Jag är jättestolt över det. Vi hjälper många varje dag som kommer in till butiken bara genom att prata med dem. Och att kunna bidra till att göra det bättre för barn, även om vi aldrig träffar dem, är något som är väldigt viktigt för oss, avslutar Sophie Vikergård.
Artikel även publicerad i Sydnärkenytts julnummer