Vem styr skolan – rektorerna eller Kumla kommuns budget?
Oppositionen i Kumla kommun oroas över elevernas skolresultat och de bristande resurser som personal ges för att kunna vända på läget.
Under 2024 klarade bara 68,1 procent av eleverna i årskurs 9 i Kumla alla sina ämnen. Enligt den senaste statistiken blev bara 77 procent av eleverna i Kumla efter läsåret 2024/2025 behöriga till gymnasiets yrkesprogram. Resultaten är alarmerande och situationen i skolorna är djupt oroande – och vi måste våga prata klarspråk om orsakerna. Resultaten från våren 2025 är klart lägre året innan och har sjunkit successivt i genomsnitt under de senaste åren.
Hur ska vi komma till rätta med skolans stora problem?
Under mål- och medeldagarna och under dialogen med förvaltningen för skolan i Kumla har vi fått en tydlig genomgång om hur situationen ser ut i Kumlas skolor. Informationen är i stora delar mycket oroväckande. Förtroendet för skolan sjunker. Elever upplever otrygghet, många har svårt att få kontakt med elevhälsan och det råder personalbrist. Vi har till exempel sett förskolor där en personal ansvarar för upp till 20 barn. Lärarna går på knäna, sjukfrånvaron är hög och återvändande personal möts av samma överbelastning – eftersom det saknas vikarier.
Personalen i Kumlas förskolor och skolor gör sitt bästa, men de kan inte ”trolla med knäna”.
Skolans lokalproblem ligger under samhällsbyggnadsförvaltningen, inte skolförvaltningen – men det är ändå elever och lärare som drabbas. Fylsta skolas tak fick stora vattenskador efter år av bristande underhåll. Hardemo skola stängdes hastigt och barnen flyttades till Stene skola där lokalerna visade sig vara otillräckliga. Listan på brister i skollokaler kan göras lång.
Samtidigt betonar majoriteten i kommunen vikten av att ”ha pengar på kontot” – medan skollokalerna blir alltmer slitna.
Vi vill se konkreta satsningar på bland annat följande insatser:
1: Låt lärare vara lärare, inte socialarbetare eller administratörer.
2: Anställ heltidsmentorer i årskurs 7–9 som tar ansvar för elevhälsa och sociala frågor.
3: Stärk elevhälsan och stödinsatserna – så fler elever klarar skolan.
För 2026 har skolförvaltningen begärt en utökad budgetram med närmare 50 miljoner kronor – bland annat för personalförstärkning och stödinsatser. Det är en investering i barnens framtid.
Kumla kommun har länge haft budgetöverskott. Men samtidigt har skolpersonal inte rätt förutsättningar att göra sitt jobb. Om vi menar allvar med att höja skolresultaten måste vi börja med att ge skolan de resurser den faktiskt behöver.

Det här är en opinionsartikel som uttrycker skribentens egna åsikter.