Obefogad oro kring organisation och upphandling
Kommunstyrelsens ordförande Caroline Dieker (M) svarar på en tidigare debattartikel från Linda Larsen (C). Dieker anser att det är en obefogad oro som förs fram.
Linda Larsson, ordförande i Centerpartiet i Askersund, uttrycker i en debattartikel oro över kommande organisationsförändringar och upphandling av tjänster i Askersunds kommun. Jag hoppas genom detta svar kunna förklara och minska den oro som Linda ger uttryck för. I debattartikeln lyfts flertalet frågor som på olika sätt grundar sig i pågående processer i kommunen tillsammans med politiska beslut, vilket gör sammanhangen i debattartikeln komplexa.
För att det ska gå att sätta frågorna i rätt kontext behöver svaret bli långt. Först adresserar jag behovet av att genomföra organisationsförändringar och därefter bemöter jag den kritik som Linda framför mot innehållet i den budgetöverenskommelse som både adresserar behov av organisationsförändringar och upphandling av tjänster som idag utförs i kommunal regi.
I november 2024 fick kommunstyrelsen information om det initiativ som kommundirektören tagit om en utredning för att göra en organisationsöversyn av kommunens samhällsbyggnadsprocesser. Informationen presenterades muntligt och en promemoria som redogjorde för bakgrunden till utredningen distribuerades i möteshandlingarna. Resultatet av utredningen redovisades, tillsammans med en parallell utredning om kommunens stödprocesser, för kommunstyrelsen i början av juni.
Utifrån slutsatserna i de genomförda utredningarna arbetade kommundirektören fram ett förslag på organisationsutveckling som redogjordes för i en promemoria. Förslaget inkluderar en process som inte förrän den är genomförd, kan utgöra underlag för beslut om förändrad organisation. Det färdiga beslutsunderlaget ska arbetas fram tillsammans med de som frågorna berör i samverkan med de fackliga organisationerna.
Jag anser att transparens gentemot den ansvariga politiska församlingen, kommunstyrelsen, är en självklarhet i den pågående processen som kommer ha stor påverkan på den samlade organisationen. Kommunstyrelsen kallades därför in till ett extra möte i slutet av juni i år för att få information om det arbete som nu initierades. Kommunstyrelsens ledamöter hade vad jag uppfattade inga invändningar under kommunstyrelsens möte, materialet var utskickat i sedvanlig tid innan mötet. Förslaget till organisationsutveckling hade i vanlig ordning samverkats med de fackliga organisationerna i en utökad kommunövergripande samverkan i juni, då alla fackliga organisationer bjudits in. De fackliga organisationerna ställde sig eniga med arbetsgivaren om förslaget till organisationsutveckling.
En process där organisationen själva görs delaktiga i framtagandet av det slutliga förslaget är en sannolik framgångsfaktor. Det som Linda kritiserar, att gå från fler förvaltningar till en förvaltning och införande av begreppet kontor, är en mycket liten del av förslaget till organisationsutveckling. I själva verket adresserar förslaget våra interna arbetssätt vilka måste bli bättre oavsett administrativa benämningar. Nomenklaturfrågor är för mig i det här fallet inte politik.
Från min sida är det av största vikt att vår personal inte ska känna sig överkörda av politiska beslut som de själva inte har haft möjlighet att påverka. Det har skett förut och det blir inte bra. Genom delaktighet och samverkan blir nödvändiga förändringar inte något som pådyvlas medarbetaren, utan en produkt av det egna arbetet. Den process som nu är påbörjad kan i allra högsta grad påverka det slutgiltiga beslutsunderlagets utformning. Arbetssättet borgar för att vi som förtroendevalda eller de som fattar beslut med stöd av delegation, kan fatta väl grundade beslut.
Om man nu backar till bakgrunden till utredningen är det precis som Linda skriver, att Lekebergs kommun hade beslutat att utreda ett utträde ur den gemensamma miljö- och byggnämnden. Men det var inte den enda anledningen till att utredningen gjordes, vilket framgår av det underlag kommundirektören presenterade för kommunstyrelsen i november 2024.
I nulägesanalyser om förvaltningarnas arbete som kommundirektören ombett förvaltningscheferna att ta fram när han tillträdde sin tjänst, framkom att arbetet med kommunens övergripande samhällsbyggnadsprocesser, markförvaltning och exploatering mm, led av otydlig ansvarsfördelning och budgethantering. Arbetet är fördelat mellan olika förvaltningar såsom kommunledningsförvaltningen, samhällsbyggnad Sydnärke och tekniska förvaltningen. Den bild som ansvariga tjänstepersoner inom organisationen själva har förmedlat om läget, stämmer väl överens med den uppfattning som jag själv har om svårigheterna att på ett effektivt sätt arbeta med samhällsbyggnadsfrågor i Askersunds kommun.
I underlaget står det att tekniska förvaltningen saknar resurser och kompetens för att hantera markförvaltning och exploatering effektivt, vilket även påverkar underhållet av allmän platsmark negativt. VA-avdelningen har hög chefomsättning och saknar resurser för att hantera långsiktiga utmaningar och fastighetsförvaltningen har svårt att möta strategiska behov på grund av bristande resurser och projektledarkompetens.
Samarbetsutmaningar mellan medlemskommunerna kvarstår, och gemensamma förväntningar från kommunchefer kan underlätta belastningen. Planarbetet påverkas av svårplanerade resurser och oklara roller, vilket skapar missförstånd. Dessa ord är alltså den egna organisationens ord om den verksamhet som vi är ansvariga för.
Det förslag till organisationsutveckling som nu initierats, är alltså för att vi som organisation ska lösa de reella organisatoriska problemen vi har. För oss som ansvariga politiker har dessa problem resulterat i utebliven eller ofullständig leverans i form av otillräckliga beslutsunderlag eller att beslutad politik inte verkställts. Mycket av detta har vi över tid fått kritik av från opposition såväl som medborgare och företagare i kommunen. Att det nu finns initiativ för att rätta till brister är mycket välkommet.
Vad gäller dialog med våra samarbetskommuner Laxå och Lekeberg så har det funnits full transparens om både pågående utredning och det arbete som kommer göras framåt. Vi arbetar givetvis inom ramen för den överenskommelse som finns mellan kommunerna om den gemensamma nämnden.
I och med att Lekebergs kommun nu har beslutat att de träder ur samarbetet, så kommer överenskommelse och reglemente att behöva skrivas om och då kan vi även göra nödvändiga redaktionella förändringar föranledda av förändringar i Askersunds kommuns organisation. Det betyder inte att den gemensamma nämnden kommer få andra ansvarsområden om vi inte har andra anledningar att vilja det. Det är något som den process vi är inne i måste utvisa. Jag är mycket mån om att de som arbetar med frågorna ska ha stort inflytande över hur vi bäst arbetar framåt inom ramen för våra samarbeten. Det är inte minst en arbetsmiljöfråga.
Den andra utredningen som handlade om de kommunövergripande stödfunktionerna har inte varit föremål för politisk delaktighet av skäl som redan är framförda av kommundirektören i andra forum. Utredningen har i huvudsak handlat om HUR vi arbetar tillsammans internt i kommunen och på vilket sätt det är ändamålsenligt och effektivt. Att den utredningen landat i slutsatsen att det finns behov av att göra förändringar i våra arbetssätt är ingen överraskning heller. I Askersunds kommun arbetar vi idag i enlighet med en utredning som gjordes vid sekelskiftet, för 25 år sedan. Vi som ansvariga politiker har upplevt svårigheter med det som man i vardagligt tal brukar prata om ”stuprör” eller ”vattentäta skott” mellan kommunens förvaltningar och ett inte funktionellt arbetssätt mellan förvaltningar och stödfunktioner.
Att det nu finns en intention att samordna de kommunala resurserna för att med samma medel vi redan använder, skapa mer och bättre verksamhet och kvalitet är bra för Askersunds kommun och för våra medborgare. I slutändan tror inte jag att det medborgarna är mest intresserade av är hur vi gör jobbet utan att jobbet blir gjort.
Att i en liten kommun, kommunövergripande samordna administrativa resurser, kommunikationsarbete samt förtydliga funktionsansvar inom administration, ekonomi och HR, kommer i förlängningen innebära bättre verksamhet. Det kommer förenkla för oss förtroendevalda när vi ska prioritera skattemedel. Det finns inget förslag att alla nämnder ska avvecklas vilket Linda skriver är en förlängning av den föreslagna organisationen. Där måste det ha uppstått en missuppfattning.
Sammantaget är de initiativ som kommundirektören tagit till utredningar och kommande organisationsförändringar helt i enlighet med det ansvar som kommundirektören har, både utifrån kommundirektörinstruktionen och kommunallagen. Arbetet har skett i samförstånd med mig i rollen som kommunstyrelsens ordförande.
Man kan göra på många olika sätt i arbetet med förändring av verksamhet och arbete med kvalitet i en kommun. Det kommunala självstyret medger stor frihet att bestämma hur vi ska arbeta och formera oss kring beslutsprocesser. Jag är helt säker på att vi har valt en utmärkt form för pågående arbete och kommande beslut. Om inte annat så är alla beslut rätt när man fattar dem, ett annat arbetssätt hade kanske varit lika bra, jag har svårt just idag att se att vi hade kunnat göra på något bättre sätt.
Den andra delen i Lindas debattartikel handlar om en skrivning i den budgetöverenskommelse som kommunfullmäktige beslutade om för 2026 och framåt. Det är svårt att veta vilken skrivning som avses men det är möjligen den här:
”Under våren har utredningar genomförts om kommunövergripande stödfunktioner samt om hur vi arbetar med våra samhällsbyggnadsprocesser. Preliminära slutsatser belyser att det finns ett stort behov av att skapa mer ändamålsenliga strukturer som främjar effektivt resursutnyttjande, förtydligad ansvarsfördelning, förbättrad samverkan samt förbättrad strategisk styrning och utvecklingsförmåga inom kommunen. Utredningarna pekar på att det finns behov av att stärka ledningsförmågor samt samordna och utveckla operativ genomförandekraft i organisationen. Det är politiskt prioriterat att genomföra de strukturella förändringar som erfordras för att utveckla ledningsförmågor i Askersunds kommun. Följden av organisationsförändringar kan vara att det är lämpligt att förändra den politiska organisationen till nästa mandatperiod. För detta arbete finns en parlamentariskt utsedd politiskt grupp. Vi måste säkerställa att vi har organisatoriska förutsättningar att möta framtidens krav på ledarskap, samordning och utvecklingsförmåga”
För oss som står bakom budgetöverenskommelsen är den skrivningen viktig för att precis som Linda skriver, ge ett mandat som inte kan misstolkas till kommundirektören att arbeta med nödvändiga förändringar. Det är heller inte den enda skrivningen i budgetöverenskommelsen som handlar om delar som vi behöver bli bättre på. Skrivningen står i ett stycke med rubriken: ”Organisation”.
Organisationsstycket är tillsammans med rubrikerna ”Verksamhets- och ekonomistyrning” och ”Styrning av kommunal kärnverksamhet” olika delar av kapitlet ”Strategisk styrning av Askersunds kommun”.
Jag rekommenderar alla som nu har läst så här långt i svaret på Lindas debattartikel att läsa det kapitlet i vår budgetöverenskommelse. Här kan du ta del av budgetöverenskommelsen.
Kapitlet ”Strategisk styrning av Askersunds kommun” handlar om att skapa ett bättre och mer ändamålsenligt strategiskt arbetssätt för ledning, styrning, kvalitet och ekonomi, än vad vi har idag. Vi får ofta kritik av Linda tillsammans med övrig opposition, för bristande måluppfyllelse både kopplat till verksamhet och ekonomi. Vi är i många fall eniga med oppositionen om att vi inte lyckats nå våra mål och förstår kritiken. Det som är svårare att förstå är kritiken som riktas mot att vi nu tar tag i och försöker lösa de bakomliggande problemen.
Linda framför även kritik mot den politiska inriktningen att i större omfattning lägga ut kommunal verksamhet på entreprenad eller på annat sätt samverka med näringslivet. Om detta kan man tycka olika politiskt av rent ideologiska skäl, även om det normalt sett är andra partier än Centerpartiet som är emot att arbete utförs av andra än kommunalt anställda. Jag delar inte Lindas farhåga om att ambitionen att handla upp drift av gata och park skulle leda till att entreprenörer som idag arbetar åt Askersunds kommun skulle missgynnas om vi handlar upp tjänster. Däremot så ställer det krav på oss som upphandlande myndighet att vi formulerar och paketerar upphandlingarna så att de inte omöjliggör för lokala entreprenörer att lämna anbud. Vidare så ska alla tjänster utföras i Askersunds kommun så oaktat vilken entreprenör som upphandlas så kommer arbetstillfället att finnas i Askersunds kommun.
Jag har varit kommunstyrelsens ordförande sedan 2019. Under de här åren har jag arbetat hårt med det uppdrag vi gett oss själva, att genom politiska beslut förbättra utfallet av våra verksamheter generellt sett och även specifikt för ett bättre utfall i arbetet med samhällplaneringsfrågorna. Jag är smärtsamt medveten om att vi de här åren inte har kommit i mål med uppgiften men att sluta försöka är inget alternativ. Jag ser nu att vi är på väg mot en lösning som jag hoppas kommer skapa de förutsättningar vi behöver ha i det politiska arbetet. Så även fast det givetvis har varit enormt frustrerande så är jag ändå väldigt glad för det arbete som nu görs. Den grundliga analysen som ligger bakom förslaget på organisationsutveckling är en bra grund för att lösa de problem vi har.
Det kommande förändringsprocessen sker inte i den rasande fart som Linda menar. Processen är designad för att arbetet ska kunna ske i lagom fart, inte för fort, inte för sakta. Framför allt, delaktigheten från personalen är en förutsättning för att lyckas, det är något som inte nog kan understrykas.
Därför är det nu lämpligt att vi som är förtroendevalda backar undan en smula från den här frågan och låta processen ha sin gång.

Det här är en opinionsartikel som uttrycker skribentens egna åsikter.