Skolan i fokus kring Centerns budgetförslag för 2026
Centerpartiet i Kumla vill med sin budget för 2026 bland annat jobba för ett öppnande av Hardemo skola och förskola, öka pengen till skolan ordentligt och införa p-avgifter i tätorten.
– Vi vill se en mer balanserad budget där resurserna hamnar närmare verksamheterna, där skolan stärks och där kommunen fokuserar på att utveckla det som betyder mest för invånarna – barn, unga och livskraftiga lokalsamhällen, säger Magnus Claesson (C), gruppledare för Centerpartiet Kumla via ett pressutskick.
Centerpartiet föreslår bland annat följande inriktningar:
Ramökning till Nämnden för livslångt lärande (NLLL) med 35 miljoner kr, inklusive kompensation för ökade kostnader.
Start av arbetet för att återöppna Hardemo skola och förskola.
Initiering av en utredning om en ny ishall utan läktare vid Idrottsparken.
Omfördelning av kommande investeringar i bland annat konstgräs, befintligt konstgräs på IP kan få stå tillbaka för att vi vill lägga mer pengar på Kumlaby sportfält.
Satsning på 7 miljoner kr i riktade medel för att rusta befintliga idrottsanläggningar runt om i kommunen, för att skapa bättre förutsättningar för föreningslivet och öka tillgängligheten för fler.
Minskade investeringar vid Stene skola för att frigöra medel till andra prioriterade områden.
Införande av ett fritidskort för alla Kumlabor, som ska ge fler möjlighet att delta i föreningsliv och fritidsaktiviteter.
Införande av parkeringsavgifter i Kumla tätort, som en del i en bredare strategi för hållbar stadsutveckling.
En administrativ översyn med syfte att minska kommunens utgiftsbudget och frigöra resurser till kärnverksamheterna.
– Det är viktigt att vi satsar både på barnens utbildning och på det lokala föreningslivet. De två hänger ihop – ett starkt samhälle byggs av trygga skolor, engagerade människor och platser där barn och ungdomar kan växa, säger Magnus Claesson (C).
Centerpartiet Kumla återkommer med fler detaljer och ett fullständigt budgetförslag när deras budget släpps i sin helhet under november.