
Ett av de sista ekipagen som utbildade sig på halkbanan hos Trafikcenter var detta militära fordon.
Ytongbanan har slagit igen efter nästan 60 år i tjänst
Under måndagen hade Trafikcenter sin sista dag av utbildning. Nu stängs det, efter att i nästan 60 år utbildat inom trafiksäkerhet. - Det känns osannolikt att ta ett sånt här beslut utan att ha en plan klar för nästa steg, säger Erik Eneman, VD hos Trafikcenter
När Ytongbanan drog igång 1967 var Sune Åhman utbildningschef. Under måndagen slöts cirkeln när Åhman var tillbaka på platsen för att vara med och leda utbildningar när verksamheten bedrev sin sista dag innan allt stänger.
Haft fullt med bokningar
-Sune är 84 år idag och pigg som en lärka, säger Erik Eneman, VD hos Trafikcenter.
Det har varit full rulle för Trafikcenter deras sista halvår, man har varit fullbokade i stort sett hela tiden. De som nyttjat utbildningen är främst kunder från Försvarsmakten, polismyndigheten, trafikskolor, kommuner och företag.
-Förra veckan var exempelvis massa officerare från Karlskrona här och utbildade sig.
Som Sydnärkenytt tidigare skrivit så har ägarna, Kumla kommun och Region Örebro län, beslutat att avveckla Trafikcenter (Scantec AB). Scantec AB ägs till 50 procent vardera av Kumla kommun och Region Örebro län.
-Vi har i stort sett alltid visat upp positiva ekonomiska resultat. År 2022 gick vi 1,1 miljoner kr plus och 2023 över en halv miljon kr plus. Även coronaåren klarade vi av med intakt aktiekapital och inga skatteskulder, konstaterar Erik Eneman.
Drog in yrkesutbildning
Under 2024 gick verksamheten dock plötsligt minus 18,3 miljoner kr.
-Anledningen till det dramatiskt dåliga resultatet var att vi tvingades genomföra nedskrivningar av markanläggningar på grund av beslutet om att avveckla verksamheten. Det finns inte samma värde i halkbanorna när de inte ska användas som en trafikutbildningsplats.
Kumla kommun har under väldigt många år varit inte bara ägare utan även en stor kund. När man avslutade sin vuxenutbildning under 2024 sjönk dock deras kundbesök drastiskt. Från 30-40 procent av bolagets totala kundverksamhet till runt 5 procent, enligt kommunstyrelsens ordförande Andreas Brorsson (S).
-Ja, det stämmer. Vi har ju genomfört utbildning länge på uppdrag av Kumla kommun. Men den drog de tillbaka i slutet av april förra året.
Region Örebro län som ägt andra halvan har inte nyttjat verksamheten som kunder i alls lika stor omfattning som Kumla kommun gjort. Eneman menar att deras delägande bland annat grundat sig i samhällsperspektivet och fördelarna med att genom utbildning verka för trafiksäkerhet i närområdet.
“Fullständigt locket på”
Vad tror då Erik Eneman händer med marken framöver?
-Jag vill börja med att vara tydlig i att ägaren till bolaget är fria att göra precis vad de vill med det. Men det hade varit klädsamt att få veta vad det finns för plan framåt, men det har varit fullständigt locket på. Vi har många kunder som undrat vad det ska bli här istället och jag har bara kunnat svara "jag vet inte".
Ser du att ekonomin var något som gjorde att Kumla kommun ville dra sig ur?
-Det skulle väl i så fall vara risken att fylla på i kassan om vi under 2025 med anledning av den minskade yrkesvuxintäkten skulle gått under halva aktiekapitalet. Men ambitionen, utan att kunna lämna några garantier, var att vi skulle klara oss under 2025, vilket troligtvis skulle varit fallet.
Även om kommunen och regionen avvecklat sitt ägande i Trafikcenter så äger man alltså fortsatt marken där all verksamhet bedrivits. Erik Eneman blir knappast förvånad om det inom kort kommer info om att det ska bli något helt annat där.
-Nej, absolut inte. Jag blir ju mer förvånad om ingenting händer. Det känns osannolikt att ta ett sånt här beslut utan att ha en plan klar för nästa steg, avslutar Erik Eneman.
DETTA SKREV KUMLA KOMMUN I ETT PRESSUTSKICK OM AVVECKLINGEN:
"Beslutet att föreslå en avveckling grundar sig på att bolaget inte längre kan bära sina kostnader. De ekonomiska förutsättningarna för de kommande åren bedöms som svåra, framför allt på grund av minskade intäkter. En betydande orsak är Kumla kommuns reducerade köp av tjänster inom yrkesvux, vilket har påverkat bolagets ekonomi negativt.
Under 2024 har Kumla kommun och Region Örebro län noggrant följt den ekonomiska utvecklingen i Scantec AB. Under hösten meddelade bolaget att halva aktiekapitalet skulle vara förbrukat om inte ägarna tillförde ytterligare medel under de två kommande åren. En översiktlig värdebeskrivning visar att bolagets framtida resultat och kassaflöden är negativa.
Ägarna har under senare tid använt bolagets tjänster i allt mindre utsträckning. Samtidigt finns flera privata alternativ som kan erbjuda liknande tjänster. Detta gör att behovet av att bibehålla ett inflytande i bolaget minskar samtidigt som det inte finns en anledning att tillföra mer kapital till bolaget."