Nu finns det åter ett ångfartyg i Askersunds hamn
Hundratals intresserade hade slutit upp för att se när hjulångaren Erik Nordewall II, Sveriges enda hjulångare, anlände till Askersunds hamn. Fartyget bogserades större delen av resan från Karlsborg, men gick för egen maskin in i Alsen. Resan avslutades pampigt genom att man blåste i ångvisslan.
Ångaren, som är en replika av kanalhjulångaren Erik Nordewall som sjönk i Vättern utanför Vadstena redan på 1800-talet. Replikan började byggas redan 1994, men sjösattes först 2009, för att bogseras till Motala, där en ny tillverkad ångmaskin lyftes på plats. Sedan har man bland annat gått till Stockholm och Göteborg. Det har varit svårt för den förening som ägde fartyget att få ekonomin att gå ihop. Förra året såldes hon till Thorbjörn Odh, entreprenör från Västergötland.
– Jag är från Karlsborg och har sett projektet från början. När det var oklart vad som skulle hända med hjulångaren bestämde jag mig för att köpa den. Jag skulle gärna köra turtrafik med henne, men som det ser ut just nu är det omöjligt ekonomisk. Det behövs sex personer i besättningen och ett par man som följer med i land. Dessutom går det åt mängder med ved. Ett par kubik för att elda upp pannan och sedan minst en kubik i timmen. Det är omöjligt att få ekononomi på det. Fartygets panna är konstruera både för att kunna eldas med ved och koks.
Servering i Askersunds hamn
Nu kommer fartyget ligga i Askersund. Ombord kommer det vara en servering.
– Vi har försett henne med en överbyggnad för att kunna ha servering. Orsaken till att hon hamnar i Askersund är att de kajplatser som fanns tillgängliga i Karlsborg enligt reglerna måste gå till fartyg i passagerartrafik. Det kommer inte vi kunna erbjuda. Men i Askersund finns inga sådana regler.
Fartyget är, trots att det alltså inte hunnit fylla 15 år, ett intressant historiskt dokument, en exakt replika av ångaren som ligger på Vätterns botten
Se mer i TV-inslaget.