
Thermaenius tröskverk från Hallsberg för 150 år sedan innebar en revolution för jordbruket. Här i genomskärning 2½ fot typ 30. Foto: Vineta
150-årsjubileum för Hallsbergs industri
Det började med en konkurs i Torshälla för 150 år sen. Då flyttade far och son Thermaenius till Hallsberg, började tillverka tröskverk vilket blev ortens största industri. Idag är tröskorna borta men industrin lever vidare, nu som Volvo Construction Equipment. Sydnärkenytts Ulrik Jansson tecknar en jubileumshistoria.
För drygt 150 år sedan, i oktober 1868, kom verkstadskulturen till den obetydliga järnvägsorten Hallsberg. Familjerna Johan och Edvard Thermaenius kom med husfolk och verkstadsfolk från Torshälla i Sörmland. En liten koloni på 32 personer som flyttade från en konkurs i hopp om bättre framgång i Hallsberg.
De etablerade sig där vi idag finner Saronkyrkan och kommunalhuset i det som kallades Faktoriet. En anläggning med bostadshus, arbetarbostäder, fabriksbyggnader samt svinhus

Johan, pionjären
Johan Thermaenius (bilden), med bakgrund som verkmästare hos Munktells i Eskilstuna, är pionjären som introducerade tillverkning av tröskverk i Sverige.
Thermaenius Mekaniska Verkstad i Torshälla tillverkade Sveriges första tröskverk 1847 och drog igång en relativt omfattande produktion. Måhända var han för tidigt ute eller så matchades hans tekniska skicklighet inte av motsvarande affärsskicklighet. Resultatet blev i alla händelser en rejäl konkurs.
Johan och sonen Edvard valde att starta om i Hallsberg med nya friska pengar under namnet Johan Thermaenius & Son . Namnet till trots var det Edvard, den 26-årige civilingenjören, som kom att driva företaget Starten i Hallsberg var dock blygsam med tre anställda.

Plikttrogne Edvard
Edvard Thermaenius synes ha varit den plikttrogne men något motvillige företagaren i kombination med den entusiastiske uppfinnaren. Redan som ung fick han släppa sin missionärsdröm för att stötta i det kaotiska kring faderns affärer. Det kan inte ha varit lätt för den 26-årige Edvard att med otillräckliga lokaler och primitiva maskiner driva upp en verksamhet på en liten ort utan industritraditioner.
Men han tog utmaningen. Livet igenom ledde han plikttroget och envetet sitt företag mot nya mål och framgångar. Han hade startat med tre anställda som med tiden blev en effektiv fabrik med 40-tal. Men han suckade i sin dagbok över affärer, utgifter och banklån.
"Jag vill prisa Herren"
Detta kontrasterar mot hans entusiasm kring uppfinningar i stort som smått. När han ordnat så att hustruns symaskin kunde trampas noterade han i dagboken:
- Vilken glädje ett sådant litet ingrepp i Jennys symaskin kan betyda.
Denna glädjeyttring är dock ringa jämfört med vad han skrev efter en epokgörande uppfinning rörande träskverk:
- Mitt hjärta är glatt och jag vill prisa Herren med min visa. Detta är kanske den jämförelsevis största tjänst jag fått giva mitt släkte.
Uppfinningarna gav hans tröskverk många guldmedaljer på utställningar och ett kungligt hederspris som uppfinnare

Engagerad samhällsbyggare
Edvard Thermaenius var en en hängiven kristen. och engagerad samhällsmedborgare. Utöver företaget ägnade han generöst sin tid åt familjen, åt sin församling i Lutherska missionshuset samt åt mycket betydande kommunala värv. Som ”sidekick” till lantmätare Tengvall bidrog han på 1870-talet till att lösgöra platsen Hallsberg från socknarnas grepp och krönte detta med stort engagemang som den förste ordföranden i den nya municipalstyrelsen.
Dessutom var han riksdagsman i två perioder. Men han kunde avsätta tid till personliga intressen främst musicerande med familjemedlemmar.
Ny epok, ny generation
Edvard Thermaenius avled hastigt 7 november 1894 i en ålder av 52 år till följd av brusten blindtarm, Därmed gick verksamheten över i en ny fas. Sönerna Alfred, Fredrik och Gottfrid tog med stor energi och blick för de stora greppen över företaget. Tröskverken lämnade fabriken ut över världen i en allt stridare ström hopmonterade av en allt större stam av arbetare.
Bröderna lät 1918-1920 uppföra de nya för framtiden så viktiga fabrikslokalerna norr om järnvägen liksom en pampig kontorsbyggnad på södra sidan. Den senare är nu Hallsbergs kommunalhus.

De tog klivet mot storindustri och världsmarknad genom fusion 1917 med Arvikaverken som tillverkade plogar och andra jordbruksredskap. Företaget kom att heta Arvika Thermaenius AB. Det var den första ombildningen av företaget, som skulle följas av en lång rad tills Thermeniussläkten lämnade Hallsberg.
Namnet försvinner
1960 försvann namnet Thermaenius från företaget. Arvika Thermaenius AB köptes då av Bolinder Munktell som i sin tur köptes av Volvo BM 1973. Därefter stod det Volvo-BM Hallsbergsverken på skylten fram till 1985.
Tröskverk blev omoderna. Det var skördetröskor som gällde Hallsbergare av äldre årgång minns det stora lagret av skördetröskor uppställda på Ralasidan. Tröskorna, "en säsongsprodukt”, lagrades för leverans inför skördetiden. De i Hallsberg tillverkade skördetröskorna hade sin tid utmätt. Stenhård internationell konkurrens gjorde att de ersattes av tyska Claas-skördetröskor 1971.

Hytterna kommer
Så kom 1970-talet. Hallsbergsverken behövde långsiktigt ny tillverkning. Ingvar Bolwig, känd för sin starka ledning och framsynthet inriktade sig på att leverera hytter till entreprenadmaskiner. Sådana maskiner var framtiden. En maskin gav samma intäkter som tio traktorer
Därmed togs det i särklass viktigaste steget mot Hallsbergsverkens utveckling i modern tid. Hallsberg fick, i kamp med Umeå produktionen av hytter till alla entreprenadmaskiner
Platschefen Ingvar Bolwig gav några år in på 1970-talet sin medarbetare Bengt-Åke Bjernerup, sedermera platschef, uppdraget att projektera en ny verkstad efter moderna principer på Ralaområdet.
Bättre arbetsmiljö
Verkstaden byggdes efter samma koncept som Volvos Kalmarfabrik, med att “sätta människan i centrum”. En verkstad som verkligen var i framkant i fråga om arbetsmiljö med med världsunik ventilation vid svetsning Tillverkning fanns vid detta tillfälle förutom i den nya verkstaden på Ralafältet dessutom i den gamla verkstaden och vid kvarteret Stenen. Totalt var cirka 550 personer anställda.
Bengt Åke-Bjernerup sammanfattar 70-talet som mycket turbulent. Under första halvan genomfördes demokratiseringsprocessen i arbetslivet med ett 20-tal nya lagar, med en starkare ställning för facket. Nya begrepp - löntagarfonder och MBL tillkom.
Yttre omständigheter som oljekrisen 1973, övervinståret 1974 och politiskt regeringsskifte efter 40-årigt socialdemokratiskt styre av landet hade också påverkan. Till detta kom så ett två-årigt löneavtal på den svenska arbetsmarknaden 1975-76, som innebar löneökningar med 40 procent på två år med efterföljande kraftig lågkonjunktur som följd 1977-79.

Samarbete med USA
1985 skedde nästa stora utveckling av Volvo BM. Ett samarbete, “joint venture” mellan varumärkena Volvo BM, Michigan och Euclid gav namnet VME. Det var en samverkan som över en natt gav Volvo BM tillgång till ett distributionsnät i USA liksom ett nytt kundsegment, gruvindustrin, med stora tipptruckar varumärket Euclid.1995 blev Volvo helägare och VME bytte namn till dagens Volvo Construction Equipment
Under 90- och 2000-talet har produktsortimentet senare utvecklats ytterligare med nya produkter som grävmaskiner från minsta till mycket stora produktionsmaskiner, väghyvlar, grävlastare, kompaktorer för jord och asfalt och asfaltläggningsmaskiner.
Volvo CE har därmed utvecklats till en global spelare av stor betydelse och Hallsbergsverken ingår som en del i försörjningen av hytter till ett flertal fabriker.
Vid god vigör
Företaget, nu med skylten Volvo Construction Equipment, har gått in i 2000-talet med stora investeringar i bl.a. nytt måleri med tydlig miljöprofil. Trots svarta rubriker när världskonjunkturen sviktade djupt syns 150-åringen vara vid god vigör.
Dess 150-åriga historia speglar utvecklingen på orten och i samhället .Från det primitiva Faktoriet mellan landsvägen och järnvägen till Ralafabriken, från patriarkalt styre till MBL, från bondesamhällets lokala behov till världsmarknadens efterfrågan på anläggningsmaskiner.