Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till senaste nytt Hoppa till ortsmeny Hoppa till sektionsmeny Hoppa till informationsmeny
Logotyp Sydnärkenytt
07 May 2021
Tipsa: 070-557 67 92

De plockar ner Mariedamms kulturarv för att bevara det

Gänget som plockade ner banvaktsstugan. Foto: Henrik ÖstenssonGänget som plockade ner banvaktsstugan. Foto: Henrik Östensson

I utkanten av Mariedamm har ett glatt gäng herrar under våren plockat ner en gammal banvaktstuga bit för bit.
Meningen är att stugan ska byggas upp vid Trehörnings masugn, där Mariedamms förening har mycket aktiviteter.
– Det här är en viktig del av vårt kulturarv, klart huset ska bevaras, menar Bo Hagefalk, en av eldsjälarna.

Bakom det lilla huset, som ligger mycket nära järnvägen, dundrar godstågen fram. Orsaken till att den lilla stugan plockas ner är att den helt enkelt finns där det ska ligga ett spår när järnvägen förbi Mariedamm, som ibland kallas godsstråket genom Bergslagen, ska bli dubbelspårigt.

– Vi försökte ju först få Trafikverket att stå för flytten av huset. Sedan skrev jag till hovet, kungahuset, för att få dem stå för kostnaderna, men än har vi inte fått några pengar, säger Bo Hagefalk.

Då löser givetvis Mariedamms förening saken som man löst allt annat i byn, med hårt, ideellt arbete på egen hand. Många av de som jobbar är samma gäng som brukar kola kolmilan vid Trehörnings masugn.

Invigdes av kungen

Stugan uppfördes 1874 som bostad för den banvaktare som skulle ansvara för underhåll av några kilometer av den då helt nya järnvägen mellan Hallsberg, Motala och Mjölby.

Ett barn ritade ett lok på timmerstommen innan brädfodringen kom på plats 1874. Ett barn ritade ett lok på timmerstommen innan brädfodringen kom på plats 1874.

– Året innan, på luciadagen, invigdes järnvägen. En av delägarna i järnvägen, Andreas Grill, bodde här intill, i Mariedamms herrgård, säger Bo och pekar över den säregna mur som omger den gamla herrgårdsträdgården, i dag närmast skog.

Andreas Grill hade goda kontakter med hovet. Han hade ordnat så att invigningståget, med ingen mindre än Kung Oscar II, stannade en lite bit söder om den plats där banvaktstugan i dag ligger.

– Kungen med följe åt sedan frukost i Mariedamms herrgårds orangeri, innan tåget rullade vidare.

Banvaktstrugan hade, trots att den var en betydligt påver byggnad, samma gula färg som herrgården.

Teckning på timmserstommen

En gissning är att invigningståget, draget av ett ånglok, gjorde intryck på inte minst den nyanställde banvaktarens barn.

– Ja, vi har hittat grafitti från 1874.

På timmerstommen, som fram till nu, varit dold under banvaktstugans brädfodring, fanns nämligen en fin blyertsteckning av ett lok, som liknar det som drog invigningståget.

– Den sitter på en höjd som kanske motsvarar en tioåring. På andra sidan knuten finns ännu en teckning, även den föreställande ett lok. Den sitter lägre och är lite mer primitiv. Kanske var det lillbrorsan som också ritade ett lok.

De Geers hytta

När järnvägen drogs fram grusades också, för all framtid, de lokala böndernas ambitioner att tjäna pengar på järnhantering. Järnvägen drogs nämligen rakt över det område där deras hytta låg. Den revs då.

– Det området har nu grävts ut av arkeologer. Historieskrivningen är dock lite missvisande. Böndernas hytta hade inte använts på tio år när järnvägen byggdes.

Hyttan vid Trehörnings masugn, som bland annat den välkände Louis De Geer varit ägare till, var inte heller igång särskilt länge sedan järnvägen kom till. Redan 1889 lades den ner.

Bara äldsta delen

– Vi plockar bara ner och flyttar den äldsta timrade delen av banvaktsstugan. Den nya delen är byggd på 1950-talet, den överlåter vi med varm hand åt Trafikverket att riva, fortsätter Bo Hagefalk.

Mellan bjälklaget som utgjorde golvet sticker bara bakdelen och benen på Thomas Stump upp.

– Jag letar lämningar efter de som bott här, titta, de verkar ha slängt in allt möjligt skräp under golvet, i grunden, säger han.

Där finns bland annat ett flertal trasiga termosar, trasiga leksaker och allt möjligt,

Stockarna, som är ovanligt friska, märks med plåtbrickor för att de ska kunna plockas upp i rätt ordning.

– Vi har också tagit hand om fönster och takstolar.

Smedja och bageri

Planen är som sagt att stugan ska uppföras vid Trehörnings masugn.

– Där finns ju redan ett timmerhus, Kaffestugan. Vi ska sätta upp huset med murstock mitt i, som det såg ut ursprungligen när det det byggdes här, säger Bo och visar resterna av den ursprungliga murstocken nere i grunden.

Stugan ska bli både smedja och stenugnsbageri.

– Vi tänker oss inreda halva till smedja och halva till ett bageri där man kan baka bröd, eller rentav pizza i stenung. På andra sidan, men med samma murstock, blir det en ässja. Vi kommer försöka söka pengar igen, för bygget. Vi provar med länstyrelsen denna gång, de har ju stöd för kulturbyggnader, avslutar Bo.

Banvaktstugan var, trots att den ligger mycket nära järnvägen, sommarstuga ända fram till att Trafikverket beslutade att den måste rivas för något år sedan. Mariedamms förening är ett slags kombinerat byaråd, hembygdsförening och idrottsföfening.

Karsten Johansson och Thomas Stump undersöker det rikliga kulturarv i form av skräp som finns inne i grunden. Karsten Johansson och Thomas Stump undersöker det rikliga kulturarv i form av skräp som finns inne i grunden.
Kommentera artikeln
Publicerad: 2021-04-29 15:05
ANSVARIG UTGIVARE: LARS LITZÉN Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.