
Daniel Svensk och Tomas Eriksson har inte bara lyckats hålla produktionen igång under återuppbyggnaden av fabriken. De har också satsat på utökad yta och produktion. Foto: Gunilla Pihlblad
HR Boat reste sig ur askan, större än nånsin
Efter branden i slutet av augusti 2024 har HR Boat i Laxå rest sig ur askan på ett imponerande vis. Dels har man kunnat hålla samtlig personal i arbete under återuppbyggnaden, dels hade man nyligen invigning av en helrenoverad och tillbyggd fabrik som ger dubbelt så stor kapacitet.
Branden är historia och företagets vd Daniel Svensk och hans medarbetare pratar hellre om nutid och framtid. Vi nöjer oss med att konstatera att den utbröt en lördag då ingen produktion var i gång, att det berodde på ett elfel och att man är tacksamma att ingen blev skadad i samband med branden.
Personal kunnat jobba på
Verksamheten har sen dess hållits igång i två tillfälliga lokaler, en i Röfors och en i Vretstorp. Samtlig personal har haft arbete och även om försäljningen inte kunnat hålla vanlig nivå så har det gått efter omständigheterna bra.
Vid Sydnärkenytts besök, som skedde innan invigningen den 11-12 december, visade Daniel Svensk upp de nya lokalerna som ska ge dubbel kapacitet.
Man har också kunnat utöka själva tomtytan och disponerar nu totalt cirka 20 000 kvadratmeter i Storängens industriområde i Laxå.
Byggnaden i sig är cirka 5 000 kvadrat inklusive kontorsdelen som inte påverkades av branden och Daniel beskriver verksamheten som en modern plastindustri.
Vill expandera i Europa
- Vi har investerat mycket i en ny kolfilteranläggning för att göra produktionen så ren som möjligt och för att skapa en bra arbetsmiljö, säger han berättar hur kedjan i byggandet av båtarna fungerar.
- Vid framtagandet av en ny båtmodell så börjar man med att rita upp den i 3D. Därefter fräses en plugg i skala 1:1 som man sedan tillverkar en gjutform utifrån, den kan användas till flera hundra båtar. Delarna som sedan avformas består av glasfiberlaminat som förädlas till en färdig båt. HR levererar färdiga båtar till båthandlare som sedan säljer dem till privatpersoner.
Även om namnet idag är HR Boat så är det fortfarande många som säger Höga Rodd.
Uppenbarligen ett hållbart varumärke. Modellerna är 13 till antalet - från enkla roddbåtar till större styrpulpetbåtar. Man säljer enbart till återförsäljare och huvudmarknaden är Sverige, Norge och Danmark där man har ett sextiotal återförsäljare totalt sett. Siktet är inställt även på Finland och Nederländerna.
Företaget startade i Östansjö
Daniel Svensk beskriver sortimentet som ”en båt för alla”.
- Man får mycket båt för pengarna och även om båtar relativt sett är dyra, så kan man säga att vi har de mest prisvärda båtarna på marknaden.
Till invigningen av nya fabriken hade man tagit fram fyra helt nya modeller. I vanliga fall handlar det om en till två per år. Men nu gäller att skapa intresse och få upp produktionen på högvarv igen.
Invigningen blev också startskottet för företagets 50-årsfirande. Höga Rodd startades 1976 av Ingvar Eriksson som först bedrev verksamheten i Höga utanför Östansjö.
Senare hamnade produktionen i Hackvad i Lekebergs kommun med sonen Tomas Eriksson vid rodret. 2007 flyttade man till Laxå där det fanns bra lokaler och ett logistiskt fördelaktigt läge.
Tomas finns kvar i företaget och jobbar huvudsakligen med inköp. Ägare sedan 2022 är KGK Motor, en koncern som bland annat också importerar Suzuki båtmotorer.
Daniel Svensk i sin tur började 2020 som vd-aspirant för att 2022 ta över helt på den posten. Tidigare har han varit chef för kollektivtrafiken i Örebro, men han har också i grunden en båtbyggarutbildning. Han har även jobbat på Motala båtvarv och inom bygghandelsbranschen.
- Tomas skulle ju dra sig tillbaka men dessbättre blev han kvar vilket har varit extra värdefullt i samband med brandens efterverkningar, nämner Daniel Svensk.
Flera ska anställas
HR Boat hade under 2023 en omsättning på 48 miljoner kronor och har idag 22 anställda. Sex nya personer är under rekrytering, bland annat en produktionschef.
Så nog satsas det i detta relativt anonyma Laxåföretag som hitintills producerat 1 400 båtar per år i snitt..
- Vi kunde så klart ha valt en annan väg. Men tack vare en stark ägare och en tro på såväl kapacitet som marknad tog vi den som ledde framåt.
– Med en modernare och ännu mer ändamålsenlig fabrik räknar vi nu med att synas mer och ta nya marknadsandelar, avslutar Daniel Svensk.
Daniel Svensk menar att HR Boat har de mest prisvärda båtarna på marknaden.