Gå till innehåll
Kumla

Medborgare varnar för bilar på gång/cykelväg

Publicerad: 22 June 2026 17:00

En medborgare har skrivit till Kumla kommun om att det är mycket biltrafik på gång- och cykelvägen vid Willéngatan/Hägergatan och att en allvarlig olycka kan inträffa snart om inget sker.

Medborgaren bor själv i området och skriver att han väldigt ofta ser hur budbilar och andra fordon kör i höga farter på det som är en gång- och cykelväg. 

Enligt medborgaren har han pratat med flera av chaufförerna och dessa hänvisar då till att det står på deras GPS att de ska åka på vägen. 

Kommunen har svarat att man skickat mailet vidare till för förvaltningen för samhällsbyggnad och rekommenderar även medborgaren att kontakta polisen. 

Man tipsar även om att det går att ansöka på kommunens hemsida om att få blomlådor som farthinder utplacerade.

Annons

kumla