
Roger Persson är verkstadschef och Stefan Winge, till höger på bild, är delägare av Tunga Fordonsrenoveringar i Finnerödja AB. Foto: LG Månzon
"Pärlorna" föds på verkstad i Finnerödja
BILDSPEL. Intresset för veteranlastbilar är stort i hela landet. I Finnerödja finns en firma som specialiserat sig på renovering av sådana gamla tungviktare. Men vägen från skogsvrak till ett fordon i nyskick är lång.
Beställarna är i första hand åkerier som vill ha en fin veteranlastbil att visa upp som reklampelare.
– För våra kunder handlar det till 95 procent om nostalgi, säger Stefan Winge, delägare till firman Tunga Fordonsrenoveringar i Finnerödja AB.
Säg att ett visst åkeri haft en viss lastbil då åkeriet var ungt. När trotjänaren pensionerats blir den ofta stående för att rosta sönder under bar himmel – ända tills den dagen då nostalginerven vaknar på åkeriet.
Lastbilar har fått kultstatus
Många hobbyrenoveringar pågår ute i landet då gamla lastbilar fått kultstatus. Men det tar tid och kraft att få ordning på en sönderrostad vagn.
– Det är en helt annan dimension att jobba med tunga fordon, bara det att lyfta av en hytt, och ett boggiepaket kan väga 2,5 ton. Det är ett enormt tungt jobb, säger Stefan.
Företaget startades 2015 av Finnerödjabon Anders Gruffman som dessförinnan var delägare i Laxå Special Vehicles, som gör specialanpassade Scaniahytter och chassier.
Stefan Winge, med bakgrund inom tunga fordon, kom in i företaget för ett och ett halvt år sedan. Nu är han delägare, men från halvårsskiftet 2023 blir han ensam ägare. Men Anders kommer även fortsättningsvis att dyka upp på firman.
– Jag vill gärna hjälpa till, och kanske jag har en del att bidra med, säger han blygsamt.
På firman finns 6 mekaniker som jobbar med plåt, svets, mekanik, blästring, rostlagning och lackering i den egna lackboxen.
Vill hitta fler medarbetare
– Vi har mycket duktig och yrkeskunnig personal. Önskemålet är att hitta ytterligare två duktiga medarbetare, säger Stefan.
Vägen från ett skogsvrak till en näst intill fabriksny lastbil är lång.
– Genomsnittstiden som ett renoveringsobjekt står här är 1 år, men det kan även ta upp till 3 år.
Företaget gör allt jobb själva på verkstaden. Karossplåten tillverkas i den egna bockningsmaskinen, då det inte längre går att få tag i karossdelar.
– Vi samlar också på oss lastbilshytter som går att ta delar i från. På det sättet kan vi exempelvis få till de där rundningarna i ett karosshörn som annars är svårt att återskapa. Det som är skrot för andra är reservdelar för oss …
Präglingar i plåten
Stefan visar en Scania 140 som håller på att renoveras, en vagn som var ordentligt nedgången när den kom.
– När man skulle kliva in i förarhytten fanns det inget golv kvar. Det har varit enormt mycket arbete där vi nytillverkat många delar. Allt måste passa, det har varit såå mycket utprovning.
Beställaren ville att den ”nya” bilen även skulle ha de präglingar i plåten som fanns på originalkarossen (alltså en slags inbuktningar i plåten på vissa ställen).
– Bäst vore att byta plåten, men när det inte finns sådan plåt kvar att skaffa? Näst bäst är att ta begagnade delar, säger Stefan och berättat att man sammanfogar plåtdelar från fem lastvagnar.
Renoverat ett 40-tal
På de sju åren som firman funnits har man renoverat ett fyrtiotal vagnar till kunder i Sverige, Norge och Danmark och Finland.
De vanligaste märkena som verkstaden får in är Scania och Volvo. Men nu ställs mekanikerna inför en ny utmaning; att renovera en udda vagn från 1954.
– En engelsk lastbil av märket AEC, en bil vi aldrig hört talas om. Den ska renoveras till det fina skick den levererades i när den togs ut ny av ägarens farfar 1954.
Det är inte ovanligt att beställaren följer arbetet genom att besöka verkstaden där han får rapporter om hur jobbet fortlöper.
– Vi strävar alltid efter att leverera det resultat som kunden vill ha, säger Stefan Winge.
.