Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till senaste nytt Hoppa till ortsmeny Hoppa till sektionsmeny Hoppa till informationsmeny
Logotyp Sydnärkenytt
20 October 2021
Tipsa: 073-629 83 19

Mindre koldioxidutsläpp med mer sprit i trafiken

Flertalet bilar klarar E10. Det är heller inte så att bilen går sönder om du tankar fel. Foto: Henrik ÖstenssonFlertalet bilar klarar E10. Det är heller inte så att bilen går sönder om du tankar fel. Foto: Henrik Östensson

Den första augusti sker en förändring för oss som kör bil på bensin. Den vanliga bensinen, blyfri 95 ersätts av något som heter E10. Det är fortfarande frågan om 95 oktan, men det nya bränslet innehåller 10 procent etanol, biodrivmedel. Man tror att ungefär sex procent av alla bilar som finns i Sverige inte kommer klara det nya bränslet. De som äger dessa bilar hänvisas till 98 oktan. Många mackar har redan bytt till e-10.

Det är egentligen ingen våldsam förändring det är frågan om. Sedan flera år innehåller nämligen all bensin i landet fem procent etanol. För den stora majoriteten bilägare märks inte förändringen överhuvudtaget. Teoretiskt skulle det kunna innebära lite högre förbrukning. Men på Drivkraft Sverige, det som förr hette Svenska petrolium-institutet, menar man att att skillnaden är så liten att andra faktorer, som körstil, bilens kondition, väder och liknande avgör mer.

Bilen går inte sönder vid feltankning

Men vissa bilar ska alltså inte köras på E10.

– Det är inte så att bilen går sönder av att du råkar tanka E10 i en bil som inte är godkänd för det, säger Johan Andersson, VD för Drivkraft Sverige.

Sverige är långt ifrån ensamma om förändringen. Tvärt om är man nog rätt sent ute. 14 EU-länder har redan ersatt blyfri 95 med E10.

Skälet till förändringen är något som kallas reduktionsplikt. För att nå de utsläppsmål för koldioxid som krävs för att nå det så kallade parisavtalet så krävs det att oljebolagen hjälper till att reducera utsläppen, med biodrivmedel.. Det innebär att alla som säljer energi måste sälja en allt större andel biobränslen. Från första augusti måste sex procent av den totala volymen bensin som säljs bestå av förnyelsebara bränslen. Tidigare var siffran 4,2. Eftersom få bilister kör på ren etanol är det lättaste sättet att nå upp till lagkravet att helt enkelt blanda lite etanol i alla bensin. Något man alltså gjort i många år. Nu blir det lite mer.


E10 finns redan på många mackar. Här i Pålsboda. E10 finns redan på många mackar. Här i Pålsboda.
Kommer bli mer

Med 10 procent etanol i bensinen har oljebolagen och biltillverkarna lite respit. Reduktionsplikten kommer nämligen skruvas upp lite varje år. Redan nästa år kommer reduktionsplikten vara 7,2 procent. 2023 10,2 procent. Vad som händer då är inte helt klart än.

– Vi får överföra kvotplikt från exempelvis försäljning av diesel. Där är det ju betydligt enklare att klara reduktionsplikten. Det handlar också att ta fram nya råvaror för att tillverka bensin.

Samma situation gäller alltså på dieselsidan också. Där är reduktionsplikten dock betydligt högre. I dag gäller 21 procent förnyelsebart bränsle på all försäljning, efter första augusti 27 procent. Där är det dock enklare. De som tillverkar dieselmotorer har nämligen kommit längre. Redan i dag innehåller de flesta dieselbränslen 30 procent förnyelsebart bränsle eller mer. Det finns också ett dieselbränsle som kallas HVO-100 som innehåller bara förnyelsebart bränsle.

98 fungerar

Det är inte så enkelt att det är riktigt gamla bilar som inte klarar E10- Tvärt om går det oftast utmärkt att köra såväl gamla veteranbilar som gamla bensindrivna traktorer på e10. Det enklaste sättet att få reda på om din bil klarar det nya bränslet är att googla. Använd den kompletta modellbeteckningen. Ofta verkar det handla om att lite halvmoderna bilar helt enkelt inte godkänts för högre etanolinblandning. Det kan ge fel avgasvärden.
Om du inte kan köra på E10 är det 98 oktan som gäller. Det innehåller bara fem procent etanol, vilket alla bilar klarar. Det bränslet kommer kallas E5-

Äldre fordon klarar ofta bränslet

När det gäller mindre motorer. Som motorcyklar och mopeder, kan förändringen påverka fler.

På äldre tvåtaktsmotorer, exempelvis i mopeder och båtar, ska e-10 fungera bra. De tvåtaktsoljor som säljs för att blanda i bensinen ska tåla upp till 15 procent etanol.

Det finns också en utbredd uppfattning att etanol tar upp vatten och därmed orsakar rost i motorer. Både Drivkraft Sverige och oljebolagens tekniker hävdar dock med bestämdhet att det inte stämmer. Det är snarare tvärt om. Förr hällde man sprit i bensinen för att komma tillrätta med vatten i bränslet. Spriten gör att vattnet löser upp sig i molekylform. Man kan få problem med rost i bränslesystem. Men det beror snarare på för mycket vatten i bränslesystemet än för mycket sprit.

Vad händer då om oljebolagen inte uppfyller reduktionsplikten? dels kan man överta kvot från andra bolag som klarat sin plikt. Om inte ett bolag kan lösa det på det sättet heller kommer det bli en straffavgift. För bensin är den avgiften fem kronor per kilo koldioxidekvivalent. För diesel 4 kronor. Man räknar med att en lite bensin motsvarar 2,6 kilo koldioxidekvivalenter. Det är alltså frågan om dryga böter för de bolag som missar reduktionsplikten.

Kommentera artikeln
Publicerad: 2021-07-26 13:26
ANSVARIG UTGIVARE: LARS LITZÉN Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.