Gå till innehåll
Laxå / Näringsliv
En man i en

Marcus Gidlöf driver sedan 2007 företaget Nordic Fighter. Foto: Josefine Milton

Ett av Sveriges största företag inom träningsutrustning startade av en slump

Publicerad: 17 February 2025 14:55

Marcus Gidlöf köpte in kampsportsmattor till sin träningslokal för snart 20 år sedan, några av mattorna såldes vidare. Nu är han huvuddelägare i ett bolag i Finnerödja som omsätter nästan 100 miljoner.

Tre kompisar skapade en egen träningshall i en bostadsrättsförenings källare 2007. Träningshallen blev till för att kunna träna under dagtid, och den lokal de vanligtvis tränade i var bara öppen på kvällstid. Till lokalen behövdes det kampsportmattor vilka de inhandlade utomlands. De mattor som de köpt in, och inte själva hade behov av, sålde de vidare. Allt detta var starten på ett företagande som nu omsätter nästan 100 miljoner kronor.

– Om vi hade fått egna nycklar för att kunna träna på förmiddagarna, då hade vi aldrig skaffat en egen träningslokal. Mycket är en slump här i livet, små, små saker som tar ut ens riktningar var man hamnar. Men det här blev bra, fastställer Marcus Gidlöf som är huvuddelägare i bolaget Nordic Fighter.

Ett gym med utrustning inklusive färgglada viktskivor, träningsmaskiner och skivstänger. En banderoll med människor som tränar hänger på väggen.

På Industrigatan 7 i Finnerödja har Nordic Fighter ett showroom, där erbjuder de sina kunder att provträna utrustningen. Foto: Josefine Milton

Den långa resan

Kompisarna fortsatte att sälja vidare mattor under fyra år. När företaget omsatte sex miljoner vågade de satsa på företaget på heltid, och sa upp sig från sina jobb.

I nuläget fungerar företaget både som grossist och återförsäljare. Fitness, styrke- och kampsportsprodukter köps in direkt från ett fyrtiotal olika leverantörer i 10 länder.

– Vi har gjort den långa resan, det snabba hade varit att vi hade kontaktat någon befintlig och tagit in hela deras sortiment. Men då hade det ju blivit på bekostnad av sämre marginaler, eller högre priser till slutkund, berättar Marcus.

Han fortsätter:

– Det har ju tagit ett tag att bygga upp det här nätverket. Inte bara att det tar tid att hitta leverantörer, utan man har ju också sprungit på en del dåliga leverantörer genom åren. Man vet ju inte förrän produkterna kommer hit om de är bra eller dåliga. Nu har vi bra kommunikation och det ligger ju även i deras intresse att ge bra saker eftersom vi är stor kund hos dem.

Rätt fastighet fanns i Finnerödja

Det var även slumpen som förde dem till Finnerödja när de vuxit ur lokalen de tidigare hade i Örebro. Tanken var egentligen att bygga nytt.

– Vi hade tingat mark och gjort en geoteknisk analys, allt var klart. Vi skulle bara sätta spaden i backen, berättar Marcus.

Han såg över lediga fastigheter en sista gång och upptäckte att OBH Nordics tidigare centrallager i Finnerödja var till salu. Fastigheten var redan förberedd med ett lager på 12 000 kvadrat och passade deras syfte. De valde då att köpa och flytta dit i stället för att bygga nytt.

– Det är ganska kul att vara på en sådan liten ort som Finnerödja. I Örebro hade vi ju varit okända, men här vet alla vem man är. Och om man gör bra ifrån sig så får man ett bra rykte, och man kan stödja lite verksamheter och saker som händer på orten. Det är uppskattat och mycket roligare för att det finns mer gemenskap här och det är trevligt, säger Marcus.

Satsar på e-handel mot privatkunder

Företaget har vuxit mycket på kort tid, och Marcus tror att om man räknar på antal sålda träningsprodukter så kan de vara störst i Sverige. En stor anledning till det är att de har direktkontakt med fabriker och inga mellanhänder. De hittar själva produkterna, utvecklar dem och lagerför för att sedan skicka dem vidare till återförsäljare i Europa.

Person på ett gym som håller en blå kettlebell, omgiven av olika träningsutrustning och färgglada kettlebells.

Nathalie Hedström är anställd för att ta sig an företagets e-handel. Foto: Josefine Milton

Kampsports- och gymgolv som vid starten var deras största produkter är fortfarande en av de största, och de har sedan 6 år tillbaka en säljkår som riktar sig direkt till gymägare. Nästa målsättning för Nordic Fighter är att öka fokus på privatkunder, och till sin hjälp har de Nathalie Hedström som nyligen anställts som e-handelschef.

– E-handeln ser jag absolut att vi kan dubblera inom de närmaste, förhoppningsvis ett till två åren. Inom e-handel är det så i vanliga fall så att man ökar med några procent jämfört med tidigare år. Men i och med att vi inte har jobbat så aktivt med optimering och utveckling av vår konsumentinriktade e-handel här tidigare, så finns det så otroligt mycket att ta. Det är min förhoppning om jag gör mitt jobb rätt, säger Nathalie.

Nathalie har tidigare arbetat med e-handel för större butikskedjor, hon pendlar nu från Borås någon dag i veckan och arbetar hemifrån övrig tid. Hennes intryck av företaget är att det är ett familjekärt företag, där hon på en gång kände sig välkommen och omhändertagen. Hon beskriver det som ett stort företag som samtidigt är litet och hon ser en stor potential för företaget att växa ytterligare.

– I dagsläget så har vi ett sortiment som lite mer riktar sig mot dem som är väldigt inbitna i träning och företagskunder. Där behöver vi utveckla och kika på ett lite annat sortiment som är lite bredare och som kan nå en större grupp än i dagsläget. Vi kommer att behöva testa oss fram och se vart vi vill nå, avslutar Nathalie.

Annons

laxa