Gå till innehåll
Kumla
En man med keps och jacka står bredvid en öppen dörr på en röd bil och ler mot kameran under en molnig himmel.

Erik Eneman blickar mot nya mål. Efter att Trafikcenter lades ner vill han bygga upp nåt liknande. Foto: Erik Widlund

De satsade på ny trafikutbildning i Kvarntorp

Publicerad: 28 December 2025 12:00

Att Trafikcenter lades ner blev början på en ny satsning inom samma bransch i Kvarntorp. Just nu håller Erik Eneman och Tomas Lidén på att bygga upp sitt företag som har fått en flygande start.

I början av 2025 kom dråpslaget för Trafikcenter när Kumla kommun och Region Örebro län tog sin hand från det. Parterna ägde 50 procent var av bolaget och en avvecklingsprocess inleddes därefter. 

“Tycker det var fel”

Trafikcenter hade sedan 1967 utbildat folk inom trafiksäkerhet vid sin anläggning i Kvarntorp och de sista 14 åren var det med Erik Eneman som VD. 

– Det som erbjöds där var alla typer av trafikutbildningar för alla typer av fordon med inriktning främst mot de praktiska delarna, säger Erik Eneman. 

Erik kunde inte mycket göra när beslutet togs att lägga ner Trafikcenter. Även om man var fullbokade hela tiden sista halvåret räckte det inte. 

– Äger man ett bolag gör man ju vad man vill med det och de valde att avveckla. 

Du tycker det var ett märkligt beslut?

– Jag tycker det var fel. Hade någon sagt vad man skulle göra istället och presenterat en plan för det hade jag kunnat köpa det på ett annat sätt. Men nu vet man ingenting vad som planeras för marken eller om det ens finns en plan. 

Erik och Tomas vågade

Måndagen 30 juni blev sista dagen i Trafikcenters historia och Erik Eneman fick börja fundera över hur han skulle gå vidare inom yrkeslivet. 

– Ganska tidigt bestämde jag mig för att jag ville bygga upp en liknande verksamhet, helst i Kumla, men det kunde även bli någon annanstans. Vi som jobbade på Trafikcenter snackade om det och alla därifrån som ville vara med på tåget fick det. 

Det blev Erik och kollegan Tomas Lidén som gick vidare och satsade. 

– Övriga tyckte nog det kändes för osäkert och att det var för mycket som stod på spel och det får man ha respekt för. 

Osäkert är det fortfarande ska sägas. Erik och Tomas är bara några månader in på sin nya resa. När de startade hade de ingenting, men nu har de skaffat sig en plats att vara på med bilar och kontor och kunder som börjat trilla in. Med sig har de även veteranen Sune Åhman som trots sina 85 år hänger i än.

– Han är sjukt fräsch för sin ålder och pigg som en lärka! Sune var med redan 1967 när Trafikcenter startade, han är inte någon ägare inom vårt bolag, men hjälper till som anställd med utbildningen. 

Trafikskolor hängde med

Flytten blev nu inte speciellt lång - endast några kilometer österut från Trafikcenters tidigare anläggning. Här ligger Kvarntorps stora industriområde och Erik och Tomas hyr in sig på en del av dess mark.

– Öppna hårda ytor för körning är jättesvårt att hitta, inte bara i Kumla utan i hela länet. Men så hittade jag den här platsen mitt emot återvinningscentralen. Det visade sig att den ägs av ett företag, SPD Transport, och att vi fick hyra in oss här. 

Flygfoto över en stor grå industribyggnad med en asfalterad tomt, tågspår i förgrunden och en röd bil parkerad utanför.

Körplats för utbildningar är kring detta jättelika lager i Kvarntorp. Man hoppas kunna växa genom att förvärva mark i området.

Ett jättelikt lagerhotell tornar upp sig utanför kontorsbaracken där vi sitter. Detta tillhör SPD Transport och det är utanför det Tåppen Energy byggt upp slingor där bilister kör runt och utbildas. Det är betydligt mindre utrymme än tidigare. Man har inte längre någon halkbana eller kan utbilda för körning med lastbilar och bussar utan får fokusera på riskutbildning för de som ska ta körkort, men planer finns på hur man ska växa. 

– Från vecka 49 kommer vi även ha utbildning för att köra minibuss. 

En gammal trogen kund som försvaret har man lyckats ha kvar. En annan kund som är på gång är Vattenfall som ska utbilda runt 100 personer i Kvarntorp i början av 2026. Och så trafikskolorna och privatpersoner såklart. 

– Alla trafikskolor vi hade vid Trafikcenter har följt med oss, förutom två från Motala och Vadstena. Trafikskolorna (sex stycken) har verkligen haft is i magen och visat att de litar på oss, det är vi väldigt tacksamma för. 

Vill utveckla området ytterligare

Vill ni utveckla ytterligare här i Kvarntorp eller bara ha det igång här tills ni hittar någon annan plats i länet som ni tycker är bättre?

– Med högsta sannolikhet kommer vi skapa mer mark för körning här i Kvarntorp. Det arbetet kommer vi troligen börja med i vår och efter det kommer man verkligen få in fler moment och kunna utbilda sig rejält här. Då måste vi dock skramla ihop lite pengar, för det är ju inte helt gratis, men så ser planen ut. 

– I det längre perspektivet vill vi ha mark där vi kan ha en riktig halkbana och det skulle vara möjligt här om vi fick förvärva tomtområdet bredvid som kommunen äger. Det är ingenting där, men vi får inte köpa marken. Det hade varit helt perfekt för oss!

Om man inte kan utveckla verksamheten som man vill i Kvarntorp kan det bli en flytt till en annan kommun. 

– Vi vill ju växa och som det ser ut här ute kan vi växa till en viss nivå sen är det stopp. Så får vi inte köpa större ytor här så får vi börja leta på andra ställen som erbjuder det. 

Hur känns det att vara i början på den här resan?

– När vi fick grönt ljus att öppna här i Kvarntorp kändes det som en fantastisk befrielse. Samtidigt som det såklart är lite nervöst för att vi ska få allt att funka. Men nu har vi i alla fall allt i våra egna händer och det känns jätteskönt, avslutar Erik Eneman. 

Annons

kumla