Gå till innehåll
Hallsberg
En svängd bro med bilar går över en väg och järnväg i en liten stad med träd, byggnader och parkerade fordon i bakgrunden.

Länken i Hallsberg, bron över järnvägen sedan vänstertrafikens dagar, måste renoveras under kanske hela 2026. Foto: Hallsbergs kommun

Samzeliibron enkelriktas
under renoveringen 2026

Publicerad: 4 November 2025 18:30

Räkna med stora störningar när Hallsbergs pulsåder - Samzeliibron som förbinder norr och söder över järnvägen - måste renoveras med start februari-mars nästa år. Bron enkelriktas söderut för fordon. För att köra till norr krävs en omväg via Älberg eller för tyngre trafik via riksväg 50.

Det omfattande byggprojektet presenteras nu på kommunens hemsida med följande introduktion:

“Samzeliibron är en av Hallsbergs viktigaste konstruktioner, och en symbol för orten. I över 70 år har den sett till att människor kan ta sig mellan ortens södra och norra sida. För att säkra att den kan fortsätta bära framtidens trafikanter och fotgängare över järnvägen genomför kommunen nu en historiskt stor renovering. De åtgärder som görs ska ge bron förutsättningar att hålla i 50 år till.”

En renovering av den drygt 70 år gamla bron har diskuterats många gånger under de senaste åren men går inte längre att skjuta upp. Det handlar om att byta ut skarvarna mellan brodelar, att måla räcken och balkar, att byta tätskikt och åtgärda sättningsskador. 

Samordning med tågen

Creo infrastruktur AB heter entrepenören som ska göra jobbet där samordning med pågående tågtrafik blir en extra utmaning.

En karta som visar en rutt från Hallsberg österut till Perstorp västerut, markerad med en svart linje och pilar, som passerar genom bostadsområden och landsbygd.

Omvägar blir det när bron renoveras under 2026. Karta: Hallsbergs kommun

Efter samråd med bland andra Räddningstjänsten kommer bara biltrafik söderut tillåtas.  Gående kan ta sig över i bägge riktningar medan cyklister hänvisas till Pylonbron vid Resecentrum. Och för bilister som ska till norra sidan är det alltså tunneln vid Älberg (max 2,9 m) som gäller medan högre fordon får ta sig till påfarten för RV 50 och sedan svänga höger igen..

Bökigt, jovisst, men vad göra när denna centrala förbindelse måste säkras för framtiden.  Kommunen framhåller på hemsidan att detaljplaneringen är intensiv och lyfter fram ett antal knepiga frågor (med svar) för att informera medborgarna. Till exempel varför järnvägskorsningen vid Högtorpsgatan inte skulle kunna öppnas. Svar: Skulle bara skapa fler problem än det löser med köer och farliga situationer.

Annons

hallsberg