Politikertätt när Mälardalsrådet besökte Åsbro Kursgård
I dag var ett stort antal kommunalpolitiker från hela Mälardalen på studiebesök i Knottebo och Åsbro kursgård. Det var samverkansgruppen Mälardalsrådet och några riksdagspolitiker från riksdagens trafikutskott som var på plats. Syftet, att diskutera hur hur den allt mer skriande bristen på rätt kompetens, arbetskraft. ska lösas när stora infrastruktursatsningar ska till i området.
Politikerna besöker under dagen även Siemens nya lokverkstad i Hallsberg och det nya så kallade railcentret i Hallsberg.
Varför ville då alla dessa politiker besöka Knottebro och Åsbro kursgård? Jo, det handlade om kompetensförsörjning, framför allt på järnvägsområdet.
– För att klara kommande infrastruktursatsningar, framför allt upprustning och utbyggnad av järnvägsnätet, måste vi lösa den kanske viktigaste knuten, nämligen att se till att det finns ingenjörer, bantekniker, eltekniker och signaltekniker och andra som kan göra jobbet. De behöver utbildning och framför allt träning. Man kan inte träna att bygga växlar på trafikerade banor. Åsbro Kursgård är en fungerande utbildnings- och träningsanläggning för liknande yrken, men inom kraftindustrin, jag tror vi har en del att lära här, sa Irene Lejegren (S) från Asker, regionpolitiker och ordförande i Mälardalsrådets kompetensförsörjningssamarbete, som kallas “En Bättre Matchning”.
Kompetensbrist en flaskhals
Mälardalsrådet har i flera rappporter pekat på att kompetensbristen utgör något av ett flaskhals när det gäller att exempelvis rusta upp järnvägsnätet.
Åsbro Kursgård är ju energibranschens utbildningscenter och norra Europas största övningsanläggning inom elkraft, transmission och eldistribution. Man jobbar med eldistribution, alltså de tekniker som fixar ledningarna fram till till din elmätare. Kursgården disponerar över 130 hektar och utbildar på en rad områden som behövs för att underhålla och bygga elnät. Inte minst handhavande av stora maskiner, bandvagnar , grävmaskiner och liknande. Det handlar om allt från att sätta upp höga kraftledningstolpar till att såga med motorsåg och köra fyrhjuling.
För de som ska jobba med att bygga järnvägar saknas en motsvarande utbldnings- och övningsanläggning i Stockholm-Mälarregionen. Trots att det är ett järnvägstätt området, där stora investeringar väntar.
Jens Sjöström (S) är ordförande i Mälardalsrådet sa så här:
– En eller flera sådana anläggningar för järnvägssidan behöver komma till och den måste finansieras av staten, enskilda kommuner kan inte dra ett sådant lass ekonomiskt. Behovet är stort.
Kostsamt
– Vår utbildning är mycket kostsam. Det handlar om allt möjligt, men dyr utrustning, ett mycket omfattande regelverk, är en förklaring. Det vi utbildar i här, eldistributionsteknik, påminner väldigt mycket om tekniken på järnvägen, men med en annan frekvens på strömmen, säger kursgårdens rektor, Anne Kataja.
Mälardalsrådet är en politisk samverkansorganisation för kommuner och regioner i Stockholm och Mälardalen med omgivande regioner. Alla kommuner är inte med, men alla regioner. Från Region Örebro län är Hallsbergs kommun, Hällefors kommun, Karlskoga kommun, Kumla kommun, Laxå kommun, Lindesbergs kommun, Nora kommun och Örebro kommun med.
– Vi träffas flera gånger om året. Ofta handlar det om utbildningar och olika seminarier. Järnvägar och järnvägssatsningar är ju speciellt viktiga för oss i Hallsberg, sa Magnus Andersson (S) kommunstyrelsens ordförande i Hallsberg.
Mälardalsrådets fokusområden är just kompetensförsörjning och infrastruktur och transporter.