Gå till innehåll
Kumla / Politik
Tre personer står framför en byggnad med en skylt där det står ”STADSHUS”. Gruppen består av två män och en kvinna, alla klädda i vardagsjackor.

Jonas Canpolat från Kommunal, Annica Sjöqvist, Socialdemokraterna i Kumla och Fredrik Ramqvist, Kommunal, är överens.

(S) Kumla med ett par sena vallöften till anställda

Publicerad: 26 June 2026 11:55

Socialdemokraterna i Kumla presenterar två nya vallöften för att stärka villkoren för kommunens anställda: höjt friskvårdsbidrag och införande av kostnadsfria mensskydd på arbetsplatserna.

Förslagen har tagits fram i nära dialog med Kommunal Södra Örebro län. Via ett pressutskick förklaras mer om de två sena vallöftena. 

– Goda arbetsvillkor växer fram när vi lyssnar på dem som varje dag får verksamheterna att fungera. I dialogen med Kommunal blir det tydligt vad som faktiskt gör skillnad och det är precis sådana förbättringar vi vill genomföra om vi får möjlighet efter valet, säger Annica Sjöqvist (S), socialnämndens ordförande.

Kommunal har varit högst delaktiga i processen.

– Det här är något som våra medlemmar har lyft länge. Ett högre friskvårdsbidrag gör det lite lättare att ta hand om sin hälsa och det kommer att märkas i längden, både för den enskilde och på jobbet, säger Jonas Canpolat, lokal företrädare Kommunal Södra Örebro län. 

Sydnärkenytt ringer upp Annica Sjöqvist. Enligt henne har inga kommunala arbetsplatser mensskydd just nu, men tanken är att alla ska få det.

Gällande friskvårdsbidraget har man inte bestämt hur mycket det ska höjas än. Bara att det ska höjas.


Om valet går som partiet vill det vill säga. 

Annons

kumla