Gå till innehåll
Kumla / Näringsliv
Tre personer sitter på bildäck i ett garage, omgivet av däckstaplar och hyllor med lådor. De bär matchande arbetsuniformer och ser ut att vara personal inom bilindustrin.

Daniel Fält, Torbjörn Andersson och Maritha Andersson hos Kumla Däck är redo för högsäsong. Foto: Anders Björk

Nu börjar det att rulla på hos däckföretagen

Publicerad: 16 October 2025 11:26

Nu börjar högtiden för däckföretagen, under hösten är det som mest kunder som hör av sig. -Vi skulle kunna jobba dygnet runt om det var så, säger Tobbe Andersson hos Kumla Däck

Däck, däck och åter däck. 

Innanför portarna hos Kumla Däck finns de överallt. De är upplyfta i ställningar, de står travade på varann och här och där står enstaka däck redo att tas omhand. 

Nu drar högsäsongen igång

Kumla Däck har funnits sedan 1971 och sedan mitten av 90-talet jobbar Maritha Andersson i denna däckpyramid. Företaget har alltid funnits inom hennes familj och sedan flera år tillbaka är det Maritha som driver det.

– Vi är fyra anställda med mig och till högsäsong tar vi alltid in en extra i personalen, säger Maritha Andersson. 

Högsäsong är hösten och våren. När det behöver bytas som mest däck helt enkelt. Att byta däck, laga däck, köpa däck och förvara däck är såna där saker som alltid måste göras. Man skulle kunna säga att arbetet inom branschen rullar på (hö hö) med en ganska stabil kurva. 

– Jo, delvis kan man säga så. Men det är ett yrke med väldiga toppar när vi har hur mycket som helst att göra. Det är januari, februari som brukar vara lugnaste tiden. 

Själv jobbar Maritha med administrativa uppgifter och håller sig från de praktiska uppgifterna hos Kumla Däck. Men då och då lämnar hon kontoret för att gå ut på golvet och ta emot kunder och surra lite med dem. 

“Han är ett uppslagsverk”

Tröttnar du aldrig på däck?

– Nä, det är väl kanske en skada man har att inte göra det. Men det är klart är jag ledig så är däck inte det första jag vill prata om, även om bekanta kommer med frågor. 

Maritha har jobbat länge hos Kumla Däck, men en som varit där än längre är Torbjörn Andersson, alltid kallad Tobbe. Han har funnits med sedan 1989 så honom lär Maritha aldrig bli av med. 

En mekaniker står vid en däckbytesmaskin, håller i ett däck och pekar mot hyllor med däck i en bilverkstad.

– Men det vill jag inte heller. Tobbe är ju den enda vi har kvar nu från gamla tider och han är som ett uppslagsverk när det kommer till däck. 

En sak som Tobbe inte är expert på är dock datorer. Men till hans förtret så fick han ge med sig på den punkten så arbetet styrs nu mer än tidigare via datorer.

När man talar om trollen. Dörren till fikarummet öppnas, senaste kunden har fått sin hjälp och Tobbe slinker in för en kopp kaffe till nästa dyker upp. Han får härda ut med några frågor under tiden. 

Större och större däck

– Papper och penna är det bästa. Jag känner att jag har som bäst koll då, fastslår han. 

Med tanke på att Tobbe varit hos Kumla Däck i snart 40 år är det ingen vågad gissning att påstå att han blir kvar hos Kumla Däck yrkeslivet ut. Eller?

– Risken är stor ja. Jag vet inte vad jag skulle hitta på annars. Men jag trivs ju här. 

En mekaniker med skyddshörlurar använder ett verktyg för att arbeta på hjulet på en röd bil i en bilverkstad med däck på hyllor i bakgrunden.

Torbjörn Andersson har bytt ett och annat däck under sina år inom branschen.

Det har varit en lugnare period för Tobbe och kollegorna på Kumla Däck ett tag. Men nu börjar det dra ihop sig för högtryck. Oktober är här och med detta så blir det mer och mer kunder för varje dag. 

Det är tillåtet att ha vinterdäck från 1 oktober och det är ett måste att ha dem från 1 december vid körning på vinterväglag. 

– Nu när det börjat blivit frost på nätterna så har folk börjat vakna till. 

Den sak som förändrats mest under alla Tobbes år som däckbytare är storleken på däcken. De växer kan man säga.

–Det blir större och större däck på nya bilar, framförallt på elbilar. Så allt blir ju tyngre och tar mer plats. 

Mindre bilar tidigare hade däck som var 13 tum. Numer är det snudd på omöjligt att hitta däck som är mindre än 15, 16 tum och nyare bilar har däck som är minst 19 tum.

“Färre byter själva”

Är det fler eller färre som byter däck själva idag jämfört med tidigare?

– Färre, helt klart. Och det beror också på storleken. Det är inte många som får plats med hjulen i bilen helt enkelt och då blir det ju så att de lämnar in dem istället . 
Det måste vara positivt för er?

Både ja och nej. Vi ska också få plats med allt och hinna med att ta emot alla.

Har du något tips till höstens däckbytare?

– Boka tid så fort som möjligt för när det väl drar igång då blir det väntetid. 

Hur ser en dag under högsäsong ut för er?

– Då skulle vi kunna jobba dygnet runt utan problem och ändå ha fullt upp, men man måste hinna vila mellan varven också. Det är lite skillnad mot januari och februari, då kan vi vara tre stycken som slåss om en punktering som kommer in, avslutar Torbjörn “Tobbe” Andersson. 

Artikel även publicerad i Sydnärkenytts oktobernummer.

Annons

kumla