
Hemtjänsten i Lekeberg utgår från Vallgatan 43 i Fjugesta. Foto: Josefine Milton
Hemtjänstindex ger lågt resultat för Lekeberg på grund av utebliven rapport
Den årliga rankningen för hemtjänstindex är klar. Askersund och Laxå har förbättrat sina resultat sedan i fjol. Lekebergs kommuns hemtjänst hamnar på näst sista plats av landets 290 kommuner. Delvis beroende på att statistik inte har rapporterats in till Socialstyrelsen.
- Det är ingen rolig läsning, säger Lenita Birath som är ordföranden för Socialnämnden i Lekeberg.
Varje år förs statistik på hemtjänstens kvalitet genom undersökningar och rapporter från alla Sveriges kommuner. Syftet med indexet är att underlätta kommuners kvalitetsanalyser och prioriteringar. Hemtjänstindex är ett initiativ av SPF seniorerna som tagit fram idén tillsammans med konsulter med bred erfarenhet av både kvalitetsarbete i välfärden och mätningar via index.
Näst sist på rankningslistan
Kvaliteten på kommunernas hemtjänst mäts inom fyra delområden, information, biståndshandläggning, utförande och stöd och utveckling. Av Sveriges 290 kommuner hamnar Lekebergs kommun på plats 289, detta som ett resultat av att all statistik inte rapporterats in till Socialstyrelsen. Två av Sveriges kommuner har inte skickat in Socialstyrelsens nationella brukarundersökning, Lekeberg är en av dessa och det har påverkat resultatet för årets hemtjänstindex.
– Det här är ju en rutinsak som man gör varje år som man inte borde missa. Man får inte slarva med det här, fastställer Lenita Birath.
Hon fortsätter:
– Det är ju viktigt för oss i kommunen att man lämnar den här statistiken, för att se vad vi har för kvalitet och vad måste man jobba med. Lämnar man inte in siffrorna så har vi inte samma möjlighet till uppföljning.
Lenita Birath hoppas på bättre kontinuitet inom hemtjänsten i Lekeberg. Foto: Josefine Milton
Vid förra årets hemtjänstindex landade Lekeberg på plats 201 av Sveriges 290 kommuner. Tillförordnade förvaltningschef Maria Engdahl tror att deras placering hade sett annorlunda ut om all statistik hade rapporterats in även i år.
– Det har bidragit till att påverka kommunens resultat negativt så klart. Det är ju flera delar som vi inte har rapporterat in under 2024 och det är ju bland annat Socialstyrelsens enhetsundersökning och nationell brukarundersökning. Det har vi missat att svara på och det påverkar vårt delindex i betydande grad.
Rapporteringen skulle ha skett i början av året men på grund av bland annat brist på personal vid den tidpunkten så skedde inte detta. När missen uppdagades gjorde de försök att skicka in rapporterna till Socialstyrelsen men det var för sent.
– Det var då vi bestämde att vi måste genomföra det här ändå men vi hamnade inte med i nationella statistiken, säger Maria Engdahl.
Kontinuitet i verksamheten
Att det finns områden som går att förbättra inom hemtjänsten är Lenita Birath och Maria Engdahl överens om. Dels när det gäller kontinuitet när det gäller chefer, som det varit en omsättning på, dels kontinuitet när det gäller hur många medarbetare som besöker vårdtagare. Det är delar som påverkar hemtjänstindex.
– Man räknar till exempel hur många medarbetare en vårdtagare har i sitt hem under 14 dagar och det har varit uppe i 24-25 stycken vilket är alldeles för mycket. Och det är ju för att vi inte har haft kontinuitet på schemana och det är ju en sak som vi vill komma till rätta med.
De nya schemana togs i kraft den 4 november och kommer att följas upp så att man ser att de gett önskat resultat.
– Den önskade effekten är att sjukskrivningar ska minska, övertid ska minska och att det blir kontinuitet för de äldre, mer personcentrerat, säger Lenita Birath.
Maria Engdahl berättar att enligt deras egna siffror så har de en nöjdhet inom hemtjänsten på 87-88 procent.
– Hur hemtjänsten utförs kan ju alltid bli bättre, och det som sticker ut är att de som hamnade på ett bra resultat i hemtjänstindex, det var kommuner som hade ett gott bemötande, att personalen passade tider och att man har en god flexibilitet. Vi vet att vi måste förbättra vår kontinuitet på besöken. Ju bättre kontinuitet desto bättre poäng i hemtjänstindex, avslutar Maria Engdahl.
Sydnärkes kommuners rankning i hemtjänstindex
Askersund är på plats 148 i hemtjänstindex, förra året var de på plats 189.
Laxå är på plats 166, förra året var det på plats 191.
Hallsberg är på plats 235, förra året var de på 145.
Kumla är på plats 260, förra året var de på plats 158.
Lekeberg är på plats 289, förra året var de på plats 201.