23 September 2020
Tipsa: 073-094 57 58

"Varför lyfter inte Donken i Brändåsen?"

McDonalds Brändåsen, en i teorin perfekt placerad restaurang, mitt i korsningen av Europaväg 20 och riksväg 50.

Detta borde vara en våt dröm för vilken företagare som helst, men det är något som gör att det aldrig lyfter.

Historien om ”Donken vid brändåsen” börjar bli en lång historia nu.

Ett genidrag och potentiell guldgruva, som tidigt lyckades få en illaluktande stämpel på sig.

I många år så var nämligen restaurangen synonymt med bajslukt, detta på grund utav en bristfällig avloppslösning som skulle visa sig ta åratal att lösa.

Numera är lukten borta, vilket är till glädje, speciellt om man nyttjar driven där problemen var som värst.

Något annat som varit synonymt med ”donken”, är den ständiga upplevelsen om att det är för lite personal på plats.

Detta resulterar i lång väntetid och eftersatt markservice, i form av städning och påfyllnad av förbrukningsvaror.

En snabb titt på besökarnas recensioner hos Google ger ett rätt samlat intryck.

Det tar för lång tid, det blir fel , och det är smutsigt. Det finns också en del kritik mot några enskilda medarbetare som varit rakt av otrevliga.

Men är det något jag skulle vilja lyfta som positivt så är det faktiskt just personalen.

Under åren så har det passerat mycket människor genom lönesystemet, detta är nog inget unikt med Brändåsen.

Men jag skulle vilja påstå att det varit en stor andel guldkorn i en relativt konstant mängd sand.

För även om förutsättningarna varit sisådär, så har jag upplevt att personalen kämpar på väldigt bra.

Uppstår det problem så löser det sig alltid.

En gång blev jag till och med så överraskad av en Big Tasty, så jag var tvungen att gå fram och lovorda hamburgemakaren.

När jag hade öppna kartongen, så såg burgaren ut precis som på bilderna över kassan, ett konstverk! Gott och fräscht var det också.

För att förflytta oss lite närmare nutid, så har restaurangen byggts om och blivit större, man har också infört ett system där maten lagas på beställning.

Första besöket var en fantastisk upplevelse.

Beställning via skärm, maten serverades vid bordet och allt var nytt, fräscht och påfyllt.

Tyvärr så höll detta i drygt en månad, sen började det luta utför igen.

Ingen handsprit, inget kvitto i maskinerna, handtvålen på toaletterna var slut och sorteringskärlen fulla.

Efter att ha beställt, så fick man själv städa av ett bord och vackert gå fram och hämta maten.

Hur kan det bli så här?

Ett par gånger under historien så har jag bett personalen att lämna mina uppgifter till deras chef, för att kunna höra mig för vad som står på. Naturligtvis utan att någon hört av sig tillbaka.

McDonald’s Brändåsens positiva sidor finns i dess geografiska läge, och i att personalen överlag vill göra ett bra jobb.

Nackdelen finns i att någon verkar hålla tillbaka. Att man kör resturangen på så lite personal att det alldeles för ofta är ostädat och kaos.

Varför?

Klicka här för att skriva en kommentar till artikeln
Publicerad: 2020-09-07 17:20
ANSVARIG UTGIVARE: LARS LITZÉN Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.