15 August 2020
Tipsa: 073-094 57 58

Nu blir det enklare regler för A-traktorer

Vidar Eriksson, stolt ägare till en Volvo-A-traktor. Foto:Henrik ÖstenssonVidar Eriksson, stolt ägare till en Volvo-A-traktor. Foto:Henrik Östensson

Den 15 juli ändras reglementet för A-traktorer, ni vet, ombyggda bilar med LGF-skylt som går i 30. Det kommer bli enklare att bygga om bilarna.

Reglementet kring hur man får bygga om en bil till A-traktor har varit rätt komplicerat. Det har inte räckt att bilen begränsas så den bara går i 30. Den får också bara gå max 10 kilometer i timmen på lägsta växeln. Allt detta har gjort ombyggnaden komplicerad och gör dessutom ofta att bilen drar mer bränsle och släpper ut mer avgaser än vad som är motiverat.

I praktiken har det inneburit bland annat att man varit tvungen att montera dubbla växellådor. På den ena, bakom den man växlar med, lägger man helt enkelt i en låg växel som får ligga i hela tiden. Möjligheten att växla den måste spärras.

Det kravet tas nu bort. Det räcker att man, exempelvis med en så kallad varvtalsregulator, stryper bilens varvtal vid 30 kilometer i timmen. Det innebär en betydligt enklare ombyggnadsprocess. Det innebär också att A-traktorerna troligen kommer dra betydligt mindre bränsle. Varvtalsregleringen är en enkel elektronikbox man köper färdig och monterar i bilen efter färdiga instruktioner.

Går bra att bygga om

För den som har en A-traktor enligt det gamla reglementet, med dubbla växellådor, utan varvtalsreglering, går det bra att bygga om bilen till det nya reglementet. Men då måste man göra en ny besiktning. Har man däremot en A-traktor som registrerats med både har dubbla växellådor och varvtalsrelgering är det bara att plocka bort den ena växellådan. Bilprovningen har tillåtit bilar med varvtalsreglering sedan några år.

Många bygger om fyrhjulsdrivna bilar till A-traktor. Det har en förklaring. Har man fyrhjulsdrift behöver man inte bygga det pyttelilla flak A-traktorer ofta har. Det räcker att stänga igen baksätet och bagageutrymmet. Det lilla flaket kallas för ett ballast-flak och ska finnas där för att bilen ska kunna användas som dragfordon. Man ska kunna lägga vikter där för att förbättra viktfördelningen på bilen. Reglerna kom ju till en gång för att traktorerna skulle användas som dragfordon i jordbruket. Även om snart sagt alla A-traktorer i dag är ett transportmedel för ungdomar.

Många A-traktorer har redan byggts med bara varvtalsregulator. Det har varit möjligt att söka dispens.


Massor med högtalare och Svenska flaggor hör till Massor med högtalare och Svenska flaggor hör till
Öppnar för andra typer av bilar

De nya reglerna öppnar nu för att även använda en framhjulsddriven bil. Troligtvis kommer priset på A-traktorer sjunka.

Vidar Eriksson som bor i Svennevad köpte sin A-traktor för någon månad sedan, en ombyggd Volvo 940. Han kör den bland annat till och från sitt jobb.

– Den har dubbla växellådor men också varvtalsreglering. Det gör att den går rätt billigt ändå. Så jag kommer nog inte bygga om, säger han.

Bilen varvar 1000 varv i minuten när bilen går i 30.

Han har mekat en del med bilen.

– Inga stora grejer men jag har monterat in en stor bashögtalare. Det ingår liksom i grejen med A-traktor att skruva lite. Nu har batteriet gett upp, så den startar inte, men det ska jag fixa ikväll, säger han.
Redan för några år sedan ändrades regelverket så bilarna måste besiktas vart annat år. Vidars bil behöver en liten modifiering för att gå igenom besiktningen.

Måste ta bort bakluckan

– Jag får egentligen inte ha någon lucka över bagage-utrymmet. Det ska ju vara ett ballastflak. Så den får man ta bort när bilen ska besiktas.

Du åker i en gammal Volvo, var det en självklarhet när du skulle skaffa A -traktor?

– Volvo ska det vara, självklart, avslutar han.

Många hoppades nog att även maxhastigheten skulle höjas med de nya reglerna. Men så blev det inte. 30 är det som gäller, även fortsättningsvis.

Klicka här för att skriva en kommentar till artikeln
Publicerad: 2020-07-06 19:05
ANSVARIG UTGIVARE: LARS LITZÉN Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.