Gå till innehåll
Kumla
Två personer, den ena i vit t-shirt och glasögon och den andra i svart sweatshirt och keps, står utomhus på en gräsmatta med träd och byggnader i bakgrunden.

Magdalena och Michael Jonsson kämpar för att deras son ska få en bättre skolgång. Foto: Anders Björk

De kämpar för sin sons rätt till en god skolgång

Publicerad: 23 September 2025 15:45

I flera år har Magdalena och Michael Jonsson kämpat för att deras son ska få byta skola då han mår dåligt vid nuvarande skola. De har dock ingen framgång. - Vi kommer ingenstans, säger Magdalena Jonsson.

Sydnärkenytt träffar Magdalena och Michael Jonsson i deras hem i centrala Kumla. På bordet har de samlat ihop en mängd papper om sonens kamp i skollivet. 

Utlåtande negligerades

Det blev inte som de ville från första början.

-Vi hade ett utlåtande från specialpedagogen på förskolan om hur viktigt det är för Melvin att han får bibehålla sina nära relationer och känna ett sammanhang när han börjar grundskolan, säger Magdalena Jonsson. 

Detta hörsammades dock inte alls. 

Alla Melvins kompisar hamnade på Hagaskolan, dit hade även han sökt som förstaval, men han hamnade istället på Skogstorpsskolan. Där är han nu på sitt tredje läsår.

-Det funkar inte alls. I perioder vill han inte gå till skolan och han känner sig inte trygg. 

Den utredning som gjordes om Melvin i förskolan skickades vidare till kommunen. Magdalena har därefter skickat in den själv vid fyra tillfällen, ändå har den länge varit borta ur systemet. När Skogstorpsskolan nyligen fick en ny rektor lades den dock äntligen in i systemet, några år för sent.

“Mötts av tystnad”

Då utredningen från förskolan varit borta har föräldrarna jobbat för att få till en ny utredning, gjord i grundskolan, som visar hur dåligt Melvin mår i skolan. 

-Det vi ville komma fram till är att man skulle se att han mår inte bra av sin skolsituation och inte är på rätt plats. Dels har han inga kompisar i skolan, han har även svårt med skolans uppbyggnad och äter knappt något i den stora matsalen.

Vad har ni fått för svar om att göra en utredning då?

-Vi har inte ens fått ett nej utan bara mötts av tystnad. Vi har ju bara velat se att det händer nånting, att man visar att man bryr sig. 

Har ni legat på om det här?

-Ja, vi har haft väldigt många möten, jag tror det är elva stycken totalt. Endera med förre rektorn, eller med Magnus Klingberg (verksamhetschef i grundskolan). Men det har inte hänt någonting. 

Utredning visar på dåligt mående

Inför denna termin har dock Skogstorpsskolan fått en ny rektor och plötsligt fick då Melvin en utredning om sig gjord. Vad visade då den?

-I den står klart och tydligt att Melvin behöver komma vidare, få en nystart i en annan skola för att få en ny miljö och få komma igång med sin skolgång helt enkelt. 

Melvin har en NPF-diagnos (Adhd) som påverkar hans skolgång. Vill då föräldrarna helst att han ska få byta skola eller få mer stöd i skolan kring sin diagnos?

-Grejen är den att vi har inte kvar så mycket förtroende för Skogstorpsskolan, även om de fått en ny rektor, det har hänt så mycket som gjort att vi tappat förtroendet. Och visst, vi föräldrar kan kanske tänka om, men kommer Melvin, som mått så dåligt i flera år nu i skolan, kunna ställa om?

Men ett byte till Hagaskolan är inte möjligt?

-Nej, kommunen säger att det inte är möjligt. De säger att det är fullt i klassen i Hagaskolan. Och så kanske det är nu, men det har absolut inte varit så hela tiden. 

Anmält till Skolinspektionen

Magdalena Jonsson är fylld av besvikelse och ilska över hur sonen behandlats under sina skolår. Hon anser att de inblandade har brutit mot lagen. 

-I skollagen står det klart och tydligt att när rektor eller verksamhetschef får till sig att en elev inte kommer klara sina betygskriterier så har rektorn ansvar att påbörja en pedagogisk kartläggning för att hjälpa barnet att komma framåt.

Vad händer nu då?

-Vi kommer ju ingenstans. En utredning är gjord som visar det vi visste om, men det händer ändå inget. Vi har lämnat klagomål på klagomål till kommunen som de själva utrett, utan att det hänt nåt, så nu har vi istället skrivit till Skolinspektionen. 

-Jag kan inte fortsätta ha en 9-årig son som kommer hem och gråter för att han inte vill vara i skolan, säger en uppgiven Magdalena Jonsson.

Tycker förskola funkar bättre

Hur påverkas ni som föräldrar av hans problem i skolan?

-Jag har gått ner i tid på mitt arbete, bara för att han ska kunna komma hem så fort som möjligt. Det är en ständig stress och oro, han ropar på hjälp och vi som föräldrar kan inte göra nåt, det är ingen rolig situation. 

Magdalena jobbar själv som barnskötare. Hon tycker det är skillnad på hur man behandlar och tar hand om barn i förskola- och grundskola. 

-Inom förskola jobbar vi jättemycket tillsammans med våra specialpedagoger för att få fram de bästa förutsättningarna för barnen. Där är vi otroligt nära barnen, det skulle man behöva fortsätta med även i grundskolan, men så är det inte.

“Möter alltid upp för dialog”

Magnus Klingberg svarar på varför Melvin inte fick gå på Hagaskolan när det framgick med tydlighet, efter specialpedagogens utlåtande, hur viktigt det var att få fortsätta ha sina nära relationer för honom, för att känna sig trygg.

-Vi har en rutin för skolplacering inom kommunen. Rutinen utgår ifrån skollagens regler kring hur skolplacering ska ske. I sitt beslut tar kommunen in och beaktar vårdnadshavares önskemål. Rutinen styr var elever får sin skolplacering och är anledningen till varför alla Kumla kommuns elever placerats där de har placerats.

Ett inte så tydligt svar kan tyckas på den specifika frågan. Som orsak till de allmänna svaren anges att man inte kan kommentera enskilda elevärenden i media. 

På frågan om varför utredning kring Melvin inte gjorts tidigare blir svaret: 

-Vi möter alltid upp vårdnadshavare för dialog kring enskilda elevärenden och dokumenterar de kontakterna. Beslut och beslutsmotivering grundar sig alltid i en helhetsbedömning av eleven.

Föräldrarna anser ni brutit mot skollagen, vad säger ni om det?

-Vi möter alltid upp vårdnadshavare för dialog kring enskilda elevärenden och hanterar inkomna klagomål efter den rutin som finns i kommunen. Verksamheten är föremål för Skolinspektionens granskning dit vårdnadshavare kan få till stånd en granskning av verksamheten, avslutar Magnus Klingberg.

Annons

kumla