Gå till innehåll
Askersund / Föreningar
En grupp människor står bredvid en svart och rosa racerbil i ett garage, med pokaler på hyllor och svenska flaggor på väggen bakom dem.

Team LG racing består bland annat av förarna Emelie Larsson, Lina Göhle, Ida Göhle, Maria Göhle och Martin Carlsson. Bakom dem står Anki Persson, Patrik Göhle och Peter Larsson. Foto: Josefine Milton

Full fart, familj och folkrace – livet rullar för LG Racing

Publicerad: 14 October 2025 15:41

För team LG Racing, utanför Askersund, är folkrace mer än bara en motorsport. Det handlar om familj, gemenskap och glädje. Under samma flagg kör familjerna Larsson och Göhle tillsammans med andra teammedlemmar, och tjejerna tar allt större plats både på startlinjen och i depån.

Teamet LG Racing består av ett sammansvetsat gäng som kör folkrace, fixar bilar och lever folkrace. I depån står alltid Patrik Göhle och Peter Larsson redo med verktygen, och ser till att allt är i ordning innan förarna ger sig ut på banan.

– Jag skulle aldrig låta Emelie åka till en tävling och veta att det inte kommer att hålla. Då åker vi inte, säger hennes pappa Peter Larsson.

”En folkracedepå är som en stor familj”

För teamet är sporten lika mycket en social mötesplats som en tävling.
– En folkracedepå är som en stor familj. Går det sönder, då kommer folk från alla möjliga klubbar och hjälper till. Har det gått dåligt får man en kram, och har det gått bra får man också en kram. Ute på banorna är man motståndare, och i depån sedan så är man bästa vänner, förklarar Emelie Larsson.

Anki Persson berättar att det finns många klubbmedlemmar som inte själva kör utan bara är med för gemenskapen skull. Klubben anordnar både arbetsdagar och andra aktiviteter utanför tävlingarna.

En kraftigt skadad svart kombi märkt

Team LG racing kör endast Volvo 850. Det råder skilda meningar inom teamet om hur buckliga bilarna ska vara innan man fixar plåten. Foto: Josefine Milton

Fler tjejer kör folkrace

Lina Göhle, 18 år, började köra som 15-åring. Hon tränade en gång innan första tävlingen, och började som en försiktig förare. Sedan dess har självförtroendet vuxit, och konkurrensen hemma likaså. Under en tävling i Laxå möttes systrarna Lina och Ida i kampen om sistaplatsen, vilket slutade med att Ida voltade. Det blev några oroliga sekunder innan åskådarna såg att Ida klättrade oskadd ur bilen. Trots dramatiken lockas allt fler tjejer till sporten.
– Vissa tävlingar som vi har varit på så är damerna lika många som herrarna. Just i år har det varit väldigt mycket damer som har hittat ut och åker mycket, och det är ju skitkul, säger Patrik.

Kostnaderna höjs

Som 14-åring kan man börja träningsköra på banor, och året efter har man möjlighet att ta Folkracelicens och tävla på riktigt. Efter varje tävling läggs det anbud på bilarna och har man otur blir man av med den bil man velat fortsätta köra, och har man tur får man tag på ett bättre åk. 

Idag kostar det 400 kronor att lägga ett anbud, och den som vinner lotteriet får betala 11 000 kronor för den bil man vunnit. För ett par år sedan kostade anbuden hälften så mycket och inköpet av en bil efter tävling 8 000 kronor. 

– Grundtanken i folkrace är att det ska vara en billig motorsport, som många familjer ska kunna delta i. Men fortsätter det att öka då blir det svårare och svårare, speciellt för en junior första gången de ska ut och köpa en bil, säger Emelie.

Patrik som förr tävlat i rally berättar att folkrace och rally är helt skilda motorsporter på flera sätt när det gäller både stämning och kostnader.

– Vid rally kör man själv i skogen och fokuserar på sig själv och att ens lilla skara ska fixa det. De andra är konkurrenter. Rally har också blivit en så pass dyr motorsport så folk anser sig nog vara lite ”fina i kanten”. Folkrace är relativt billigt och de flesta har råd att hålla på med det och då kan du inte gå runt i en depå och tänka att du är bättre än alla andra. Vi är alla samma skrot och korn och då hjälper man gladeligen de andra, säger Patrik.

”man står med fem galningar på startplattan”

För LG Racing handlar det inte bara om att vinna, utan om att hålla ihop, hjälpa till och ha roligt.
– Om alla tävlar och något går sönder, då kommer vi gärna och hjälper till. Vi har skapat ett rykte som känns positivt, säger Anki Persson, som ofta finns på plats i depån när hon inte sitter i sekretariatet under tävlingar.

Blir man bättre ju mer man kör, eller handlar det mycket om tur?

– Man vågar mycket mer desto mer man kör. När man kommer som helt ny så är det klart att det är läskigt när man står med fem andra galningar på startplattan. Alla ska i väg samtidigt och man vet att det kommer att smälla. För min del handlade det mycket om att komma över den där rädslan. När man har voltat några gånger, kört in i räcken och i andra bilar, då märker man att det inte händer så mycket, berättar Emelie.

Fem personer står inomhus i en verkstad, klädda i vardags- eller arbetskläder, med verktyg och utrustning synliga i bakgrunden.

Det är stark gemenskap mellan förarna i LG racing. Foto: Josefine Milton

Tävlingarna filmas, och analyserar och diskuterar i efterhand, för att göra bättre ifrån sig under nästa tävling. Ibland kan det vara svårt att hålla i en kamera dock, när man samtidigt högljutt behöver hejar på.

Folkrace handlar främst om att komma först i mål, och hastigheten är ibland uppe på 100 kilometer i timmen på vissa banor. Det handlar om fair-race och att hitta snygga omkörningsmöjligheter. Men visst händer det att bilar krockar.

– Det står sex bilar i bredd på startplattan och alla ska först i första böjen, det är ju startsmällar i varje heat. Men sedan är det oftast fair-race, berättar Peter.

”det går fort att lära känna folk”

Folkracesäsongen pågår från slutet av april och fram till oktober och teamet utanför Askersund har många banor att välja mellan. De närmaste är Hallsberg och Laxå och deras egen hemmabana Tycke i Askersund.

– Det som är så kul när man kommer till de här banorna runt omkring är att man känner varandra, och det går fort att lära känna folk, säger Patrik.

När säsongen nu går mot sitt slut har planeringen redan börjat inför nästa. För LG Racing tar folkrace aldrig paus, det är inte bara en sport, utan en livsstil. Kvällar och alla helger läggs på folkrace för teamet.

Är det värt det?

– Det beror på hur de sköter sig. Ibland känner man vad håller ni på med, varför gör ni så här mot mig? säger Patrik och skrattar. Samtidigt när man ser glädjen i ögonen på dem när de kommer i mål så är det klart att det är värt det. Varenda sekund är värt det.

Annons

askersund