21 September 2020
Tipsa: 073-094 57 58

Fraktflyget har räddat Örebro flygplats

All passagerartrafik från Örebro flygplats ligger nere. Foto: Henrik ÖstenssonAll passagerartrafik från Örebro flygplats ligger nere. Foto: Henrik Östensson

Sedan i mars har det inte flugits några charterflyg från Örebro flygplats. Ingen vet i dagsläget när flygtrafiken kommer igång.
– Jämfört med andra regionala flygplatser har vi ändå klarat oss bra ekonomiskt, eftersom huvuddelen av våra inkomster kommer från fraktflyget, säger VD, Mikael Smedberg.

Det första som slår en när man kommer fram till flygplatsen är hur många plan som står parkerade.

– Ja, det står en del nu. Det är en av våra hyresgäster här, TAM, som servar och underhåller flygplan. De förvarar plan åt sina kunder här. Plan som blivit stående under pandemin. Men jämfört med andra flygplatser ute i världen, där det står hundratals, kanske tusentals plan, är detta inte så mycket, fortsätter Mikael Smedberg.

Normalt går det 4-5 charteravgångar till Örebro vintertid, under högsäsong, sommartid, kan det vara 10-12 avgångar i veckan från Örebro flygplats.

Det står en hel del flygplan uppställda på Örebro flygplats, i väntan på bättre tider.Foto: Henrik Östensson Det står en hel del flygplan uppställda på Örebro flygplats, i väntan på bättre tider.Foto: Henrik Östensson

– Det är klart att det märks när så stor del av trafiken försvinner. Men ungefär 60-70 procent av våra inkomster kommer från fraktflyget. Det har påverkats mycket lite under Coronapandenmin. Det vi kallar ad-hoc-transporter, alltså att företag köper enstaka transporter, har minskat något.

Två stora fraktbolag

Det är framför allt två stora aktörer som flyger till Örebro flygplats. DHL, som ägs av Tyska motsvarigheten till Postnord och Amerikanska TNT, numera uppköpta av Fedex, också det ett Amerikanskt bolag. Båda dessa aktörer har dagliga transportflyg till och från Örebro.

– Det som avgjort att vi blivit en attraktiv fraktflygplats är helt enkelt läget. Man kan, relativt snabbt med lastbil, nå stora delar av befolkningen i Sverige. Det går som exempel snabbare att köra härifrån till Södertälje än om samma frakt ska gå från Arlanda, fortsätter Smedberg.

Frakterna är lite unika för Örebro.

Mikael Smedberg, VD för Örebro flygplats.Foto: Henrik Östensson Mikael Smedberg, VD för Örebro flygplats.Foto: Henrik Östensson

– Ja, flertalet andra regionala flygplatser är inriktade på passagerartrafiken. Det är i princip vi, Arlanda, Sturup, Landvetter och i något mindre mån, Jönköpings flygplats, som är inriktade på transporter.

Men hur länge klara flygplatsen ekonomin, om Coronapandemin fortsätter hålla flygandet på ett minimum?

– Så länge staten har kvar de stöd vi får kan vi hanka oss fram. Vi är 30 anställda. Alla i den operativa personalen, 20 personer, är korttids-permitterade. De jobbar bara 40 procent. Vi håller alla löpande åtgärder på en minimum. Mindre flyg innebär att vi köper mindre tjänster, tar in mindre konsulter och liknande. Det är kämpigt, men vi bedömer att det går ett tag till med de ägartillskott vi får varje år och de inkomster från kunder vi ändå har.

Ägs av regionen och tre kommuner

Flygplatsen ägs gemensamt av Region Örebro län, Örebro kommun, Karlskoga kommun och Kumla kommun. För Kumlas del innebär delägarskapet ungefär en miljon i ägarbidrag per år. Kumla kommun och Karlskoga äger drygt fem procent av aktierna var. Det är regionen och Örebro kommun som tar det största ekonomiska ansvaret, med cirka 16 miljoner kronor per år.

– Vårt uppdrag är ju att successivt öka vår volym, skaffa fler kunder och på sikt kunna minska ägartillskotten. I fjol hade vi ett bra resultat. Inför det här året såg det riktigt bra ut, sedan kom Corona-pandemin.

Mikaels uppfattning är att det kommer gå bra utan mer ägartillskott i alla fall till nästa år, efter vintern.

– Men vi ser ju gärna att flygandet kommer igång givetvis. Vi får nya besked nästan varje dag. Ibland öppnar destinationer, för att sedan stänga ner igen. Det flygs till en del turistdestinationer, men bara från de större flygplatserna.

Hård konkurrens

Konkurrensen mellan de regionala flygplatserna var hård, redan innan Corona.

– Ja, rent affärsmässigt finns nog väl många flygplatser. Det skulle utan tvekan vara enklare att tjäna pengar för oss om det fanns något färre flygplatser, det är en sida av myntet. Den andra är samhällsnyttan av de regionala flygplatserna, sett ur det perspektivet behövs kanske alla flygplatser vi har.

Det kan handla om exempelvis en flygplats för brandflyg att landa på, sjuktransporter, polishelikoptrar som mellanlandar, eller försvaret som transporterar saker.

– Det sker åtminstone ett par tre sådana flygningar härifrån, varje vecka. USÖ har ju en egen helikopterplatta på sjukhustaket. Men de köper flygledning av oss, och landar här om det är för dåligt väder. Det är också reservflygplats för deras helikopter. En hel del sjuktransporter görs också med vanliga flygplan, då är man ju hänvisad hit.

Komplex fråga

Frågan om att driva och utveckla regionala flygplatser är komplex, menar Mikael.

– Kanske borde man från centralt, statligt håll, styra så de samhällsviktiga funktionerna tillgodoses. I dag är det konkurrens som avgör. Vi här anser givetvis att vår flygplats har det optimala läget, borde gynnas. Men så tänker man ju på de flesta håll. Det man vet är att orter med en regional flygplats har en starkare utveckling ekonomiskt, men frågan är vad det får kosta. Det är tätt mellan flygplatserna.

Västerås har beslutat om nedläggning

I Västerås har man beslutat att den regionala flygplatsen ska läggas ner, men beslutet har överklagats.

– Det finns rörelser som tyder på att fler regionala flygplatser kan komma att försvinna, att kommuner och regioner känner att man inte orkar bära dem ekonomiskt, säger Mikael.

Tror du flygtrafiken kommer återgå till samma nivåer som innan Corona?

– Det tror jag, men det kan ta flera år. Vi såg en nedgång redan innan Corona. Dessutom är flygtrafiken satt under hård press för sin miljöpåverkan. Det är en omställning på gång, den kommer. Vi kommer övergå till förnyelsebara bränslen som exempel, men i och med den ekonomiska press som Corona lagt på flygtrafiken fördröjs även det, avslutar Mikael Smedberg.

Fakta:

Själva flygplatsen har 30 anställda. Men totalt arbetar det cirka 580 personer på Örebro flygplats. Det är de stora fraktbolagen och serviceföretaget TAM, som har flest anställda. Men det finns fler aktörer, bland annat gränspolisen.

Tidigare var flygplatsen ett dotterbolag till Länstrafiken, som på den tiden samägdes både av länets kommuner och landstinget, det som nu heter regionen. En bit in på 2000-talet ändrades organisationen både för länstrafiken och flygplatsen, som då blev ett eget bolag.

I dagsläget finns inga inrikes flyglinjer från Örebro flygplats.

Klicka här för att skriva en kommentar till artikeln
Publicerad: 2020-08-14 11:00
ANSVARIG UTGIVARE: LARS LITZÉN Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.