Gå till innehåll
Sydnärke

En bild från 2006 med en buss från Weiderman - nästa år kan epoken vara över som bussentrepenör i Sydnärke.

Weidermans Buss
förlorar 70-tal jobb

Publicerad: 19 August 2014 16:31

Weidermans Buss i Kumla förlorade upphandlingen av kollektivtrafik i Sydnärke till Buss i Väst. Ett 70-tal anställda berörs av Länstrafikens beslut. - Det är ett slag mot verksamheten, säger Christer Weiderman VD, men det måste rulla.

Weidermans Buss har länge varit dominerande aktör inom södra länsdelens busstrafik med huvudkontor i Kumla och garage i Askersund och Laxå. Men i fredags kom kallduschen. Nästa sommar blir det ett annat företag som ska ta hand om trafiken, dessutom en utökad sådan för sex år framåt..

- Det skiljde fem procent till vår nackdel, kommenterar Christer Weiderman.

Buss i Väst, ett samarbetsbolag i Göteborg för ett 40-tal åkare i Västsverige, vann Länstrafikens upphandling med ett anbud på 63,5 miljoner medan Weidermans låg cirka tre miljoner högre.

"Falsk säkerhet"

- Vi har fått leva med den här osäkerheten men vi har tidigare vunnit allt som vi föresatt oss, säger Christer Weiderman.  Då blir det kanske någon form av falsk säkerhet.

2008 vann företaget upphandlingen för Sydnärke för sex år med option på tre till men Länstrafiken sa upp avtalet och lät fler bjuda med tunga Buss i Väst som vinnare även om det ännu inte är spikat.

"Ett slag" kallar VD:n det uteblivna avtalet och funderar på att överklaga men konstaterar att det kan bli svårt att hitta argument.

- Våra två motståndare har sekretessbelagt de vitala delarna i sitt anbud.

Om det nu blir Buss i Väst som tar över så utgår Weidermans VD från att chaufförerna får följa med till den nye entrepenören.

"En epok på väg bort"

- Tråkigt, säger Per Olsson, busschaufför och arbetsplatsombud för de fackanslutna i Kommunal. Det känns som det är en epok som är på väg bort.

Vad säger du som busschaufför att behöva byta arbetsgivare på detta sätt.

- Det måste väl gå det också men det är för tidigt att säga vad det kan innebära.

För det anrika familjeföretaget Weidermans är nu framtiden oviss. Man bedriver även transportverksamhet med paket- och lastbilar men har en adminstration som i mycket är uppbyggd för busstrafik.

Tekniska krav

- I teorin finns möjligheten att starta egna linjer på kommersiella villkor men i praktiken blir hindren för stora, säger Christer Weiderman.

Han lyfter fram de tekniska miljökrav som löpande ställs på bussarna vilket gör att de inte kan "tjäna busslivet ut"; att företaget i Kumla därför inte fått tillräckling utdelning på sin 100-miljonersinvestering i bussar 2009 och nu hamnat för högt med det avgörande anbudet.

Kan det bli ett samarbete med Buss i Väst?

- Vi kan inte propsa på någonting. Vi får avvakta och se. Buss i Väst måste ju ta kontakt med personalen. En sak är säker, det kommer inte bli detsamma som det varit.

Annons

Nyheter