Gå till innehåll
Kumla / Speedway

Maskinerna som frestade publikens tålamod.

Seger med fördröjning

Publicerad: 9 July 2013 22:15

SPEEDWAY: Indianerna besegrade Vetlanda med 49-41 och bröt därmed sin förlustrad på tisdagkvällen i en match som blev mycket fördröjd på grund av att banan hyvlades av och preparerades om under mer än en timme. - Parodi och skandal, ansåg Vetlandas Bosse Wirebrand.

Glammigt före start när Indianfans tänder på. Foto: Niclas Svidén

Hur kul är det att titta på en väghyvel i en timme när man kommit för att se en speedwaymatch? Det frågade sig många av de 3 037 åskådare på Sannahed på tisdagkvällen. Vädret var hyfsat och matchen drog igång med två heat där Joonas Kylmäkorpi körde som ett Jehu och Antonio Lindbäck ihop med Mathias Thörnblom i det känsliga reservheatet fixade en liten ledning åt hemmalaget.

Åskådare lämnade

Sen tog det stopp. "Förarna var inte nöjda med banan", hette det. Oklart vilka förare men nu skulle banan hyvlas av. "Materialet" som det kallas hade bildat vallar. Det tog över en timma att hyvla och hyvla och hyvla.

Till och med gamla veteraner som stått i ur och skur och följt Indianerna genom åren började muttra och det fanns barnfamiljer som packade ihop och gick. Kumla Motorsportklubbs ordförande Dan-Åke Moberg bad efter matchen publiken om ursäkt och lovade att det inte skulle upprepas.

- Jag har inte betalat pengar för att sitta och kolla på traktorer som åker runt, runt. Jag tappade sugen, sade en besviken åskådare som lämnade arenan för hemfärd under det sega uppehållet.

Antonios cykel körde själv
Jacob Thorsell från Vetlanda hamnade i staktetet i femte heat men repade sig. Foto: Niclas Svidén

Själva matchen då? Jo, Kumlalaget tog greppet och släppte det aldrig men det var nära. Vi kan notera att den avhyvlade banan fick Niels-Kristian Iversen att vinna på en rekordnära tid i fjärde heat, bara fem tiondelar från banrekordet satt 2004. I sjätte kom hemmalagets första femetta tack vare Pepe Protasiewicz och Damian Balinski som fränt tog för sig.

Spökcykel på väg att köra om! Foto: Lars Litzén

I nionde heat trillade Antonio av cykeln när gasen hängde sig vid målgång, Antonio i backen medan cykeln rusade rakt fram och över luftstaketet - det extra skyddsavståndet till publiken visade sig behövligt, annars hade det kunnat sluta riktigt illa.

Avgjorde i sista

I paus var Indianernas ledning 31-29, matchen  stod och vägde, Vetlanda hade med två femettor knappat in. Men elfte heat blev en förlösande femetta med Antonio och Thörnblom, som för en gångs skull valde innerkuvor och körde aggressivt. 13:e heat blev en snygg seger för Pepe efter en hård kamp med Martin Vaculik.

I 14:e heat överraskade hittills suveräne Iversen med att gå över styr helt ohotad på målrakan. Så inför avgörande 15:e heat var Indianledning fyra poäng och chans för gästerna att utjämna med en femetta.

Men de starkaste Indiankorten Pepe och Iversen trumfade Vetlandas Hampel och Kolodziej och hemmapubliken, vars tålamod hade frestats inledningsvis kunde lämna motorstadion ganska nöjda med en vinst med 49-41  för Kumlalaget som gjorde en betydligt bättre insats än sina senaste framträdanden.

Wirebrand rasande

Vetlandas lagledare Bosse Wirebrand har en status som ingen annan speedwayledare i Sverige är i närheten av och han var riktigt förbannad efter matchen.

- Det är parodi! Att behöva bryta en match i så här fint väder efter två heat är fan i mig parodi och skandal! Vi pratar så ofta om att vi måste förbättra förarnas säkerhet, men idag var det bara förarnas skicklighet som räddade dem från att bli skadade.

Var ni ense i lagen om att göra om banen?

- Tar vi ledare upp nåt sånt blir vi kallade gnällspikar från publik och fans, men det handlar om förarnas säkerhet. Jag är förbannad på det sätt banan var preparerad idag och det kan nog alla konstatera att den var.

"Vi behövde segern"

Indianernas dansk Niels-Kristian Iversen var som vanligt en av lagets absolut bästa och fick äran att avgöra matchen i sista heat.

- Det var en ganska tuff match. Vi började bra, sen kom de igen. Men vi hade fler förare som bidrog med poäng idag än tidigare och vi behövde den här vinsten.

Vad säger du om det långa uppehållet, många i publiken surnade till?

- Jag förstår dem och det var väl inte så kul för oss förare heller. Banpersonalen får ta lärdom av detta till framtiden. Men vi behöver ha banor där vi kan köra bra speedway och där det inte bara handlar om att ta sig runt.

Domarmötet tog tid

Efter matchen hölls ett domarmöte med de närmast inblandade. Det skulle ta fem minuter sades det, men tog betydligt längre tid än så och utifrån såg det ut som Bosse Wirebrand läste lusen av var och varannan person där inne.

- Vetlanda var förbannade, de tyckte det var en katastrofbana vi bjöd på idag. Den var inte lyckad,men det kan vara svårt få till en bra bana när det är så varmt, sade Indianernas lagledare Dalle Andersson-Bäckström.

Matchen då?

- Jätteviktigt för oss med en seger efter att vi haft tre torsk i rad och vi hade klart bättre starter och var mer med i första sväng än tidigare matcher.

Vad gäller soppan med Sajfutdinov finns inte mycket nytt att tillägga och Indianerna planerar heller inte att ersätta honom i något transferfönster.

- Emil skrev på ett kontrakt där det stod han skulle köra 14 matcher så det är kontratsbrott. Det är tråkigt han uppträder så för det skadar även honom själv. Men å andra sidan är jag säker på det är hans manager som drar i trådarna och jag vet Emil inte har något emot Indianerna. Men nu kör vi med det här laget, avslutade Dalle.

Indianbetygen 1-5

Rune Holta 2: Ingen lyckad match för Tut-Rune, men en viktig tvåpoängare i heat 14 räddar godkänt ändå.

Joonas Kylmäkorpi 4: Startsnabb och taggad och nio poäng. Bra insats!

Piotr Protasiewicz 4: En elegant att skåda som kan varenda centimeter ute på Sannahed. Utesluten efter tuff körning i heat åtta, tog revansch och avslutade med två heatsegrar.

Damian Balinski 2: Fyra pinnar igen, det känns som Balinski fått det ganska många matcher nu. Bra lagåkare, men kan han höja sig lite vore det bra.

Niels-Kristian Iversen 3: Nära fyra, men kraschen i heat 14 drar ner betyget. Kör fortfarande utmanande och med ett stort självförtroende.

Antonio Lindbäck 2: Klart bäst av de fyra reserverna, men räckte inte till när han ställdes mot ordinarie förare.

Mathias Thörnblom 3: Får betyget får sin fina körning i heat 11 som gav viktig femetta. Varför kan inte Thörnblom köra så oftare?

Staaf kritisk i öppet brev

Här är den analys som Vetlandas lagledare Fredrik Staaf hade efter matchen mot Indianerna i ett brev som publicerades under onsdagen på Elit Vetlandas hemsida:

"Idag börjar vi med det sportsliga. Vi lyckas efter en tuff inledning att komma ikapp och vara endast två poäng efter vid pausen. Tyvärr har då våra båda reserver fått stå åt sidan i många heat p.g.a. vårt utsatta läge, och det är inte lätt att åka ut i heat elva utan att ha någon känsla för hur det ser ut där ute. Vi lyckas aldrig riktigt resa oss efter detta och segersiffrorna för Indianerna skrivs till 49-41, således förlorade vi mot ett för dagen bättre lag. Det är bara att gratulera Indianerna!

Nu skall vi däremot behandla den stora skandalen, nämligen att det skall ta över tre timmar att köra 15 min speedway i 25-gradig värme med strålande solsken. Det är en bragd, och nedan följer ren och skär fakta så ingen behöver fundera över händelseförloppet.

1) Jag anländer till arenan kl. 15:30 och möts av en potatisåker. Mina förare börjar fråga om de som håller på vet vad de gör. Tyvärr måste jag svara att så troligtvis inte är fallet, men vi får hoppas det.

2) Jag blir kontaktad av tävlingsledaren inför omstarten av heat två, med beskedet att domaren har beordrat sladdning efter heat två. Jag ställer frågan; ”Varför?” Jo, ”Dalle” har ringt och tyckt att banan var i så dåligt skick, så han och domaren bestämde att väghyveln skulle ut.

3) När väghyveln kommer ut så är det jag, ”Dalle” och våra lagkaptener som tillsammans med domaren skall se till att vi får en säker bana. När ”Dalle” inte vill följa med så går jag endast med och låter båda lagens lagkaptener, tillsammans med domaren, bestämma. ”Pepe” får styra mötet över vad som skall ske eftersom de är hemmalag, och dessa tre är helt överens om vad som måste göras om vi inte skall bli ”tvungna att ställa in tävlingen”. När sedan domaren och lagkaptenerna är relativt nöjda, och överens om att bättre än så här blir det inte, så kan tävlingen återupptas.

4) Att ”Dalle” går ut i högtalarna och säger att hans förare är nöjda med banan, när hans lagkapten medverkat och varit styrande, är således en ren och skär lögn. Det är helt oförsvarligt att göra! Stå för vad ni ställt till med, be publiken ordentligt om ursäkt och till slut tacka er nådiga för att ingen förare skadade sig.

5) Slutligen ett tips till Indianernas ledning; låt er banpersonal göra banan som de tycker utifrån de väderförhållandena som råder. Min erfarenhet av dom sedan tidigare är att de är riktigt duktiga på att göra en fantastiskt och underbar racingbana."

Laddar spelare...
Annons

kumla