Logotyp Sydnärkenytt
22 April 2021
Tipsa: 073-094 57 58

Kommunprotest mot farlig korsning

Korsningen vid Skyllbergsvallen bör Korsningen vid Skyllbergsvallen bör "skyndsamt" justeras anser Askersunds kommun i en skrivelse. Foto: Maria Gunnarsson.

Askersunds kommun anser att korsningen vid Skyllbergsvallen längs riksväg 50 inte är trafiksäker och ber i en skrivelse Trafikverket att sänka hastigheten från 100 till 70 km/h vid sträckan.

Skrivelsen är undertecknad av Henrik Olofsson, utvecklingschef i Askersund kommun. "På grund av budgetskäl har Trafikverket valt att bygga korsningar mellan Åsbro och Askersund i lägre standard än kommunen önskat", står att läsa i dokumentet som är daterat torsdag 6 februari.

Justeringar bör genomföras "skyndsamt"

Därefter tas korsningen vid Skyllbergsvallen upp.

"Korsningen i Skyllberg är en farlig plats då den är relativt skymd och kombinerar fyrvägskorsning med busshållsplatser. Accelerationssträckan från busshållsplatsen ut på vägen är för kort för att bussarna ska få upp fart"

I skrivelsen föreslås därefter ett "förslag till lösning"

"Askersunds kommun anser att den tidigare tillfälliga hastighetsbegränsningen vid korsningen om 70 km/h ska återinföras på den aktuella sträckan medan såväl korsning som busshållplatser utreds för mer permanenta åtgärder. Vi anser att Trafikverket bör utreda korsningen och tillsammans med Länstrafiken utreda hur hållplatserna skall utformas för att klara en framtida 100 km/h standard, skyndsamt genomföra de justeringar som behöver göras och därefter höja hastigheten igen"

I slutet av 2019 skrev vi också om korsningen. Då var det närboende Maria Gunnarsson som protesterade och ville göra ansvariga uppmärksamma på den, i hennes tycke, trafikfarliga platsen.

Kommentera

Skriv helst under eget namn. Håll dig till ämnet och håll en hyfsad ton. Visa respekt för andra som kommenterar och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Obs: Du måste ange en korrekt e-postadress.

kajsa ivarsson
En liten fråga varför inte 70 fick vara kvar vid Skyllberg? Vid Åsbro är det ju 70. Vad är skillnaden har ju aldrig vart uppe där att höja till 100 där
2020-02-07 15:56
Camilla
Kanske bygga om vid Åsbro med. Så idiotiskt att man inte gör en viadukt ist. Snart kommer de hända en dödsolycka där. Sänk hastigheten till 70 eller iaf 90
2020-02-08 10:49
Åke Karlsson
Måste det hända en allvarlig olycka innan Trafikverket inser att en nedsättning av hastigheten måste ske ? Det är ju inte någon längre sträcka det gäller så tidsförlusten är minimal. Kan det vara prestige ifrån Trafikverket på grund av att det inte från början var planerat med någon hastighetsnedsättning vid denna plats. Beträffande korsningen vid Åsbro så har två ombyggnader skett efter vägens öppnande, nyanläggning av acce- lerationsfil(den gamla försvann vid ombyggnaden) samt breddning av avfarten till Västra Å. Det är mycket bättre sikt i denna korsning, så det svårt att som trafikant att för- stå skillnaden i bedömningen av trafiksäkerheten ifrån Trafikverket sida.
2020-02-08 23:06
kajsa ivarsson
En liten fråga varför inte 70 fick vara kvar vid Skyllberg? Vid Åsbro är det ju 70. Vad är skillnaden har ju aldrig vart uppe där att höja till 100 där
2020-02-07 15:56
Camilla
Kanske bygga om vid Åsbro med. Så idiotiskt att man inte gör en viadukt ist. Snart kommer de hända en dödsolycka där. Sänk hastigheten till 70 eller iaf 90
2020-02-08 10:49
Åke Karlsson
Måste det hända en allvarlig olycka innan Trafikverket inser att en nedsättning av hastigheten måste ske ? Det är ju inte någon längre sträcka det gäller så tidsförlusten är minimal. Kan det vara prestige ifrån Trafikverket på grund av att det inte från början var planerat med någon hastighetsnedsättning vid denna plats. Beträffande korsningen vid Åsbro så har två ombyggnader skett efter vägens öppnande, nyanläggning av acce- lerationsfil(den gamla försvann vid ombyggnaden) samt breddning av avfarten till Västra Å. Det är mycket bättre sikt i denna korsning, så det svårt att som trafikant att för- stå skillnaden i bedömningen av trafiksäkerheten ifrån Trafikverket sida.
2020-02-08 23:06
Publicerad: 2020-02-07 12:20
ANSVARIG UTGIVARE: LARS LITZÉN Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.