Logotyp Sydnärkenytt
25 January 2022
Tipsa: 073-629 83 19

Nu kommer äntligen
anropsstyrd närtrafik

Det är med sådana här fordon, som vissa tider på dygnet kör serviceresor, färdtjänst, som närtrafiken ska köras. Foto: Henrik ÖstenssonDet är med sådana här fordon, som vissa tider på dygnet kör serviceresor, färdtjänst, som närtrafiken ska köras. Foto: Henrik Östensson

När Länstrafiken tillkännagav att man skulle lägga ner tio busslinjer i Sydnärke lovade man ett slags plåster på såren, anropsstyrd närtrafik. Den 17 januari, mer än en månad efter att busslinjerna lades ner, införs nu närtrafiken.

Kommentera

Skriv helst under eget namn. Håll dig till ämnet och håll en hyfsad ton. Visa respekt för andra som kommenterar och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Obs: Du måste ange en korrekt e-postadress.

Sandra Hamilton
Jag tycker det är anmärkningsvärt hur Regionen ledd av Socialdemokraterna nedmonterar all service till landsbygden och aktivt diskriminerar de ungdomar som går i gymnasiet och friskolor. De har nämligen varken möjlighet att köra bil eller rätt till skolskjuts. Vad hände med hela Sverige ska leva?
2022-01-10 9:27
Anders Friberg
I den regionala utveckingsstrategin (RUS) är en av de tio områdena, transport och infrastruktur. Där framgår vad det önskvärda läget år 2030 och vad som krävs för att nå dit. ”Vi har ett hållbart transportsystem, kollektivtrafik med kortare restider och storregional samverkan.” Det beslut om nedläggning av linjetrafiken i stora delar av regionen, går stick i stäv med styrdokumentet. Hur kan färre och indragna busslinjer bidra till en hållbar utveckling? På köpet måste folk i landsbygden åka bil med ökade koldioxidutsläpp som följd. Den anropsstyrda närtrafiken är inte lösningen på det som rusen säger sig vilja uppnå. Gör om och gör rätt!
2022-01-11 9:24
Gustav
Inte till för att pendla till jobbet och skolan. Således måste man köra bil som det är väl inte så miljövänligt. Dessutom är det fruktansvärt dyrt. Så dyrt att det är på gränsen till att det lönar sig att leva på bidrag för en del. Det kanske är dags att fundera på om det verkligen är så ett samhälle ska fungera. Politiker pratar om att det är viktigt att alla ställer om och blir mer miljövänliga. Politikerna tar sedan bort hållplatser och busslinjer. Snacka om att göra fel!!
2022-01-11 20:08
Marika
Dåligt alternativ !
2022-01-13 14:57
Sandra Hamilton
Jag tycker det är anmärkningsvärt hur Regionen ledd av Socialdemokraterna nedmonterar all service till landsbygden och aktivt diskriminerar de ungdomar som går i gymnasiet och friskolor. De har nämligen varken möjlighet att köra bil eller rätt till skolskjuts. Vad hände med hela Sverige ska leva?
2022-01-10 9:27
Anders Friberg
I den regionala utveckingsstrategin (RUS) är en av de tio områdena, transport och infrastruktur. Där framgår vad det önskvärda läget år 2030 och vad som krävs för att nå dit. ”Vi har ett hållbart transportsystem, kollektivtrafik med kortare restider och storregional samverkan.” Det beslut om nedläggning av linjetrafiken i stora delar av regionen, går stick i stäv med styrdokumentet. Hur kan färre och indragna busslinjer bidra till en hållbar utveckling? På köpet måste folk i landsbygden åka bil med ökade koldioxidutsläpp som följd. Den anropsstyrda närtrafiken är inte lösningen på det som rusen säger sig vilja uppnå. Gör om och gör rätt!
2022-01-11 9:24
Gustav
Inte till för att pendla till jobbet och skolan. Således måste man köra bil som det är väl inte så miljövänligt. Dessutom är det fruktansvärt dyrt. Så dyrt att det är på gränsen till att det lönar sig att leva på bidrag för en del. Det kanske är dags att fundera på om det verkligen är så ett samhälle ska fungera. Politiker pratar om att det är viktigt att alla ställer om och blir mer miljövänliga. Politikerna tar sedan bort hållplatser och busslinjer. Snacka om att göra fel!!
2022-01-11 20:08
Marika
Dåligt alternativ !
2022-01-13 14:57
Publicerad: 2022-01-10 8:51
ANSVARIG UTGIVARE: LARS LITZÉN Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Henrik Östensson, redaktör: 073-629 83 19, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.