Logotyp Sydnärkenytt
28 September 2021
Tipsa: 073-629 83 19

Första elvägen byggs genom Sydnärke

Så här kan det se ut när en lastbil tar sig fram på en elväg. Foto: Scania. Så här kan det se ut när en lastbil tar sig fram på en elväg. Foto: Scania.

Trafikverket har nu beslutat att Sveriges första permanenta elväg ska byggas på E20 mellan Örebro och Hallsberg. Satsningen på elväg är ett led i målet att minska koldioxidutsläppen från godstrafiken. Elvägen kommer att ligga där den befintliga E20 finns idag.

Kommentera

Skriv helst under eget namn. Håll dig till ämnet och håll en hyfsad ton. Visa respekt för andra som kommenterar och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Obs: Du måste ange en korrekt e-postadress.

Lars-Gunnar Lannhard
Det vore intressant med intervjuer med åkare som tänker använda den väldigt korta elsträckan Örebro - Hallsberg. Vad kostar utrustningen till en lastbil? Hur mycket billigare per mil blir eldriften jämfört med diesel. Hur många år behöver åkaren till att skriva av utrustningen? Hur använda elsträckan? Jag föreställer mig att en provsträcka bör vara Örebro - Göteborg, minst. Åkare jag testat frågan på tänker inte installera eldrift på sina fordon, när teststräckan är så kort.
2021-07-02 18:47
Fredrik
” Bilister ska ej påverkas”. Hur blir det under byggtiden? Det blev ju rätt stor påverkan för några år sedan när de reparerade en bro på motorvägen strax norr om Kumla.
2021-07-02 20:42
Simon
Fredrik: Om man har problem att det blir köer vid underhållsarbete på vägarna, då kanske man ska välja något annat färdsätt än bil. Både underhållsarbete och utvecklingsarbete är en naturlig del av en vägs livscykel. Det gäller väl förvisso de flesta färdsätt. Kanske bättre att du håller dig hemma?
2021-07-04 22:59
Ylva Jönsson
Ja, låter som alltför kort sträcka. Självklart bör den vara betydligt längre. Varför inte ha mer ekonomiskt tänk? Längre sträcka och tekniken man kommer använda blir så klart billigare om man nyttjar den bättre. Även fler olika fordon borde vara med i projektet. Utryckningsfordon t ex. Skapa ett ordentligt projekt och involvera fler. Bättre statistik och hållbara siffror får vi. Och bättre hållbar ekonomi.
2021-07-06 19:33
Nisse
Det har ju redan gjorts tester, varför skall det göras en Pilot till? Ska det satsas så ska det väl satsas fullt ut. Bygg elväg mellan alla tre städerna i nämnda triangel. Ännu bättre hade ju varit om Järnvägen varit modern och "up to date" så hade man kunnat skippa elvägar helt. Tyvärr har ju järnvägen varit en kassako i allt för många år vilket gjort att både utveckling, utbyggnad och underhåll är kraftigt eftersatt.
2021-07-07 12:05
Lars-Gunnar Lannhard
Det vore intressant med intervjuer med åkare som tänker använda den väldigt korta elsträckan Örebro - Hallsberg. Vad kostar utrustningen till en lastbil? Hur mycket billigare per mil blir eldriften jämfört med diesel. Hur många år behöver åkaren till att skriva av utrustningen? Hur använda elsträckan? Jag föreställer mig att en provsträcka bör vara Örebro - Göteborg, minst. Åkare jag testat frågan på tänker inte installera eldrift på sina fordon, när teststräckan är så kort.
2021-07-02 18:47
Fredrik
” Bilister ska ej påverkas”. Hur blir det under byggtiden? Det blev ju rätt stor påverkan för några år sedan när de reparerade en bro på motorvägen strax norr om Kumla.
2021-07-02 20:42
Simon
Fredrik: Om man har problem att det blir köer vid underhållsarbete på vägarna, då kanske man ska välja något annat färdsätt än bil. Både underhållsarbete och utvecklingsarbete är en naturlig del av en vägs livscykel. Det gäller väl förvisso de flesta färdsätt. Kanske bättre att du håller dig hemma?
2021-07-04 22:59
Ylva Jönsson
Ja, låter som alltför kort sträcka. Självklart bör den vara betydligt längre. Varför inte ha mer ekonomiskt tänk? Längre sträcka och tekniken man kommer använda blir så klart billigare om man nyttjar den bättre. Även fler olika fordon borde vara med i projektet. Utryckningsfordon t ex. Skapa ett ordentligt projekt och involvera fler. Bättre statistik och hållbara siffror får vi. Och bättre hållbar ekonomi.
2021-07-06 19:33
Nisse
Det har ju redan gjorts tester, varför skall det göras en Pilot till? Ska det satsas så ska det väl satsas fullt ut. Bygg elväg mellan alla tre städerna i nämnda triangel. Ännu bättre hade ju varit om Järnvägen varit modern och "up to date" så hade man kunnat skippa elvägar helt. Tyvärr har ju järnvägen varit en kassako i allt för många år vilket gjort att både utveckling, utbyggnad och underhåll är kraftigt eftersatt.
2021-07-07 12:05
Publicerad: 2021-07-01 13:23
ANSVARIG UTGIVARE: LARS LITZÉN Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.