Logotyp Sydnärkenytt
19 October 2021
Tipsa: 073-629 83 19

Fossilbilar regerar fortfarande

Det säljs fler laddbara bilar. Men fortfarande är de flesta bilar vanliga fossil-bilar. Foto: Erik LodettiDet säljs fler laddbara bilar. Men fortfarande är de flesta bilar vanliga fossil-bilar. Foto: Erik Lodetti

Under september var fyra av tio bilar som såldes i Örebro län antingen en elbild eller en laddhybrid. Men fortfarande är bensin det i särklassigt vanligaste drivmedlet för nya bilar.

Kommentera

Skriv helst under eget namn. Håll dig till ämnet och håll en hyfsad ton. Visa respekt för andra som kommenterar och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Obs: Du måste ange en korrekt e-postadress.

Erik
När man haft elbil några år så förundras man över att så många inte förstått elbilens överlägsenhet. Finns många felaktiga fördomar om elbilar tyvärr. Att gå tillbaka till fossilbil är lika avlägset som att gå tillbaka till tjock tv. En fördom är tex priset, elbilen ÄR billigare totalt sett. Men inköpspriset är högre, tycker man det gör ont så finns det många prisvärda privatleasing erbjudanden, där kontantinsatsen är 0kr
2021-10-07 15:26
Lennart Karlsson
Håller med dig till viss del Erik men hur ska jag bete mig som bor i lägenhet i kumla finns inga offentliga laddplatser finns vid paddelhallen men då måste du spela paddel. Sedan en sak som ingen pratat om men har varit en stor debatt om i Norge. Om du får en skada under bilen som kräver svetsning MÅSTE batterierna plockas ur bilen och det är ett otroligt stort jobb så ett jobb som skulle kosta tex 5000 kan kosta upp till över 100000 försäkringsbolag i norga börjar att dra öronen åt sig kan bli dyra försäkringar
2021-10-08 10:57
Thomas Pettersson
Vi får väl se när elpriserna skjuter i höjden ordentligt för hushållen mer än de är idag som det är nu måste vi ju köpa el
2021-10-09 20:56
BJÖRN
Jag har både elbil och diesel. Personligen så tycker jag båda fungerar men den som täcker alla behov med körsträcka, möjlighet att dra tungt släp mm så är ju dieseln just för dagen. Stor del av den svenska bilparken ägs ju av vanliga arbetare som har bil i 20 till 100 tusenkronorsklassen. Där finns det ju inte några valbara alternativ ännu egentligen om man behöver en familjekombi. Det kommer inom några år att finnas fler begagnade bra elbilar men tiden måste jobba lite. Samtidigt så är många låsta av att nästan inga hyresrätter har tillgång till laddning. Lyckligt lottade villaägare kan ju uppgradera sin huvudsäkring och sätta upp en laddbox. Så det tar tid. Och under tiden utvecklas nya saker som natrium-baserade batterier, vätgasbilar och infrastruktur för det osv. Sen är ju elen inte riktigt så ren som den behöver vara idag heller när man summerar den. Vi säljer och köper ju elen på vintern till Europa och den blandas ihop med el producerad av kol och naturgas. Det finns flera problem med både elens ursprung och batteriernas ursprung idag. Rysk naturgas och tveksamma förhållanden i batteriernas tillverkning och kretslopp. Det kommer sannolikt bli bättre och bättre men i skrivande stund är nog den elbilsflotta som finns och växer att se som prototyper och pionjärer för att få det hela riktigt bra om säg 10 år. Investeringar i elnät, renare el i Europa och batteritillverkning i Europa behöver komma på plats. Ha tålamod.
2021-10-10 14:58
Erik
När man haft elbil några år så förundras man över att så många inte förstått elbilens överlägsenhet. Finns många felaktiga fördomar om elbilar tyvärr. Att gå tillbaka till fossilbil är lika avlägset som att gå tillbaka till tjock tv. En fördom är tex priset, elbilen ÄR billigare totalt sett. Men inköpspriset är högre, tycker man det gör ont så finns det många prisvärda privatleasing erbjudanden, där kontantinsatsen är 0kr
2021-10-07 15:26
Lennart Karlsson
Håller med dig till viss del Erik men hur ska jag bete mig som bor i lägenhet i kumla finns inga offentliga laddplatser finns vid paddelhallen men då måste du spela paddel. Sedan en sak som ingen pratat om men har varit en stor debatt om i Norge. Om du får en skada under bilen som kräver svetsning MÅSTE batterierna plockas ur bilen och det är ett otroligt stort jobb så ett jobb som skulle kosta tex 5000 kan kosta upp till över 100000 försäkringsbolag i norga börjar att dra öronen åt sig kan bli dyra försäkringar
2021-10-08 10:57
Thomas Pettersson
Vi får väl se när elpriserna skjuter i höjden ordentligt för hushållen mer än de är idag som det är nu måste vi ju köpa el
2021-10-09 20:56
BJÖRN
Jag har både elbil och diesel. Personligen så tycker jag båda fungerar men den som täcker alla behov med körsträcka, möjlighet att dra tungt släp mm så är ju dieseln just för dagen. Stor del av den svenska bilparken ägs ju av vanliga arbetare som har bil i 20 till 100 tusenkronorsklassen. Där finns det ju inte några valbara alternativ ännu egentligen om man behöver en familjekombi. Det kommer inom några år att finnas fler begagnade bra elbilar men tiden måste jobba lite. Samtidigt så är många låsta av att nästan inga hyresrätter har tillgång till laddning. Lyckligt lottade villaägare kan ju uppgradera sin huvudsäkring och sätta upp en laddbox. Så det tar tid. Och under tiden utvecklas nya saker som natrium-baserade batterier, vätgasbilar och infrastruktur för det osv. Sen är ju elen inte riktigt så ren som den behöver vara idag heller när man summerar den. Vi säljer och köper ju elen på vintern till Europa och den blandas ihop med el producerad av kol och naturgas. Det finns flera problem med både elens ursprung och batteriernas ursprung idag. Rysk naturgas och tveksamma förhållanden i batteriernas tillverkning och kretslopp. Det kommer sannolikt bli bättre och bättre men i skrivande stund är nog den elbilsflotta som finns och växer att se som prototyper och pionjärer för att få det hela riktigt bra om säg 10 år. Investeringar i elnät, renare el i Europa och batteritillverkning i Europa behöver komma på plats. Ha tålamod.
2021-10-10 14:58
Publicerad: 2021-10-07 11:33
ANSVARIG UTGIVARE: LARS LITZÉN Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.