Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till senaste nytt Hoppa till ortsmeny Hoppa till sektionsmeny Hoppa till informationsmeny
Logotyp Sydnärkenytt
26 November 2022
Tipsa: 073-629 83 19

Värna ägarskap i Örebro flygplats

Moderaterna i regionen vill värna ägandet om Örebro flygplats.

Kunskapen om vår regionala flygplats är generellt sett låg trots att den idag är Sveriges fjärde största flygplats. Den ägs av regionen och tre kommuner: Örebro, Karlskoga och Kumla och har brottats med en del bekymmer på väg till den framgångsrika flygplats den är idag, en av få med ”svarta siffror”. 

Flygplatsen är kanske inte en ”vinstmaskin” som genererar rena pengar men är ur sk SEK- värde mycket viktig. (Samhällsekonomisk Kalkyl) IUC publicerade nyligen (sept 2022) en rapport som visar på en 10-dubbling av insatt bidrag från region och ägarkommuner. 

Vad består det av då? 

Fler än 600 årsarbetare jobbar här
Är en beredskapsflygplats, viktig tex vid skogsbränder och för krisberedskapen
Här finns försvaret och flygplatsen är bl.a. en del i återstart av försvaret i Villingsberg
Tidigare investering i lång bana tillåter, som en av få regionala flygplatser, AN-124 (150 ton) att tex flyga hjälpmatrial till katastrofområden.
Flygplatsen används för organ- och sjuktransporter
Här finns två av världens största fraktbolag där 99% av frakterna avser företag och industrier till hela Mellansverige.
Örebro flygplats rankas som en av de bästa i hela världen hos ett av bolagen.
Världens största serviceföretag för underhåll på SAAB340 och SAAB 20000 finns här. De bygger nu ut för att också utföra demontering för cirkulär återvinning 

Passagerarflyg undrar någon kanske? Jodå, det finns charter som används frekvent av både våra och andra länsinvånare och en reguljär tur/retur London med god beläggning som servar näringslivet i första hand - men det är bara en liten del. 

Varför ska vi fortsätta äga och driva?
Svar: för att säkra framtiden för våra företag och innevånare och fortsätta påverka utvecklingen mot klimatsmarta transporter. 

Vår flygplats är en av två fossilfria avseende driften av anläggningen (mål för alla regionala flygplatser är 2030) Vi är i framkant avseende fortsatt arbete mot att bli en sk vertiport, dvs kunna hantera drönartransporter, ”the last mile”. Regionala företag är samverkanspart till utvecklingen av eldrivet passagerarflyg med första leverans 2026 (till USA, Canada mfl) Och ett av fraktbolagen har introducerat en fraktdrönare som lyfter 350 kg för transport 250 mil - initialt på biobränsle. 

Detta är inte fiktion, utan verklighet idag - i andra länder. Irland öppnar t.ex. sin första sk passagerar och frakt- verrtiport i år. Därför är det viktigt att vi fortsätter satsa på vår regionala flygplats där möjligheterna och planerna finns.

Kommentera artikeln
Publicerad: 2022-11-10 18:40
ANSVARIG UTGIVARE: LARS LITZÉN Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Henrik Östensson, redaktör: 073-629 83 19, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Trädgårdsgatan 9B, 692 31 Kumla