
Kraftigt ökande tågtrafik kräver åtgärder. En utredare föreslår ett extra spår mellan Hallsberg och Laxå. Tågen på bilden är inte direkt kopplad till artikeln. Foto. Henrik östensson
Utredning föreslår ett tredje spår från Hallsberg till Laxå
När den nya regeringen tillträdde tog man relativt snabbt beslutet skrota förslaget om att bygga nya stambanor för snabbtåg mellan landets stora städer. Stambanorna skulle hantera det faktum att det körs allt fler tåg och att allt fler reser med tåg. Nu har trafikverket tvingats tänka om. I en ny utredning har man slagit fast att det behövs 35 mil extra spår, bland annat ett tredje spår mellan Hallsberg och Laxå. Men det är långt till ett sådant beslut.
Förutom att korta ner restiden mellan Stockholm, Göteborg och Malmö var tanken med de nya snabb-stambanorna alltså att avlasta trafiken på de befintliga järnvägarna. Regeringen Kristersson ansåg dock att nya snabbspårsjärnvägar skulle bli allt för kostsamt.
Det gjorde att Trafikverket tillsatte en utredning för att utreda hur man ska hantera de problem kraftigt ökande trafikvolym på våra järnvägar innebär, utan nya stambanor.
I utredningen kommer man bland annat fram till att det behövs 35 mil extra spår. Antingen dubbelspår där det i dag är enkelspår, och, på vissa håll, ett tredje spår.
Långt ifrån beslut
För Västra stambanans del, som berör Sydnärkenytts område, menar utredarna att det behövs ett tredje spår från Hallsberg till Laxå. Man anser också att det behövs ett tredje spår hela vägen från Töreboda till Göteborg.
Regeringen avsatte före jul 1 171 miljarder utslaget på 12 år för infrastruktur. Man har än så länge inte kommit med direktiv om hur Trafikverket ska använda de pengarna. Men infrastrukturministern har sagt att prioritet 1 ska vara att ”beta av den stora underhållsskulden” Så om det blir några pengar för att bygga ett tredje spår mellan Hallsberg och Laxå är alltså långt ifrån klart.
Källa: Trafikverket.