Gå till innehåll
Sydnärke

Köer när trafiken bara rullar i ett körfält på Hammarsbro. En körriktning i taget. Foto: Henrik Östensson

Stor trafikpåverkan när
Hammarsbron repareras

Publicerad: 20 May 2021 11:49

Just nu pågår ett underhålls- och renoveringsarbete på Stora Hammarsbron, söder om Askersund. Arbetet inskränker sig till en skarv mitt på bron, men får stor påverkan, eftersom bron bara är öppen i ett körfält. Trafiken dirigeras med flaggvakter och signaler.

Igår inträffade en allvarlig olycka när en bilist körde på en flaggvakt, en ung kvinna. Hon skadades allvarligt i axeln och fick föras till sjukhus.

– Det var inget vidare. Klart vi känner av det. Första gången det händer i min karriär. Jag har jobbat med det här i 20 år och aldrig varit med om det, säger Martin Larsson, Trafikverkets projektledare på plats.

Martin Larsson är projektledare för reparationen av Hammarsbron. Foto Henrik Östensson

Han uppmanar bilister att ta det försiktigt, köra sakta och respektera regler och instruktioner.

– Det är klart att jobbet sker mitt i trafiken. Men det ska ändå inte behöva hända sådant här, innebära några risker, ändå händer sådant här, tragiskt, fortsätter Martin.

Färdigt 11 juni

– Vi kommer troligen hålla på fram till den 11 juni. Planen var den 28 maj. Men när vi började undersöka brons skarv såg vi att den var i sämre skick än väntat, att fler saker behöver bytas ut, fortsätter Martin.

Man byter ut delar i den skarv som håller ihop bron på mitten.

– En sådan här lång bro rör sig en hel del på grund av temperaturförändringar. Den kan bli ett par decimeter längre när metall, asfalt och betong utvidgar sig när det blir varmare så här års, berättar Martin Larsson.

Skarven består av flera stålbalkar, med gummiblock emellan. Det hela hålls sedan ihop av speciella band.

– Vi byter både banden och gummit. Gummit är lite centralt. Det skyddar konstruktionen längre ner i bron. Gummit var torrt och slitet och måste måste bytas.

Arbetet är lite knepigt och tar tid bland annat just för att man måste göra en halva av vägbanan i taget. En del av jobbet kommer också göras inifrån bron.

– Ja, det är en så kallad lådbro. Man kan faktiskt gå över bron, inuti den, säger Martin.

Det är svårt att göra arbetet på något annat sätt än att stänga av ett körfält i taget, det man jobbar i.

Största bron i länet

Han menar att jobbet är lite speciellt,

– Jo men det är det. Jag har Örebro län som arbetsområde. Det här är länets största och längsta bro. Det är också mycket trafik. Mer än 7 500 fordon i snitt per dygn.

Broar som tillhör Trafikverket inspekteras regelbundet. Det är så man upptäcker slitage.

– Intervallen beror lite på. Som mest sällan inspekteras broar vart sjunde år. Men en sådan här bro inspekteras oftare.

Högbron över Stora Hammarssundet invigdes 1994. Innan dess var det en fällbro.

Arbetet går ut på att laga en skarv mitt på bron.

Annons

Nyheter