Vi använder cookies för att förbättra funktionalitet och säkerhet på sidan, för trafikmätning och för att kunna generera relevant innehåll. Läs mer
Polisen i Hallsberg, uppmanar nu alla som har äldre anhöriga, arbetar med äldre eller liknande att prata om det här med bedrägerier och andra mot äldre.
– Vi har ibland funderat på om vi når ut till de äldre, rätt målgrupp. För många är det självklara saker. Men trots det händer de här brotten gång på gång, under den sista tiden har det hänt flera i vårt polisområde, säger Julia Höglund, kommunpolis.
Ofta när äldre utsätts för brott utnyttjar bedragarna ett stressmoment.
– Det kan till exempel ringa någon som utger sig vara från banken som berättar att någon försöker använda den gamles kort och att kortet nu måste bytas ut och man behöver koden till kortet, eller till ett mobilt bank-ID. Det kan också vara någon som knackar på och exempelvis säger att brandvarnarna måste bytas ut för att man riskerar att de inte fungerar annars. Vi har haft ett fall när de som knackat på till och med haft på sig något slags uniform och utgett sig vara från polisen, säger Julia Höglund.
Vad ska man då tänka på för att skydda sig?
– Det finns några självklara råd. Vem som än ringer, vilken situation det än är får man aldrig ge ut koden till sitt mobila bank-ID, eller koden till sitt kort. Banken ringer aldrig upp och ber dig om sådant. Inte heller Polisen ringer upp och ber dig om sådana uppgifter.
Det hela kompliceras dock av att det faktiskt händer att företag och andra aktörer ibland, i telefonsamtal, ber dig legitimera dig med bank-id, i helt lagliga syften.
– Var alltid skeptiskt. Säg hellre nej en gång för mycket om du är det minsta osäker på vem som ringer. Det är inte förargligt att fråga någon anhörig om man är osäker, menar Julia.
Just det här med att det kan verka. förargligt, som att man inte förstår, riktigt vet vad man ska göra tror Julia ären bidragande faktor till att bedrägerier mot äldre kan fortsätta.
– Man kanske känner sig dum, att man inte hänger med i all den nya tekniken. Man vill inte fråga. Men så ska man inte känna. Det är bättre att säga nej och fråga än att bli av med pengar, eller en massa saker.
Det är inte bara via telefon bedragare och tjuvar slår till. Man försöker också komma över koder och kort genom stölder och genom att kika över axeln. Intrång i lägenheter är också vanligt.
– Ja, man säger att man från något företag, eller som sagt, rentav polisen. Polisen knackar rätt sällan på oanmäld. Begär att få se polislegitimation.. Bostadsbolag, telefonbolag och liknande brukar nästan alltid förvarna innan besök. Samma där. Bättre att säga nej en gång för mycket än att råka ut för att någon tränger sig in och länsar ens hem.
Julia Höglund menar att man från Polisens sida nog är bra på att kommunicera via sociala medier och liknande, men att man kanske inte på det sättet når rätt målgrupp.
– Men så är det ju. Här om dagen blev en 92-åring utsatt för bedrägeri i Kumla. Bedragarna kommer över en större summa pengar. Hon är givetvis varken på Facebook eller instagram. Prata med er äldre istället. Oavsett om det är en mamma, en farmor, eller en pappa. Det är viktigt. På polisen.se finns speciella informationsfilmer om det här. Visa dem för era äldre, diskutera filmerna och hur mamma, farmor eller morfar ska kunna skydda sig, uppmanar Julia Höglund.
Informationen och filmerna Julia Höglund hänvisar till finns här: Underlag för en pratstund