Ombyggnaden av 51:an drar igång i oktober
Nu närmar sig byggstarten för ombyggnaden av riksväg 51 mellan rondellen i Kvarntorp och Almbro. Vägplanen är sedan en tid färdig och upphandlingen av entreprenör är avklarad. Företaget som ska bygga vägen her Infra-Con. Om man klarar tidsplanen kommer arbetena att sätta igång i mindre skala i oktober.
– Det rör sig ju om en totalentreprenad. Infra-Con kommer att hålla i hela processen. Det innebär att de just nu arbetar med en egen projektering. Men om allt går som vi tänkt kommer de första arbetena påbörjas i oktober. Vi kommer också att under oktober att etablera kontor för bygget i Almbro. Både vi från Trafikverket och Infra-Com kommer hålla till i ett hus vi löst in för att kunna bygga vägen, säger Trafikverkets projektledare, Jenny Åhlén.
Huset är den gamla affärslokal som varit bostad som ligger precis norr om den nuvarande bron i Almbro. När den nya vägen är klar ska huset rivas.
– Det kommer ju bli en ny bro, Öster om den nuvarande. Då hamnar vägen bara några meter från huset. Då måste det rivas.
Stor påverkan
Vägbygget kommer få en viss påverkan för de som använder vägen ofta. Det är ju nämligen den befintliga vägen som ska breddas och byggas om till så kallad mötesfri 2+1 väg
– Det kommer bli påverkan och köer under perioder. Arbetet kommer pågå dagtid. Men de lägen när all trafik kommer stoppas och det blir frågan om trafikljus och lots kommer vi försöka planera in när det inte är rusningstrafik.
Det kommer inte finnas några omledningsvägar tillgängliga.
– Det kommer finnas skyltar i båda ändar som informerar. Vi kommer rekommendera att man åker riksväg 52 fram till motorvägsavfarten väster om Byrsta för att sedan ta motorvägen in mot staden.
Jenny Åhlén menar att det nog, trots att Trafikverket inte rekommenderar det, kommer bli ökad trafik både på den gamla riksvägen, mellan Sköllersta, via Torsta, Ekeby och Gällersta och på enskilda vägar väster om riksvägen. Det är ju tyvärr lite längre att åka via motorvägen.
Klart 2023
Vägbygget ska enligt tidsplanen vara klart i oktober 2023, då är det inplanerat slutbesiktning.
– Största utmaningen med vägen kommer bli att hantera trafiken som kommer flyta på. Det är en mycket trafikerad väg. Annars är det, jämfört med den nya väg som finns söder om rondellen i Kvarntorp ett enklare projekt.
Men det finns en del utmaningar. Inte mindre än sju vattendrag korsar vägen. Där ska det göras broar i varierande storlek. Det blir också några gång och cykeltunnlar.
– Bara en större bro dock, över ån i Almbro. Sju vattendrag innebär att vi måste söka speciella tillstånd för vattenverksamhet när vägen och därmed bron ska byggas.
En del av de korsningar och infarter som finns i dag kommer försvinna. Bland annat den där den gamla vägen mellan Ekeby och Gällersta mynnar ut på riksvägen. Där blir det en vändplats. Den vägen kommer inte längre finnas kvar som parallellväg. En av infarterna, korsningarna i Ekeby, den sydliga, försvinner.