Vi använder cookies för att förbättra funktionalitet och säkerhet på sidan, för trafikmätning och för att kunna generera relevant innehåll. Läs mer
Stölderna av katalysatorer från bilar verkar fortsätta. Natten mellan onsdag och torsdag stals en katalysator på en parkerad bil på Östra Drottninggatan i Kumla. Ägaren till bilen, som polisanmält stölden, upptäckte det hela när han skulle köra iväg med bilen på morgonen. Bilen lät inte helt oväntat illa bär han skulle köra.
Vi har rapporterat om åtskilliga stölder av katalysatorer under det gångna året. Enligt vad Sydnärkenytt erfar är stölderna lite av ett lotteri för tjuvarna. Flertalet katalysatorer är bara värda någon eller några hundralappar. Men det finns undantag, kanske är det dessa som gör att det stjäls. För en bilägare blir det dock alltid en kostsam historia när den stulna katalysatorn måste ersättas. Har man en gammal bil och lite otur kan en ny katalysator utgöra en större kostnad än vad bilen är värd.
En snabb titt på Facebook ger vid handen att många, mindre nogräknade skrothandlare köper katalysatorer. Utan större ursprungskontroll.
Var exakt de katalysatorer som stjäls tar vägen är inte riktigt klart. Så här säger Åke Algotsson, filialansvarig på ett av de större återvinningsföretagen i länet, Stena Recykling AB i Örebro:
– Vi har rigorösa kontrollsystem för att undvika stulen metall. Det gäller allt från exempelvis koppar till katalysatorer. Om man som privatperson dyker upp med en katalysator från en skrotbil så är det oftast inga problem. Då kan vi anta att den kommer från en egen bil. Men kommer man flera gånger i veckan, eller med 20 katalysatorer i taget, ja, då börjar vi ställa frågor som man då oftast inte kan besvara. Då tar vi inte emot. Man måste kunna visa vilket ursprung grejerna har. Vi samarbetar ju med bilskrotar. De jobbar ju med en slags spårningskedja för att undvika stöldgods.
Men varför tro du folk stjäl katalysatorer?
– För att värdet varierar enormt och kan vara högt. En katalysator, beroende på vilket bilmärke den suttit på, kan betinga allt ifrån några hundra till 10 000. Men det stora flertalet är givetvis inte så värdefulla, fortsätter Åke.
Enligt vad Sydnärkenytt erfar, betalar det stora flertalet katalysatorer mellan 300 kronor - 2 000. Mycket handlar om nypris. Till redaktörens äldre Renault kostar en ny katalysator 1 200. Till exempelvis en Volvo V70 med dieselmotor från mitten av 2000-talet kan den kosta mer än 5000.
Katalysatorerna innehåller bland annat ädelmetallerna platina och rodium. Det är utformningen och andelen ädelmetaller som avgör vad en katalysators skrotvärde blir. Under fjolåret stals mer än 3 190 katalysatorer i Sverige. De värst drabbade märkena är Toyota och Mitshubishi och BMW. Det är en mycket stor ökning, under 2019 stals bara 74 katalysatorer i hela landet
Det är företaget Larmtjänst AB som sammanställt statstik om olika stulna bildelar från försäkringsbolagen. Larmtjänst menar att det är svårt att skydda sig mot stölder av katalysatorer och andra bildelar. Men larm och att man försöker parkera på upplysta platser, där det rör sig folk, är de viktigaste råden.
Larmtjänst hävdar att det ofta är internationella ligor som stjäl och att katalysatorerna lämnar landet. Ofta har tjuvarna med sig en så kallad tigersåg och sågar av ditt avgasrör när katalysatorn stjäls.
Larmtjänst ägs av försäkringsbolagen i Sverige och har till uppgift att minska antalet försäkringsärenden.
Fotnot. En katalysator måste finnas på alla bilars avgassystem efter 1988. Den har till uppgift att rena avgaserna.