Vi använder cookies för att förbättra funktionalitet och säkerhet på sidan, för trafikmätning och för att kunna generera relevant innehåll. Läs mer
Från den 11 juli till den 14 augusti kommer det bli ovanligt tyst och stilla i Åsbro, Rönneshytta och Mariedamm. Det kommer nämligen inte gå några tåg. All trafik ligger nere. Det har att göra med utbyggnaden till dubbelspår.
Vi har skrivit åtskilliga artiklar om det jättelika projektet att bygga ut järnvägen, Hallsberg- Degerön, det som i ibland kallas Godsstråket genom Bergslagen, till dubbelspår. Projektet, som ska vara färdigt 2030, sker etappvis.
I Mariedamm är nog det här med stillheten en sanning med modifikationer. Det kommer inte gå några ordinarie tåg. Men det kommer pågå en hel del byggaktivitet.
Det är på sträckorna Dunsjö-Jakobshyttan och Jakobshyttan-Degerön arbetens nu kräver att trafiken stängs av. Det har att göra med att arbetet måste ske intill det befintliga spåret. För säkerheten stänger man då av trafiken.
Dunsjö ligger lite norr om Mariedamm och Jakobshyttan söderut, på andra sidan länsgränsen mot Östergötland.
Inne i själva Mariedamm kommer även järnvägsövergången på Skirsjövägen vara stängd under sommaren. Precis söder om Mariedamm, nära herrgården, byggs en 260 meter lång tunnel. De sista sprängningsarbetena är färdiga och under sommaren kommer man börja klä tunneln med betong.
Det kommer också att jobbas med att bullerskydda fasader på bostäder i Mariedamm.
I norra delen av sträckan, vid Hallsberg, har nu fått Trafikverket och köra igång projektet Hallsberg – Stenkumla som ligger en bit söder om Åsbro. Det är kanske den mest komplicerade delsträckan med flera stora broar, tunnlar, ett spår till genom Åsbro och en bortåt 15 meter hög vägbank utanför Östansjö. Den totala sträckan Hallsberg Degerön är ungeför 5 mil. När allt är klart kommer det att ha kostat flera miljarder. Från Degerön och söderut finns det redan dubbelspår, liksom från Hallsberg och norrut.