Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till senaste nytt Hoppa till ortsmeny Hoppa till sektionsmeny Hoppa till informationsmeny
Logotyp Sydnärkenytt
06 July 2022
Tipsa: 073-629 83 19

Ingen tågtrafik
under sommaren

Arbetena för att bygga ut godsstråket genom Bergslagen till dubbelspår kräver att man stänger av trafiken från Hallsberg och söderut under sommaren.Arbetena för att bygga ut godsstråket genom Bergslagen till dubbelspår kräver att man stänger av trafiken från Hallsberg och söderut under sommaren.

Från den 11 juli till den 14 augusti kommer det bli ovanligt tyst och stilla i Åsbro, Rönneshytta och Mariedamm. Det kommer nämligen inte gå några tåg. All trafik ligger nere. Det har att göra med utbyggnaden till dubbelspår.

Vi har skrivit åtskilliga artiklar om det jättelika projektet att bygga ut järnvägen, Hallsberg- Degerön, det som i ibland kallas Godsstråket genom Bergslagen, till dubbelspår. Projektet, som ska vara färdigt 2030, sker etappvis.

I Mariedamm är nog det här med stillheten en sanning med modifikationer. Det kommer inte gå några ordinarie tåg. Men det kommer pågå en hel del byggaktivitet.

Det är på sträckorna Dunsjö-Jakobshyttan och Jakobshyttan-Degerön arbetens nu kräver att trafiken stängs av. Det har att göra med att arbetet måste ske intill det befintliga spåret. För säkerheten stänger man då av trafiken.

Mest arbete runt Mariedamm

Dunsjö ligger lite norr om Mariedamm och Jakobshyttan söderut, på andra sidan länsgränsen mot Östergötland.

Inne i själva Mariedamm kommer även järnvägsövergången på Skirsjövägen vara stängd under sommaren. Precis söder om Mariedamm, nära herrgården, byggs en 260 meter lång tunnel. De sista sprängningsarbetena är färdiga och under sommaren kommer man börja klä tunneln med betong.

Det kommer också att jobbas med att bullerskydda fasader på bostäder i Mariedamm.

I norra delen av sträckan, vid Hallsberg, har nu fått Trafikverket och köra igång projektet Hallsberg – Stenkumla som ligger en bit söder om Åsbro. Det är kanske den mest komplicerade delsträckan med flera stora broar, tunnlar, ett spår till genom Åsbro och en bortåt 15 meter hög vägbank utanför Östansjö. Den totala sträckan Hallsberg Degerön är ungeför 5 mil. När allt är klart kommer det att ha kostat flera miljarder. Från Degerön och söderut finns det redan dubbelspår, liksom från Hallsberg och norrut.

Kommentera artikeln
Publicerad: 2022-06-22 8:44
ANSVARIG UTGIVARE: LARS LITZÉN Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Henrik Östensson, redaktör: 073-629 83 19, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.