Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till senaste nytt Hoppa till ortsmeny Hoppa till sektionsmeny Hoppa till informationsmeny
Logotyp Sydnärkenytt
04 March 2021
Tipsa: 073-094 57 58

Mat i lucka har blivit en succé

Sandra Walther och Davide Lindqvist. Foto: Gunilla PihlbladSandra Walther och Davide Lindqvist. Foto: Gunilla Pihlblad

Att sälja restaurang- eller finkrogsmat via ett gatukök eller en foodtruck, kan bli ett vinnande koncept. Så har det i alla fall utvecklat sig för två närbelägna verksamheter, Krogensomintefinns i Hallsberg och Pinklish Streetfood i Fjugesta.

Ska vi blanda in ytterligare geografi så tar vi oss söderut till Närkesberg, där vi hittar Krogensomintefinns. Fast den finns, hemma hos Davide Lindqvist och Sandra Walther. I en lada på deras gård.

– Jag har drivit flera restauranger i Örebro i många år. När jag sålde av dem och funderade på vad jag skulle gå vidare med, hade vi en lyckad privat fest hemma i vår lada. Detta utvecklades till en form av månskensverksamhet där vi kunde göra allt det vi drömt om med fokus på lokala råvaror. Vi har öppet för allmänheten några gånger i månaden och för övrigt är det beställningar som gäller.


Rebecca Andersson och Linda Larsholt Rebecca Andersson och Linda Larsholt
Skaffade en foodtruck

Samtidigt skaffade paret Lindqvist-Walther en foodtruck för att ha möjligheten att dyka upp på olika ställen för event för lunchservering. Fortfarande med fokus på de bästa råvarorna efter säsong.

– Vi hade också en dröm om ett gatukök. Att få skapa ett personligt sådant med råvarorna i fokus. Så när den klassiska kiosken på Esplanaden i Hallsberg blev till salu, så slog vi till.

Och nog slog det till alltid! Marknadsföring till alla tre verksamheterna sker genom sociala medier och gatuköket serverar luncher varje vardag samt middagar för take away på helgerna. Ibland ordnar man särskilda event på uteserveringen, som till exempel grillat vildsvins-kväll.

– Responsen har varit fantastisk. Facebook- och Instagram-trådarna höjer den här verksamheten till skyarna ochman köar tills maten helt enkelt tar slut. Från september fram till nu har vi i snitt sålt 140 lunchlådor per dag, säger Davide och berättar om viktig den personliga prägeln är - på allt.
Eftersom det lokala är viktigt för oss vill vi förmedla det i all kommunikation. Från inredningen till själva maten och marknadsföringen.


Mos med lök Mos med lök
Lokalt viktigt

Vi rullar vidare och hälsar på hos Rebecca Andersson och Linda Larsholt som tillsammans driver företaget Pinklish, bestående av food truck, webbshop och catering. De möttes bland grytorna i kommunens centralkök. Ni som tittar på Sveriges Mästerkock kanske kommer ihåg Rebecca som gick långt i den tävlingen för ett par år sedan, ofta beskriven som Leif Mannerströms speciella favorit. Hon är annars civilekonom och har jobbat på bank samt drivit egen restaurang. Linda har tidigare jobbat i köket på Ikea.

Kryddmixer i webbshop

– Vi är helt enkelt två kockar med en dröm att få sprida matglädje i form av grym grönare och skönare street food och egna kryddmixer som ska få varje hemmakök att skapa magi, säger Rebecca och berättar att de nu tagit tjänstledigt för att kunna ägna sig mer åt ”drömmen”. Hitintills har det ju varit en verksamhet som vi bedrivit på fritiden. Men alla delar i den utvecklas så positivt att vi måste satsa ordentligt nu.
Kryddmixerna säljer man via sin egen webbshop. Catering är kanske inte stort nu under pandemin, men har potential. Uppställningen av foodtrucken leder i princip alltid till slutsålt och man planerar nu för nya platser, exempelvis inne i Örebro. Maträtterna som säljs genom luckan är inte ett statiskt sortiment utan tjejerna varierar efter säsong och tillfällen. ”Loaded fries med saftigt långbakat kött, salsa, cheddardip & toppings” på nyårsdagens eftermiddag, ”värmande Spicy Chick’n Pinkbowl” en kall lördagslunch eller ”lönelunch med kyckling, minitortilla, crispyrice, pinkyslaw och Italovelydipp” den 25:e. Med mera.

Drömmar och idéer

Fredagspåsar är ett annat lyckat grepp innebärande att man beställer en förberedd trerätters som man tar hem och gör klar för servering. Menyer för nyårsafton och liknande helger har också kunnat beställas för avhämtning. Platserna man står på varierar och bygger på samarbeten med andra aktörer, till exempel butiker eller på andra ställen som man meddelar kunderna genom sina sociala medier.
Krogensomintefinns och Pinklish har som ni märker flera gemensamma nämnare: Fyndiga namn, drömmar och besjälade idéer om av vad och hur mat ska lagas. Dessutom mer eller mindre utstickande exteriörer på vagnar och det stationära. Slutligen förmågan att bedriva sin försäljning och marknadsföring i sociala medier på ett både stilfullt och kul sätt.
Kunderna gillar det här. De bokar i förväg, de håller koll och de köar ute i kylan för att komma åt den prisvärda maten. Därför vågar vi kalla det vinnande koncept. Och sådana kan man säkert alltid lära sig något av.



Kommentera artikeln
Publicerad: 2021-01-28 16:24
ANSVARIG UTGIVARE: LARS LITZÉN Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.