
Här blev man tvungen att kapa ner ett nytt brofundament. Det höll inte måttet. Foto: Christian Vargahed.
Fel på brofundament på nya järnvägsbron söder om Åsbro
Under vintern och våren har brofundamenten till den nya järnvägsbron över riksväg 50, strax söder om Åsbro, vuxit fram likt svampar om hösten.
Förbipasserande har kunnat börja visualisera hur den färdiga bron kommer att se ut – alla fundament var på plats.
Men så plötsligt, i förra veckan, var ett av fundamenten borta, det på västra sidan av vägen.
Hans Eriksson, projektledare på Trafikverket säger så här:
– Vi trodde att vi var klara med fundamenten, men det visade sig att ett av dem hade undermålig frostbeständighet. Betongen ska klara stora påfrestningar, särskilt vid fundament nära vägen där salt och väder sliter hårt. När ett fundament är färdigt tar man ut borrkärnor ur betongen som skickas till labb för analys. I det här fallet nådde betongen inte upp till kraven.
Att fel uppstår i stora infrastrukturprojekt är inte ovanligt, men Eriksson berättar att just detta är unikt.
– Jag har jobbat med det här sedan 90-talet och aldrig varit med om något liknande.
Entreprenören rev bropelarna
Entreprenören valde därför att riva pelarna på det aktuella stödet och göra om det från grunden.
– Annars hade entreprenaden inte blivit godkänd. Vi kan inte acceptera den typen av avvikelse, säger Eriksson.
En utredning har nu startats för att ta reda på exakt vad som gick fel.
På platsen dammar det rejält från hålet där fundamentet stod.
Vad händer där nu?
– Fundamentet har sågats ner i tre stora delar, men armeringen i botten på pelarna måste sparas. Därför använder man en metod som kallas vattenbilning – en slags extrem högtryckstvätt som sköljer bort betongen.
Skydd har satts upp för att hindra att vatten, sten och betongrester sprutar ut mot trafiken.
Går på försäkringen
När det gäller kostnader kan skattebetalarna vara lugna.
– Det här står entreprenören för. Skadan är också anmäld till entreprenadförsäkringen, säger Eriksson..
I övrigt flyter projektet på enligt plan och Trafikverket räknar med att omledningen av trafiken på riksväg 50 pågår fram till våren 2026.
Både denna bro och den som byggs över Bladsjön en bit väster om riksvägen beräknas vara klara nästa höst. Vecka, slutet av april, kommer man börja bygga två tillfälliga cirkulationsplatser på riksväg 50, en norr om Åsbro, vid Kassmyra/Knottebo, en vid Tälleleden, ytterligare några kilometer norrut. De kommer användas för att underlätta all byggtrafik, inte minst transporter av bergkross från tunnelbygget. 2026-27 kommer man börja bygga ytterligare broar, bland annat en över Östansjövägen och en stor över riksväg 50, strax söder om Brändåsen. Den bron kommer ha plats för fyra järnvägsspår.