Få Sydnärkebor kan
ta sig till jobbet med
cykel inom 15 minuter
Statistiska centralbyrån har undersökt huruvida man rimligt kan sköta sitt dagliga liv med cykel i hela Sverige. Utgångspunkten är den så kallade 15-minuterstaden. Man ska enligt den kunna ta sig till jobbet, affären och liknande, med cykel på 15 minuter. Sydnärke ligger inte helt oväntat ganska lågt i statistiken.
15-minuterstaden är en idé om hur en hållbar stad kan byggas och innebär att det är möjligt att gå cykla till bland annat jobbet, skolan och affären på 15 minuter. Enligt SCB, som analyserat kart-data, har nästan en tredjedel av svenskarna möjlighet att cykla till jobbet på 15 minuter.
Den siffran är inte oväntat lägre i Sydnärke. Självklart är andelen högre i våra tätorter.
Flera av kommunerna där många har cykelavstånd kännetecknas av en liten befolkning, få tätorter med stora avstånd. Det gör att en större andel bor och arbetar inom centralorten, samtidigt är centralorten ofta liten till ytan, vilket ger korta avstånd inom orten Högst andel finns i Kiruna, 66 procent, Fagersta och Arvidsjaur, båda hamnar på 64 procent.
Glest befolkade delar kan förvilla statistiken
I Askersund gäller 15-minutersregeln för 22 procent av befolkningen totalt. Bara i en del av kommunen, Närlundaområdet i centrala Askersund, kan 51 procent av befolkningen cykla till jobbet på 15 minuter. I området runt Åsbro gäller det ungefär 13 procent av befolkningen. I resten av kommunen är det färre än 2 procent som kan cykla till jobbet på 15 minuter.
Hallsberg
I Hallsbergs kommun kan sammantaget 27 procent av befolkningen ta sig till jobbet på 15 minuter med cykel.
I Hallsbergs tätort gäller det mer än hälften av befolkningen, 51 procent. Värre är det på landsbygden runt Hallsberg, Östansjö, Ålsta och Tisaren. Där kan två procent eller mindre ta cykeln till jobbet eller för att handla. I alla fall om man vill komma fram inom 15 minuter.
I västra delen av kommunen, runt Vretstorp, Viby, ser det bättre ut. 9-12 procent av befolkningen kan ta cykel till jobbet, eller affären på 15 minuter. Det samma gäller östra delen av kommunen, runt Pålsboda, Svennevad, Hjortkvarn och Pålsboda. I Själva tätorten Pålsboda bedömer SCB att 18 procent av befolkningen kan nå jobbet på 15 minuter med cykel.
Kumla
I Kumla kommun är andelen av befolkningen kan leva enligt 15-minutersregeln 24 procent. I centrala Kumla, ända ner mot kommungränsen mot Hallsberg, Västerut mot Åbytorp och norrut ända upp mot Mosås, bedömer man att 30 procent eller fler ur befolkningen kan nå jobb, skola och affärer på cykel inom 15 minuter. I ett område nordväst om centrala Kumla, sjunker andelen till 21 procent. I Västra delen, Hardemo med mera, bedömer SCB att 13-16 procent kan ta sig till jobbet med cykel på 15 minuter. Det gäller även Hällabrottet med omnejd. Men runt Ekeby, Kvarntorp och den övriga östra delen av kommunen gäller det bara 3 procent av befolkningen eller färre.
Kuriöst nog anser SCB att ovanligt stor andel av Laxåborna kan ta cykel till jobb, skola och affären och komma fram inom 15 minuter. 34 procent av befolkningen.
Laxå
I centrala Laxå gäller det 57 procent av befolkningen. I södra delen av orten, 56 procent. Det beror helt enkelt på att en stor andel av befolkningen bor i Laxå, men att själva tätorten ändå har små avstånd.
Sedan kan statistiken verka lite förvirrande. SCB anser nämligen att 6 procent av befolkningen i hela Tivedsdelen i Laxå kommun, från Skagern i norr via Finnerödja, ner mot Unden och Sannerud kan nå jobbet, affären eller skolan på 15 minuter med cykel. Kanske beror det på gles befolkning och att flertalet trots allt bor i de få orter som finns.
I resten av kommunen däremot, gäller det bara två procent av befolkningen eller färre.
Lekeberg
I Lekebergs kommun kan bara 13 procent av befolkningen ta sig till jobb, skola och affär på 15 minuter. Det beror på att en relativt liten andel av befolkningen bor i tätorten Fjugesta.
I östra delen av Fjugesta är andelen 33 procent. I västra delen, Lanna och Sydväst mot Gropen och Kvistbro, bedömer man att 26 procent kan komma fram med cykel till exempelvis jobbet på 15 minuter.
Samma tveksamhet i statistiken här. I Västra delen av kommunen, Mullhyttan, Dormen med omnejd, bedömer SCB att 14 procent av befolkningen kan ta sig till skola, jobb, eller affär på 15 minuter, med cykel. I resten av kommunen gäller 15-minutersregeln bara för två procent eller färre.
Statistiken kommer från SCB, men det är nyhetsbyrån Newsworthy som sammanställt statistik för vårt område.