En månad för livet – tillsammans för psykisk hälsa
Mellan 10 september och 10 oktober uppmärksammas psykisk ohälsa och suicidprevention genom kampanjen En månad för livet. Evenemang arrangeras i hela Örebro län för att sprida kunskap och bryta tabun.
Psykisk ohälsa är något som berör oss alla, direkt eller indirekt. Kampanjen En månad för livet syftar till att förebygga suicid och öka medvetenheten om psykisk hälsa genom samtal, utbildningar och aktiviteter som engagerar hela samhället.
Mötesplatser, berättelser och må bra-aktiviteter
Under kampanjperioden anordnas en rad evenemang runt om i länet. Besökare får ta del av personliga berättelser om psykisk ohälsa och vägar till återhämtning. Det bjuds på aktiviteter och utbildningar för både yrkesverksamma, volontärer, närstående och personer med egen erfarenhet av psykisk ohälsa.
Seniorfestival
I Hallsbergs kommun arrangeras Seniorfestivalen den 29 september till 2 oktober. Där medverkar bland andra Elisabet Norlinder från Föreningen för Psykiatriskt Samarbete, som delar med sig av sina erfarenheter som anhörig ur ett livsloppsperspektiv.