Gå till innehåll
Sydnärke / Brott
Ett silvertåg står parkerat vid en station i snön.

SJ anser att det är myndigheter som ska hantera ordningsproblemen på tågen. Foto: Anders Björk

Efter misshandeln på ”ökända”
tågsträckan – SJ vill inte
kommentera säkerhetsfrågan

Publicerad: 21 February 2024 8:38

Trots att en tågvärd var nära att strypas på Kumla station och skadades illa av en spark så vill ingen ansvarig från SJ kommentera om eller hur de tänker vidta säkerhetsåtgärder framåt. Det meddelas till Sydnärkenytt via en presskommunikatör på tågbolaget. Några planer på att ställa in tåg eller låta bli att trafikera enskilda stationer i nuläget finns inte heller. Sträckan Örebro-Hallsberg har beskrivits av anställda som ”ökänd”, och verkar så få förbli.

Som Sydnärkenytt har berättat i tidigare artiklar så blev en tågvärd misshandlad på Kumla station för knappt två veckor sedan, i samband med att ett av de sena kvällstågen gjorde uppehåll där.

En man slet tag i tågvärdens ID-kort, som bärs i ett tygband runt halsen. Mannen drog hårt varpå bandet blev som en strypsnara. När tågvärden kämpade för att försöka ta sig loss riktade mannen en kraftig spark mot tågvärdens knä.

Efter det berättade både anställda hos SJ och facklig företrädare att sträckan Örebro – Hallsberg är ”ökänd”, och situationen på det aktuella kvällståget är att betrakta som närmast ”laglös”.

– Det handlar om olustiga personer som tar plats på tåget. De köper och säljer knark – men inte biljetter. Det är inte många tågvärdar som viserar biljetter där längre, sade en anställd efter händelsen.

Stefan Zetterlund, förbundsordförande för Seko SJ, uppgav att han ser mycket allvarligt på händelsen i Kumla. Möten skulle hållas, och från facket var ett förslag att i vart fall sätta in väktare på vissa tågturer en tid.

Tågvärd misshandlad – vad säger SJ?

Sydnärkenytt har bett att någon ansvarig chef på SJ ska uttala sig. Från bolagets presstjänst blev då önskemålet att först få frågor bifogade per mejl.

Därmed har följande frågor skickats till presstjänsten:

Hur ser SJ, tågvärdens arbetsgivare, på det som hände i Kumla?

Hur agerar ni efter en sådan här händelse? Föranleder det som hände i Kumla någon särskild åtgärd?

Har det blivit vanligare att tågvärdar attackeras fysiskt på det här viset?

Enligt både tågvärdar och Seko SJ är tågsträckan Örebro - Hallsberg "ökänd". Det förekommer mycket hot och bråk. 
Hur ställer sig SJ till denna otrygga och rent farliga arbetsmiljö?

Just det sena tåget från Örebro, som stannar 00.15 i Kumla, uppges vara väldigt problematiskt. Från Seko är de inte främmande för att ta bort turen om så skulle krävas, alternativt köra turen utan passagerare en tid. Hur ställer sig ansvariga till det?

Tågvärdar uppger också att det är "ett konstant gratisåkande sedan flera år" på den här sträckan. Hur ser ni på den saken?

Ingen intervju

Sydnärkenytt har dock inte fått prata med någon ansvarig chef på SJ. I stället har presskommunikatören Marcus Fleetwood skickat en skriftlig kommentar.

Han skriver att SJ alltid ser allvarligt på händelser som föranleds av hot och våld mot deras medarbetare.

Enligt Marcus Fleetwood finns många orsaker till att personal inom serviceyrket utsätts för hot och våld, två av de vanligaste för dem på SJ är avsaknad av giltig biljett och att resenärer är påverkade.

– Ökad otrygghet är ett växande samhällsproblem runt om i landet och något som i första hand ansvariga myndigheter måste hantera, är åsikten från SJ som presskommunikatören uttrycker.

Är inte SJ en del av samhället?

En fråga som då infinner sig är om inte SJ också är en del av samhället, men eftersom Sydnärkenytt inte har fått prata med någon ansvarig så finns inget svar.

Att SJ:s medarbetare utsätts för våld och hot är beklagligt, skriver Marcus Fleetwood vidare, och bolaget arbetar kontinuerligt med olika aktiviteter kring att förebygga och hantera uppkomna situationer.

Något exempel på aktiviteter som de jobbar med ges emellertid inte.

SJ har utarbetade rutiner för att omhänderta medarbetare när något sker, uppger han.

Enligt Marcus Fleetwood har SJ sedan tidigare en god dialog med både kommun och polis i det aktuella området, och upplever att situationen från SJ:s perspektiv har förbättrats jämfört med för några år sedan.

Ingen tågändring på ”ökända” sträckan

Han tillägger:

– Vi har för närvarande inga planer på att ställa in tåg eller låta bli att trafikera enskilda stationer. Vilka säkerhetsåtgärder vi vidtar i övrigt är ingenting vi kommenterar då det kan få motsatt effekt mot den önskade.

Tågvärden som blev misshandlad på Kumla station klarade sig utan större fysiska skador. Men mentalt sätter händelsen avtryck och är väldigt stressande, har tågvärden berättat för Sydnärkenytt.

Polisen upplever förbättringar på stationerna

Sedan problemen med stök på stationerna i Hallsberg och Kumla lyftes av SJ för ett par år sedan har polisen i Hallsberg spottat upp sig och ökat sin närvaro på stationerna. Man talar om att man stör.

Det handlar om missbrukare som befinner sig på stationerna eller tågen, helt enkelt för att det är öppna lokaler, en möjlighet att komma in i värmen. 

– VI upplever att att det blivit lugnare på stationerna. Färre missbrukare befinner sig där. Men vi är väl medvetna om att vi inte löst problemet. De här individerna försvinner inte för att vi motar bort dem. De flyttar sig ofta någon annanstans, säger en källa på Polisen i Hallsberg.

Samma poliskälla menar också att de väktare Kumla kommun anlitat gjort nytta.

När det gäller gratisåkande säger poliskällan så här.

– Det finns en brottsrubricering. Ringa bedrägeri. Problemet är att de som åker gratis ju ofta bara åker en station. De lämnar ju tåget i Kumla, eller Örebro innan vi hinner dit. Man skulle behöva stoppa tåget mellan stationerna, det kommer tyvärr inte hända.

Annons

Nyheter